Hull i underkant, precis fått analys på hö. Hjälp?

Burza

Trådstartare
Nyinköpt c-ponny är lite för tunn. Skickade in analys själv på höet för bonden gör inte det. Så här ser det ut:
smältbart råprotein 32
omsättningsbar energi 7,9
Han har hos tidigare ägare ätit 8 kg hö + 1 kg krafft groov SPC.
Hos oss ca 10 kg hö (har nät), har inte upplevt några magproblem så SPC känns onödigt dyrt (har skrivit om det i en annan tråd).
Även min shettis äter detta hö i princip fri tillgång och fin i hullet.
Tveksam om jag ska ge kraftfoder till detta hö? För att få upp hullet, mer grovfoder istället?

Sv: Hull i underkant, precis fått analys på hö. Hjälp?

Du har högt energivärde och lågt proteinvärde på höet så att ge bara det blir nog ingen hit till ponnys.
Du kan behöva minska ner höet och ge nån form av proteintillskott för att ponnisarna inte ska bli tjocka och muskelfattiga. Den där Krafft groov SPC gör mer skada än nytta. Du behöver mycket mer protein. Typ Krafft Muskel eller potatisprotein.

Ringde till krafft direkt och hon tyckte det var ett bra hö (?).
Skulle ge c-ponny 8 kg hö och 0,5 kg krafft muskel. Shettis 4 kg.
Tycker om att ge fri tillgång för humöret på shettis har blivit så mycket bättre:devil:

Krafft har rätt . Du kan inte komma upp i protein balans genom att öka grovfodret .

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 787
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Hej. Fick idag svar på min höanalys. Dock så förstod jag ganska snabbt att det var grekiska för mig. Är det ngn själ här som är duktig...
Svar
17
· Visningar
2 051
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama