Huggormsbett

M

Myle

Hej, är det någon som har erfarenhet av huggormsbett. Mitt tvååriga Islandssto blev ormbitet för tio dagar sedan, hon fick fel med nerverna som styr sväljreflexen och nu har jag tvingats att avliva henne. Hon fick dessutom en mkt kraftig infektion av bettet. Det var tydligen en mkt giftig orm.
 
Sv: Huggormsbett

Huggormsbett har i ungefärlig styrka som ett getingstick. En som inte är överkänslig får alltså inte så stor reaktion på det. Men träffar det fel eller individen är överkäsnlig kan det få sådana tråkiga effekter som det hade på din häst :(

Bebis-ormar har inte heller kontroll på hur mycket gift de skjuter ut och ger därför oftast en högre dos än de fullvuxna.
 
Sv: Huggormsbett

Vi har haft ett bett i en kota.
Benet blev otroligt svullet och håret trillade av runt bettet men han blev återställd.
 
Sv: Huggormsbett

psychogrrl skrev:
Huggormsbett har i ungefärlig styrka som ett getingstick. En som inte är överkänslig får alltså inte så stor reaktion på det. Men träffar det fel eller individen är överkäsnlig kan det få sådana tråkiga effekter som det hade på din häst :(

Bebis-ormar har inte heller kontroll på hur mycket gift de skjuter ut och ger därför oftast en högre dos än de fullvuxna.

Nu vet jag inte exakt hur farligt det är på häst men hos hund är det definitivt värre att bli huggormsbiten än getingstucken. Huggormsbett kan om man har otur leda till döden och risken för njurskador är stor och uppsökande av veterinär är ett måste så snabbt som möjligt efter att hunden blivit biten.
En hund är förvisso mindre till storlek än häst och påverkas kanske mer men jämföra det med getingstick vet jag inte om jag skulle våga göra.
 
Sv: Huggormsbett

På människa är det det man gör iaf. Dock är det fler människor som är överkänsliga mot huggorm än mot geting.
 
Sv: Huggormsbett

Tack för din medkänsla, jag har insett att min häst nog var extra känslig samt kombination med en nyvaken huggorm gjorde att utgången blev den värsta.
Men samtidigt inser jag att om jag hade fått besöka min häst på djursjukhuset så hade jag avslutat hennes lidande en vecka tidigare än vad som blev.

:crazy:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 328
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 320
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 413
Senast: mackan
·
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 472
Senast: Treo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp