Z

Zen

försöker bedöma hullet på min häst men är skitkass :(, är hon i underhull?

i vinter och vår var hon mager och benig men hon har gått upp en hel del, hon rids inte mer än att skrittas liten runda ett par ggr i veckan.

behöver hon protein? jag tycker det ser ut så eftersom hon är insjunken lite här och var men med enorm buk.....

hon är dålig i magen rätt ofta och tappar tyvärr lite..

går och betar med några andra hästar, de ser normala till runda ut..

nu ska jag visserligen ta ut veterinär snart för en annan fråga och kan ju höra vad hon tycker.. men vad tror ni? mer mat?

46113_454456335972_691330972_6774017_1761203_n.jpg

hum såg att det inte var direkt ngn bra bild :/ ignorera bakgrunden :P band bara upp henne precis där jag var för att fota..

Sv: hullet?

Jag kan inte avgöra så mycket mer än att hästen behöver muskler i mängder. Muskler får de genom rörelse med protein som byggsten.

Min häst jag köpte var inte i direkt underhull men omusklad och då benig som tusan. Jag tog dock ut veterinär för en lugnande efterkoll när han kom hem, där fick jag bra råd. Bra av dig att göra detsamma! Att hästen ofta är dålig i magen är inte ett bra tecken...

japps, muskler behövs.. tanken var att hon skulle sättas igång, men vill ha en extra vett koll först eftersom något känns galet när man känner på henne.

har haft vetten ute för magen innan i vår men då fick vi ngn slags "pasta" & pellets som gjorde henne bra, och vetten tyckte att jag nog har en känslig häst. men vi får se vad de säger nu, har tagit träckprov med för att kolla mask..

har bild på rumpan bakifrån med, men vet inte om det syns så mkt mer än att hon behöver musklas :o

Hon har lite lustig kroppsform om jag får säg vad jag tycker, ser ut att vara en äldre häst?

Väldigt omusklad men hullet är nog ok. Hoppas du kommer igång med henne, hon ser ut att behöva träna upp magmusklerna lite :D

hehe lustig på vilket sätt :laugh:? hon står i lätt uppförsbacke där kom jag på...
och fotona är nog inte tagna direkt från sidan..

men nu blir jag nyfiken på vad med hennes utformning som är lustigt :laugh:

men ja magen behöver både det ena och det andra :eek: :eek:

först ska den få sig en veterinär koll och utesluta konstigheter och saker i den (hon har som hårda saker i magen bak vid revbenen...)

har för mig att hon är 16, el var det 17 till och med.. måste kolla födelse år i passet :o men ja, något äldre är hon ju

Det är svårt att se hur en vit häst i ljus ser ut på bilder. Men jag får en känsla av att hon har en ganska hög manke och inte en rejäl svank? vad tycker du "känns galet" med henne?

Det är svårt att se hur en vit häst i ljus ser ut på bilder. Men jag får en känsla av att hon har en ganska hög manke och inte en rejäl svank? vad tycker du "känns galet" med henne?
jo hon har rätt hög manke.. ser ännu högre ut pga den kassa platsen att fota.. och fotad med mobil. ska försöka fota lite bättre en annan dag.

vad som känns galet har jag beskrivit i annan tråd "kantig buk" heter den.. men jag vet inte hon känns inte som tidigare över buken utan mot flank-området (typ?) känns som ngt hårt som flyttar på sig och när man svänger henne så ser man en tydlig rand över buken, är det muskeln som syns? har tittat på och känt på en del hästar, men detta är inget jag tycker mig känna igen.. hon verkar pigg med bra aptit annars, enormt bra aptit faktiskt...

Förlåt, kanske uttryckte jag mig klumpigt? Jag menar att manken är väldigt hög på henne och tillsammans med den där söta kulan på magen så ser hon väldigt speciell ut, men på ett charmigt sätt.

Om hon får muskler runt manken och på ryggen och ända, plus att hon får upp magen lite genom träning så tror jag hon kan bli fin :)

Har hon haft föl?

Hmm.. har du inte haft den så länge?
Svår att hålla hull på, hängig mage samt nu något som känns hårt och knöligt samt som flyttar på sig? :crazy:

Kan hon vara på smällen? :D

Av det man kan se på bild tycker jag nog att hullet ser ok ut, men att det som sagt fattar massor med muskler.

OM hon nu inte ska föla snart ;) så skulle jag jobba med henne massor från marken innan jag började rida, just för att hjälpa henne muskla överlinjen :idea:

Förlåt, kanske uttryckte jag mig klumpigt? Jag menar att manken är väldigt hög på henne och tillsammans med den där söta kulan på magen så ser hon väldigt speciell ut, men på ett charmigt sätt.

Om hon får muskler runt manken och på ryggen och ända, plus att hon får upp magen lite genom träning så tror jag hon kan bli fin :)

Har hon haft föl?

ja hon e charmig :P
vet ej om hon haft föl.. hon har italienskt pass men är importerad från lettland (tror jag det var) av hästhandlare och haft ytterligare en ägare innan mig

Hmm.. har du inte haft den så länge?
Svår att hålla hull på, hängig mage samt nu något som känns hårt och knöligt samt som flyttar på sig? :crazy:

Kan hon vara på smällen? :D

Av det man kan se på bild tycker jag nog att hullet ser ok ut, men att det som sagt fattar massor med muskler.

OM hon nu inte ska föla snart ;) så skulle jag jobba med henne massor från marken innan jag började rida, just för att hjälpa henne muskla överlinjen :idea:

jo jag har ägt henne typ 4 år tror jag.. men grejjen är att hon gick på bete långt från hemmet hela förra hösten.. så omöjligt är det inte och tanken har slagit mig både en och tio gånger *suck* men jag har inte kunnat konstatera om det i magen rör sig för att jag petar eller av sig självt :eek:

nåja vetten lär väl se om hon är dräktig, men isåfall är hon iaf inte allvarligt sjuk.. men inte särskilt kul om det skulle dimpa ner ngt oplanerat faktiskt.. :crazy:

Hullet är ok, men däremot lider det brist på muskler.
För att bygga upp en häst så behövs ett uträknat foderstat, du ska inte ge extra protein om grovfodret innehåller tillräckligt mycket, då kan du få motsatt effekt istället.

Sen är det bara att börja bygga upp henne med varierad träning och regelbundna vilor.
Lycka till med hästen! :)

på måndag blir det dräktighets undersökning och allmän hälsokoll :o

gud vad dum man kommer att känna sig om vetten säger typ, ja hon fölar nästa vecka, *s* :eek:

när jag borstade henne idag hoppade nämligen magen med hela hästen eller nått, magen hoppade och det såg ut typ som om hon drog upp hela magen, eller nått.. svår beskrivet.. :crazy:

men hon är pigg iaf, men grinig, hon är vanligen en mkt lugn och glad häst.

jag har iaf börjat ge henne ett par kg Kraffts lusern mix som komplement till betet, vad tror ni om det?? ja om där är fölis i så kanske hon behöver ngt mera..

Det låter ju lite läskigt på din beskrivning, nästan så att man hoppas på att det är ett föl och inget annat lustigt i din pålles kropp :grin:

Stödfodra med Lucern är jättebra! Se bara till att inte introducera det för fort om hon har känslig mage, det är trots alls ett annat foder än gräs.

:crazy:
Ja, är där inget föl så undrar man ju.. grinigheten känns ju också som ett tecken :D

Jag tror att det bästa är om du kollar med vet på måndag vad de tycker om hennes hull och framtida behov, sedan om det är en bebbe där i blir det ju lite andra behov snart :crazy:

Hihi, sorry, men jag hoppas på en fölis jag :love::bump::rofl:

haha ja hellre föl än sjuk häst! helt klart!:love:

största anledningen till att jag är negativ till fölis är väl ekonomisk, men där blir det ju knappast bättre om pållen är sjuk!

andra anledningen är att hon har synproblem och jag har ingen möjlighet att veta om det är ärftligt..

sen är hon ju inte världens snyggaste och bäst lämpade avels sto, men temperamentet är super! snällaste häst jag vet :love::love:

men är där föl så blir jag besviken på antingen de som har betet eller där hon stod mellan betet och detta stall.. att ingen sagt ngt.. rymningar kan ju hända men man vill ju veta..

men men inte ta ut i förskott, kan ju vara annat skumt (håller tummar i hemlighet för söt fölis :bow:)

men då måste jag läsa på lite om fölisars behov för säkerhets skull..
har varit med vid 3 fölningar och även tränat föl&unghästar, men det har alltid varit ngn annan som ansvarat för skötseln så jag känner mig osäker där...
verkar ju vara så olika vad alla tycker med..

Om det nu är så att de upptäcker att din häst har en bulle i ugnen så kommer du nog få all den information du behöver från veterinärskliniken du skulle till.

När ska du dit, så jag kan hålla tummarna?

vi ska inte iväg utan veterinären kommer ut till hästen och undersöker på måndag eller tisdag. Lovar att uppdatera om hur det ligger till ;)

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 270
Senast: mars
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 670
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka