Huggormar på tomten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Huggormar på tomten

Alfa, det går inte att föra vettiga diskussioner i sådana här forum när sådana som du kommer in och ändrar ämnet. Starta en ny tråd!

*kl*
Vargens vara eller icke vara hör inte hemma på Hem&Hobby, håll er till att diskutera huggormar på tomten och diskutera vargfrågan på tex senior.

Snurrfian-moderator

Kändes lite som om tråden redan spårat ur lite när majoriteten av inläggen beskriver och rent av förordar ett urskiljningslöst dödande av fredade ormar.

Och jag måste ändå säga att jag tyckte vargfrågan som ligger nära många människors hjärtan var en alldeles utmärkt liknelse. Förespråkare för dödande av huggormar förlorar ju sin rätt att tycka att andra djurarter bör bevaras.
Men visst, om den moraliska aspekten inte är viktig kan jag ta en hint :)

Alfa-provokatör :cool:

Senast ändrad:

Har jag varg på min tomt som skapar oro och hot drar jag mig inte för att skjuta det heller.

Det jag tolkade ts inlägg som var att det var massa Huggorm på tomten. Har man då småbarn så kan påföljden av ett hugg bli besvärligt, speciellt om man inte håller uppsikt på barnen.

Däremot ser jag en orm en gång kniper jag inte nacken, såvida den inte hugger mot mig, vilket jag inte varit med om hittils, även om jag nackat orm i stallet.

En kompis till mig berättade häromdagen att hon inte längre hade några problem med huggormar sedan hon skaffat en ny katt som älskar att jaga, katten hade väl lyckats knipa ett par och sedan dess hade hon inte sett någon. Men det är ju svårt att veta innan man skaffat katten om den är typen som älskar att jaga eller inte, sen är det väl inte heller riskfritt för katten när de går på ormarna, kan ju bli bitna.

Lycka till!

Katter är inte lika känsliga för ormbett som hundar och människor och klarar sig oftast utan behandling. Men de mår rätt dåligt några dagar tydligen.

Den brist på respekt för naturen och liv som uppvisas i den här tråden skrämmer mig.:eek:

Människor i alla tider har visserligen dödat för enkelhetens skull. Men när alternativen finns (flyttning) så kan jag för mitt liv inte förstå hur man med berått mod kan döda en annan varelse helt utan någon annan anledning än att den existerar. Man kan inte döda en annan varelse för att den råkat födas som orm (eller spindel, varg, björn) Ja, jag håller med Alfa att de handlar om exakt samma brist på respekt för naturen.
Enda ursäkterna att döda en annan varelse måste vara för föda och i direkt självförsvar.

*kl*

Det finns ju också skrämmor som vibrerar och då ska skrämma orm, känns ju bättre än att döda... Iofs är jag äckligt ormrädd, men jag hade inte dödat dem.

KL

En fråga bara, vad gör ni med ormarna när ni "halshuggit" de?

Jag ryser bara jag tänker på det...en orm utan huvud som fortfarande rör på sig ett tag till. Är glad att jag bor i lägenhet och slipper hålla på med huggormar.

Malibu_Stacy: Jag la den sedan i en plastpåse, knöt igen och slängde i soptunnan. Ja, den rörde fortfarande på sig. Inte alls trevligt. Jag är fortfarande livrädd att det ska dyka upp fler. Tittar hela tiden på marken runt omkring mig när vi är utomhus.

lady_vip: Jag är också livrädd. Det och att skydda de små barnen gjorde att jag tog mod till mig och halshögg huggormen. Det där med ormskrämmor lät intressant! Det var precis det jag var ute efter i mina frågor tidigare. Det finns alltså ett sätt att bli av med ormar från tomten? Någon som provat? Var hittar man ormskrämmorna? Någon länk?

Jag har läst att det är en myt. De KAN faktiskt svinga sig upp och bita i handen...
Det har jag aldrig vart med om. Jag älskar ormar och plockar gladeligen upp varenda en jag ser, i svansen givetvis. Om den är lugn kan jag hålla den på vanligt vis också, och den biter inte.

Det gäller huggormar och snok, men även giftormar/boaormar som jag fått äran att träffa.

Jo, men de får under vissa omständigheter dödas på tomtmark. Läs tidigare inlägg.
Fast det verkar folk skita i. :crazy: Idiotiskt att döda fridlysta djur när det finns alternativ, som att flytta på dem. Eller iaf ringa någon som kan flytta på dem. Straffbart borde det vara.

Hade det kommit en varg och bosatt sig på min tomt finnsbara en lösning = Mord! De ska respektera mitt revir!
Vadå ditt revir!? Det är ju människor som tränger sig på djurlivet, inte tvärtom. Bor du mitt i stan så visst, bort ska den men inte skjutas.
Men bor man i skogen får man räkna med att det finns andra boende också.

Den brist på respekt för naturen och liv som uppvisas i den här tråden skrämmer mig.:eek:

Människor i alla tider har visserligen dödat för enkelhetens skull. Men när alternativen finns (flyttning) så kan jag för mitt liv inte förstå hur man med berått mod kan döda en annan varelse helt utan någon annan anledning än att den existerar. Man kan inte döda en annan varelse för att den råkat födas som orm (eller spindel, varg, björn) Ja, jag håller med Alfa att de handlar om exakt samma brist på respekt för naturen.
Enda ursäkterna att döda en annan varelse måste vara för föda och i direkt självförsvar.
Jag håller med. Totalt skrämmande :crazy:

Vadå ditt revir!? Det är ju människor som tränger sig på djurlivet, inte tvärtom. Bor du mitt i stan så visst, bort ska den men inte skjutas.
Men bor man i skogen får man räkna med att det finns andra boende också.

Mig veterligen än människan oxå ett djur och min mark ser jag som mitt revir.:idea: Jag släpper inte in okända människor på marken, inte heller grannarnas djur eller vilda djur som är ute efter att skada mina djur eller min egendom.
Vet vad jag pratar om för Lodjuren här omkring har tagit två av mina katter och det känns inte så trevligt ska du veta!

Det är det väl? Eller vad innebär det att något är fridlyst? :confused:

Jo iosf :o
Men varför straffas ingen för det då?
Ingen märker kanske att en eller tio stackars huggormar halshuggs tyvärr, så det är ju svårt att dela ut straff.

Men jag tycker verkligen man borde skämmas!

Jag förstår inte heller hur man ska kunna fånga dem och frakta iväg dem på ett säkert sätt? Hur man än gör så måste man ju i närheten av dem för att kunna fånga in dem?

Man lyfter upp dem (snabbt!) med en kratta...eller tar på tjock jacka och kraftiga handskar och tar dem med händerna, och släpper ner i en hink och fort på med locket. Sen kör man ut dem i skogen, minst ett par km bort.
Sedan ser man till att göra tomten orm-ovänlig...många bra tips har redan getts i den här tråden!

Ni som uttalar er om hur hemskt det är att man tar kål på huggormar på sin egen tomt har antagligen inga egna barn. När ni fått det kommer ni nog att omvärdera det hela.

Och eftersom ingen kan svara på frågan hur man blir av med ormarna får jag väl fortsätta döda dem.

(jag vet att man kan flytta dem långt bort, men jag vågar inte, och jag vill inte)

Ni som uttalar er om hur hemskt det är att man tar kål på huggormar på sin egen tomt har antagligen inga egna barn. När ni fått det kommer ni nog att omvärdera det hela.

Och eftersom ingen kan svara på frågan hur man blir av med ormarna får jag väl fortsätta döda dem.

(jag vet att man kan flytta dem långt bort, men jag vågar inte, och jag vill inte)

Jag har inga barn, men det hade mina föräldar och det har min syster, de skulle aldrig ha dödat dem i onödan. De skullr istället varit beredda med cortison osv.

Dessutom påpekar du ju att du inte bara är för feg för att flytta dem, men också att du inte KÄNNER för det.:eek::mad:
Tänk om inte jag KÄNDE för att hoppa i sjön om ett av dina barn höll på att drunkna? Det här handlar visserligen inte om människor, men det handlar istället om onödigt AKTIVT dödande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka