Hull på betet?

S

silverholm

Hejsan alla hästvänner!

Nu har jag en liiiten fråga till alla som kan det här med hingstbete och sånt!
Jag har en liten Quarterhingst på 1 år som just nu går på bete m 5 andra småhingstar i en STOR kuperad hage m båda skog och äng, jag har aldrig förut haft en häst på unghästbete eller ngt i den stilen så jag är väldigt grön på vad som händer dem.
Saken är det att jag tycker att min lilla ögonsten har gått ner lite i massa på bara en vecka! Hemma på gården gick han med en 6årig ponnyvalack och var riktigt fin i hull, varken smal eller småfet men nu ser det då ut som om han har gått ner lite i kg och blivit så lugn (hemma kunde han "busa" lite med en när man gick m honom, nu kändes det som om han fått en lugnande spruta. men han var glad och så)...

Är det normalt? Att det kan vara så att han busar så mkt och är vaken på natten som "vakt" eller???

Nästan så jag funderar att ta hem honom, men det vore dumt om det är "naturligt" :)

Otroligt tacksam för svar!
MVh
Gröngölingen i bete :)
 
Sv: Hull på betet?

Ja alla hästar passar inte på sånt bete. Jag har varit med om att man fått ta hem vrak efter en tid. Men det kanske berodde på att de inte fick den tillsyn dom var lovade.
 
Sv: Hull på betet?

Svårt att avgöra orsaken när man inte sett häste lelr förhållanden. Följande kan dock vara orsak:
Växtperiod då kan de bli något tunnare och raka i höjden istället
mycket bus med flera likasinnade
taskigt bete
de andra jagas
insekter som ger hästen dåligt med möjlighet till vila


Ja, det var några exempel..
hur ser de övriga på betet ut?
 
Sv: Hull på betet?

Min erfarenhet är att just ettåringar går ner i början av betet.

De är helt enkelt inte vana att äta så länge, under så lång tidsrymd, som behövs för att få i sig full näring. De vandrar, tittar på kompisar, busar lite, sover och så blir det för lite ätet :)

Mitt råd är tålamod. Och kanske tilläggsfodra litet den första tiden? Åk till betet dagligen med lite kraftfoder åt honom tills du ser vart det barkar. Blir det inte bättre - byt till kraftigare bete!

Bra unghingstbete ska vara frodigt, absolut inget "naturbete" i en skogsdunge. Gräs över kotan, minst. Kuperat med skogspartier och "äng" känns kanske lite för magert för just en ettåring?

Korven: Att det skulle bero på tillsyn känns befängt! Hur kan bra tillsyn få hästarna att äta mer och längre?
 
Sv: Hull på betet?

Ang. hullet kan jag inte svara.

Att han är lugn däremot har jag hört många uppleva när deras unghästar fått komma ut i flockar, de leker och gör av med energi, plus att de är i en så naturlig "hästmiljö" att de helt enkelt blir tillfreds med läget och harmoniska. Jag kan såklart inte svära på att det är anledningen att din häst förändrats, men jag tror absolut att det skulle kunna vara så :)
 
Sv: Hull på betet?

Min erfarenhet är att just ettåringar går ner i början av betet.

De är helt enkelt inte vana att äta så länge, under så lång tidsrymd, som behövs för att få i sig full näring. De vandrar, tittar på kompisar, busar lite, sover och så blir det för lite ätet :)

Mitt råd är tålamod. Och kanske tilläggsfodra litet den första tiden? Åk till betet dagligen med lite kraftfoder åt honom tills du ser vart det barkar. Blir det inte bättre - byt till kraftigare bete!

Bra unghingstbete ska vara frodigt, absolut inget "naturbete" i en skogsdunge. Gräs över kotan, minst. Kuperat med skogspartier och "äng" känns kanske lite för magert för just en ettåring?

Korven: Att det skulle bero på tillsyn känns befängt! Hur kan bra tillsyn få hästarna att äta mer och längre?
Tilläggsfodra med hö tex. När hagen ser ut som en stäpp och det bara dammar när dom springer. man måste ju kolla hagen också inte bara hästarna.
 
Sv: Hull på betet?

tack för alla svar! :)

Ja, det kan vara sant som Nomina säger att han blir lugn att leka med "liksinnade", men hullet är lite si och så
Lägger ut en bild vad ni tycker!
namnlc3b6st-1.jpg

är det jag som är nojjig?
Då betet hemma kanske är bättre m bara äng och högt gräs (ca 2hektar)...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hull på betet?

Han har ju defenitivt tunnat ur ordentligt, huruvida det är normalt eller ej överlåter jag dock till de som har mer erfarenhet.

Jag hade dock, liksom du, blivit orolig.
 
Sv: Hull på betet?

Tycker det ser ut som en typisk åring som lekt och busat med kompisar och glömt äta.
 
Sv: Hull på betet?

Ge det lite tid. han kommer (om inte betet är urdåligt) att lägga på sig igen när nyhetens behag lagt sig.
Har han gått ner mer om en vecka så får du fundera om det kan vara annan orsak annars så brukar de vara för upptagna med nya kompisar osv den första tiden och äter sämre.
 
Sv: Hull på betet?

Bara för att gräset är högre betyder det inte att det är näringsrikare, ofta är det tvärtom.

Min fixar heller inte bete riktigt men jag stödfodrar henne varje dag (åker 6 mil pga det). Hon springer väldigt mycket och leker så det kommer därifrån. Hon tvärvägrar hö så hon får kraftfoder blandat med lucern just nu.

Klart han springer och leker nu när han fått komma till en bättre flock med kompisar i sin egen ålder, de ska ju ha det året runt.
 
Sv: Hull på betet?

Jag själv har gjort praktik/jobbat/"hänger"/har mina hästar inackorderade osv. på en gård med hingstbete. Nästan alla åringar går ner lite i början. Som tidigare sagt kan det bero på att han leker mycket (=gör av med mycket energi) samtidigt som han "glömmer" att äta tillräckligt. De hästar som tunnat ur för mycket har vi gett extra kraftfoder. Men min erfarenhet säger att han kommer gå upp till normalt vikt till hösten/vintern. Det är ingen fara!

för säkerhetens skull kan man ju kolla om han har mask också, så kan man utesluta det.
Men som sagt, jag tror inte att det är något fara. Ge lite extra hö och kraft foder.


Jag tycker inte att du ska ta hem hästen, att leva i en större flock med jämngamla i en bra hage är den bästa uppfostran/uppväxten en häst kan få! tänk på att du aldrig kan få tillbaka unghäst åren -det är nu man börjar bygga grunden för resten av hästens liv.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 630
Senast: Amaranthe
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 033
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp