Sv: Hull

milly skrev:
Jag tycker som dig! Hellre lite för mycket hull än för lite. :D

yes! framförallt om det inte rör sig om tävlingshästar som måste vara i toppkondition:)
konditionen kan ju faktiskt vara bra även med lite "extra"
 
Sv: Hull

Menar du att bara för att många människor är överviktiga och otränade så är det helt okej att hästar också är det eller missförstår jag din jämförelse?
En människa bestämmer själv över sina matvanor och sin träning, en häst är utlämnad till ägarens kunskaper och välvilja.
 
Sv: Hull

Tumlarunt skrev:
Menar du att bara för att många människor är överviktiga och otränade så är det helt okej att hästar också är det eller missförstår jag din jämförelse?
En människa bestämmer själv över sina matvanor och sin träning, en häst är utlämnad till ägarens kunskaper och välvilja.

du missförstår mig, förlåt min något klumpiga formulering. :bump: men många (alltså rent allmänt i verkligheten) är så fixerade vid hästens exakta hull, vikt, storlek på magen och ibland går det så långt att man tar hästen ut ur hagen och låter den stå i en liten sandplätt på någon ynka kvadratmeter för att den ska bli lite smalare (trots att den kanske är betydligt smalare än många av de hästar som visats här (och då menar jag absolut inte att hästarna här är tjocka!)), vilket jag tror är sämre för hästen än att vara lite rund om magen! vi kan inte enbart mäta välmående och form genom att se på magen! hästens humör och vilja etc. säger oss mycket om hur den mår och då kan vi börja fundera på om det har med vikten, eller i första hand näringen att göra :bow: jag tror, vilket flera här har påpekat, att det är lätt att se en häst med lite dåliga bukmuskler som tjock och att dra ner på maten istället för att öka träningen! det är viktigt att se VAD för att kunna veta HUR

Självklart ska vi ta väl hand om våra gullisar och se till att de hålls i bra form och kondition. Men det är intressant att vi ibland verkar bry oss mer om vad och hur mycket vi stoppar i våra hästar än oss själva: då menar jag dels att vi överlever med lite överskott, det gör hästarna också (men självklart ska man sträva efter att hålla dem i god form!) men också att vi borde tänka mer på oss själva och se till att vi äter rätt mängder och rätt saker!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hull

vi kan inte enbart mäta välmående och form genom att se på magen!:bow:

Jag håller med, fast den enda frågan TS ställde handlade om hästarnas hull och inte om hästarna såg välmående och lyckliga ut.
Och det svarade jag på :)
 
Sv: Hull

har inte heller menat något mot ditt svar, men ser nu att jag lånat din knapp. jag har bara uttryckt mig allmänt om människor...sorry om du tagit åt dig, har absolut inte varit min mening då jag inte medvetet riktat något till dig :bow:
 
Sv: Hull

Jag håller med dig och förstår precis vad du menar. Det är det jag tycker är dumt att folk är utseendefixerade även vad gäller djuren!! En häst får inte ha en stor buk, vilket är naturligt för den när den äter mkt grovfoder och tarmarna fylls ut och bildar den stora magen, utan den vara "slimmad" och ha typ uppdragen buk t o m, enligt vissa. :crazy:
Man måste se skillnad på en häst som är ÖVERVIKTIG pga fett och en som bara ha en stor välmående buk pga fyllnad av grovfoder.
Jag föredrar att ge hästen MYCKET grovfoder så den mår bra både i sin mage och psyke, än att dra in på det så att den får mindre mage. Bara utseendefixering! :mad:
Och nu talar jag om våra vanliga fritdshästar... tävlingshästar på galopp eller trav låter bli att diskutera, det är en helt annan sak.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag har fått röntgenbilder på en häst som jag är intresserad av. Fick dem idag så kan inte fråga någon veterinär. Om någon är lite...
Svar
16
· Visningar
2 613
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 721
Senast: Hedinn
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp