K

knoppan

Får hästen alltid en svullnad när den blir ormbiten?
Hästen var stel i ett ben, hade feber, ville inte äta alls men var ganska törstig. Febern försvann efter ca 5 h, och då var aptiten tillbaka också. Stelheten satt i ca 1 dygn, och nu är pålle bra igen.
Kan det ha varit en orm? Har tittat noga men hittar inget bett.

Sv: Huggorm?

Jag har hört att de reagerar väldigt olika beroende på var bettet tagit.

Vi har en 1 årsvalack här på sommarbete som blev ormbiten nästan direkt vi släppt dom. Han var märkbart tagen, och mådde inte alls bra!!! Det fick bli djursjukhuset för honom, han fick stanna där i två dygn.

Han hade ganska hög feber ett tag...

detta är några veckor sedan, han är pigg och glad, men svullnaden över benet är kvar till stor del, och hans emunförsvar har fått sig en rejäl knäck... men som sagt pigg och busig är han igen...

Man hittar sällan ett "bett" efter ormen. Jag hade en ponny som råkade ut ett ormbett. Hon blev supersvullen och rejält halt. Nu är det två år sedan detta hände och hon har fortfarande en kvarstående svullnad, men inget som påverkar hennes ridbarhet.
Men det beror nog jättemycket på VAR bettet tagigt någonstanns.

Jag vet inte, men när min häst blev biten i mulen blev huvudet gigantiskt stort.

Vi hade en beteshäst här för ett par år sen, som blev biten av huggorm. Hon hade stått hela dagen borta under ett träd och bara dåsat, så pappa gick till slut och tittade till henne. Hon ahde då jättesvullen nos och var helt slut. Ägaren kom och veterinär tillkallades, som konstaterade att det var ormbett. Han sa att det inte var säkert om hon skulle överleva, men det gjorde hon. På den hästen hittade man två märken efter tänderna på ormen. Var väl för att det var på ett så tunnhudad ställe som mulen.

Min blev ju bra igen väldigt fort. Det var nog ingen orm då.
Vad kan det ha varit? Hältan och febern måste ju inte ha ett samband men det är ju lätt att tro det.

samma här - jag hittade min häst i hagen precis efter att den blivit biten - i mulen. Veterinären sa att det var tur att vi hittade den så fort annars kanske hästen kvävts till döds. Nosen svullnade upp och vi spolade med kallt vatten för att föröka hålla svullnaden nere i väntan på veterinären som kom efter en timme med medicin.

Två hål syntes klart och tydligt, det varade ur dem. Hon hann aldrig få mycket feber eftersom motmedel sattes in så fort, men huvudet svullnade rejält och hon fick stå på box en vecka.

Camilla

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: mily
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 984
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 157
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar