Huggormar på tomten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Huggormar på tomten

Min stora katt har tidigare kommit hemsläpandes på kopparormar och snokar så jag är lite rädd att hon ska gå på huggormarna då jag tror att ett bett skulle ta knäcken på henne, hon börjar bli till åren och är dessutom väldigt liten till växten.

Spaden och halshuggning får det bli!
Någon som vet hur lång "huggvidd" en orm har? Den som var ilsken häromdagen reste sig drygt en decimeter från marken iallafall........

OMG *ryser* Ja jag hade då inte fångat in dom! Klampar dom in på min tomt får de skylla sig själva :devil:
Sen får de vara hur fridlysta de vill, jag kallar det självförsvar!

Har hört någon stans att ormar inte gillar salt. Men vet inte om det stämmer...
Men kanske kan tillverka nån form av ormfälla... Man kan ju sätta en pinne med störm marken när man ska fånga mask... Kanske finns nått likanande sätt att fånga in äckelormarna på oxå :) Så man kan samla dom på ett ställe och massslakta allihopa på en gång :devil:

Ett annat mer lagligt alternativ är nog att ringa till nån form av naturskyddsorganisation och be dom komma och hämta ormarna...

Skaffa igelkott; vad jag vet så gillar de att smaska på ormar.

Vi har också endel och min hysteriskt ormrädda mamma skulle aldrig sätta foten i trädgården om där ringlade en orm. Pappa skulle säkert kunna fånga en om han ville men vet att en miste livet förr året; det var dock första gången på många år som vi haft en i trädgården. De håller sig oftast i skogen.
Har redan sett två under ridtur; hoppas de håller sig borta!

En igelkottsfamilj skulle vara den absolut bästa lösningen. Någon som har en över? Familjen skulle bli mycket väl omhändertagen med fri tillgång på kattmat och ett alldeles ostört vinteride!!!!

Vi har en nytillkommen och den släpper vi inte :) Den verkar trivas ypperligt bland lövhögar, buskar och andra skumma utrymmen; där det antagligen också bor en och annan orm...

*kl* oj jag har sett två huggormar i hela mitt liv ute i det fria.... är dom ovanligare här uppe i norr eller?
Jag vet inte, jag har inte heller haft mycket kontakt med orm förut...Runt asfalten på jobbet är det högt gräs, och så blir det ju rackarns så varmt på asfalten när solen ligger på. Alla gånger ormen varit inärheten av jobbet har varit nu under våren...

Det i fredags så var det så att de hade frostat ur en kyl i lunchrummet och då kastat ut is på asfalten... Det är torrt i marken (eller var då, just nu regnar det lite) så ormen var vell på jakt efter isen som höll på att bli vatten...

*kl*

På familjegården är hela marken omringad av stenmur samt att vi har lite skogspartier. Det BORDE krylla av huggisar, men vi har en anställd vid namn Limpan som fixar det där åt oss.

Limpan håller ordning och i lön så får hon en lövhög till hösten samt kattmat på trappen.
Tyvärr så kommer inte Limpan riktigt överens med övervakningschefen samt skadedjurssanerarna, men man kan ju inte få allt! :D

*kl*

Är jag den enda som aldrig sett en huggorm på riktigt :confused:

Levande har jag inte sett ute i det fria, däremot en död. Snokar har jag däremot sett vid flera tillfällen och tror att de är mer vanliga i den trakt där jag bor.

Jag hade för fyra år sedan inte heller sett en huggorm, eller orm överhuvudtaget förutom på kolmården och liknande... Nu har jag tittat på en klyvd och en som jag stod låååååååååååååååååååångt ifrån när de skulle lyfta ut den...

Vill påpeka att det är inte alltid man ser zickzacken faktist de kan vara så pass mörka att den nästan inte syns... *vet*

Eller inte alls... snokar skall ha gula prickar på skallen, jag har inte sett någon snok så jag vet inte hur...

Jag såg läskigt många ormar i mitt tidigare arbete som inventerare för Skogsstyrelsen. En varm dag ute på ett kallhygge. Jag ryser bara vid tanken :eek:

*kl*
:idea:Nästa varma, soliga dag kan vi ha huggormssafari hemma hos oss. Fri ormplockning för dem som vill, kaffe ingår:banana:!

Senast ändrad:

Takpapp!

Alltså lägg takpapp från en fräsch rulle under en liten sten. en 20x20 cm räcker.
Lägg det där du upplever att ormarna kommer/huserar mest.
Som en slags gräns. Det kan behövas ett par bitar men det kan läggas snyggt så att det inte syns så mycket.

Det är något med lukten av takpapp de inte tycker om.

Har provat själv och tyckte att det funkade.

Usch och fy för huggormar.

Jag blev biten av en i förrgår när jag skulle vara en duktig hundägare och plocka upp efter mina hundar.

Tji fick man för det. :mad:

Usch.
Jag vet inte om det är mkt orm i år, eller om det är vanligare med orm häruppe än i Örebro, där jag kommer ifrån.

Nu när det har varit varmt har vi hört hur de ringar iväg nrä man kommer med hästarna.

När vi stolpade hage så de andra (inte jag) flera stycken i varierande storlek..

*brrr*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka