"Hugg" med innersporre

Status
Stängd för vidare inlägg.

Araminta

Trådstartare
Hej!
Hade idag en berömd tysktränare i stallet. Inte jag som red men tittade när han tränade ett ekipage på Msv-Svår nivå. Väldigt intressant för mig som ridskoleryttare att titta på men samtidigt vet jag inte riktigt vad jag ska tro... Ryttaren ombads nämligen att riktigt "hugga" hästen i innersidan med sporren :eek: för att få den uppmärksam och energisk/elektrisk som tränaren kallade det. Hästen reagerade ordentligt vid dessa hugg och ännu värre blev det då tränaren själv satt upp och skulle få hästen att piaffera. Red runt i skritt flera varav och högg med innersporren så att hästen hoppade, skuttade och kickade och såg inte alls ut att tycka om det. Svansen vispade i ett.

Är detta något allmänt utbrett? Kan det vara ett alternativt istället för att använda spöt (hästen reds alltså utan sådant)? Eller är min reaktion befogad? I övrigt tyckte jag det såg trevligt ut och tränaren var nog med stilla händer och en bra sits, det var bara det här med sporrarna som kändes lite väl "våldsamt"....

Sv: "Hugg" med innersporre

Jag kan ju spontant tycka, ( utan att ha sett det hela), att det e fel att använda sporrarna på det viset. Bättre att ha spöet till hjälp o använda det istället. Men då menar jag inte att man ska slå hästen med en massa rapp som en del verkar tro att man ska utan använda det mer som ett hjälpmedel o få hästen att "vakna till". En häst som är riden "rätt" ska ju reagera på en lätt "tryckning" av skänkel eller en "tusch" med spöet.

Som jag lärt mig så sätter hästen ner det framben som man pickat i den muskeln som är bakom frambenet och drar bak/ner benet. Kort beskrivet. Och iom att bakdelen fortsätter i klivet kommer den längre in under sig. Och om den är på det klara över hur den vinklar sig bak bör den hamna mer på bakdelen.

Dock tror jag inte man behöver "hugga" som du säger att de gjorde. Det bör räcka med små hjälper om man har en lyhörd häst. Vilken man ju bör ha om man ska piaffera etc.

Som du beskriver tycker jag de flesta(inte alla) GP-ryttare sitter och gör när de ska få hästen att t ex piaffera:cool:

Ingenting som imponerar mig iaf:cool: Tycker bara synd om de stackars hästarna:(

*kommer väl att få hela buke över mig nu*:angel:

Nja, nog sitter många med sporrarna lite hela tiden men det här var inget lite halvdiskret pickande utan de tryckte till ganska ordentligt.....

åh där lärde man sig något nytt. Kan nog mycket väl vara det det handlade om då "hjälpen" oftast användes för att samla det där lilla extra. Men som sagt, det ska väl inte behövas så mycket kraft för att komma åt muskeln?

Detta gör man om hästen inte svarar och den inte reagerar på skänkeln. När hästen väl har lärt sig att den ska lyssna på skänklarna så behöver man inte förstärka hjälpen heller. Ett väldigt utbrett träningsfenomen ja!.

Nej men du tycker väl de är fel på alla andra förutom dig själv och din tränare :smirk:

Jag tycker det alltid är fel att "hugga" eller "hacka" med sporrarna.
Enligt mig ska inte det behövas, och då speciellt inte på en välskolad häst, eftersom de ska vara så pass känsliga att maximalt ett litet tryck med sporren bör få den effektivare.

Detta gör man om hästen inte svarar och den inte reagerar på skänkeln. När hästen väl har lärt sig att den ska lyssna på skänklarna så behöver man inte förstärka hjälpen heller. Ett väldigt utbrett träningsfenomen ja!.

Men vill man förstärka skänkelhjälperna använder man väl båda skänklarna (eller är jag helt ute och cyklar? Hjälpen användes alltså på rakt spår med bara innersporren) och det borde väl heller inte vara nödvändigt att ta i så att hästen tar stora jämfota hopp på en sån högt utbildad häst?

Nja, nog sitter många med sporrarna lite hela tiden men det här var inget lite halvdiskret pickande utan de tryckte till ganska ordentligt.....

Om det var värre än så är jag verkligen flad att jag slapp se det:( Stackars häst:cry:

Men att sitta och och picka mede sporrarna är enligt mig också helt oacceptabelt:mad: Dessutom, om man gör det hela tiden så ignorerar ju hästen skänklarna tillslut:cool:

Nej men du tycker väl de är fel på alla andra förutom dig själv och din tränare :smirk:

Nej, det finns massor som rider superbra, och jag år inte en av dem, tyvärr:( Men det är mitt mål:p

Och ja sa ju inte att alla gör det, men ofta när man tittar på Världscupsdressyren t ex så sitter ryttaren och jobbar mer än hästen många gånger... Så ska det väl inte vara... Eller??? Men det finns många som rider supertrevligt också:banana:

Men vill man förstärka skänkelhjälperna använder man väl båda skänklarna (eller är jag helt ute och cyklar? Hjälpen användes alltså på rakt spår med bara innersporren) och det borde väl heller inte vara nödvändigt att ta i så att hästen tar stora jämfota hopp på en sån högt utbildad häst?

Det beror på, hästen kanske helt låste sig just i den sidan och satte sig emot? Kanske inte svarade alls, hörde du någon förklaring till varför han sa det? kan ju var intressant att höra på hans resonomang.

Nej men den dagen nu själv rider ett GrandPrix program så kan du se hur lätt det är att rida mjukt hela tiden, man vill ju faktiskt göra så bra ifrån sig som möjligt och då kanske man tar till sporrarna mer än vad man igentligen vill.

Det är som Lancet skriver, man vill få hästen att reagera. De som vi tränar för vill också att hästarna ska svara snabbt för skänkeln - dock rids det inte ens med sporrar varje pass. Men iband så vill de också att man "trycker till" några ggr om det inte blir någon reaktion.

Hej!
Hade idag en berömd tysktränare i stallet. Inte jag som red men tittade när han tränade ett ekipage på Msv-Svår nivå. Väldigt intressant för mig som ridskoleryttare att titta på men samtidigt vet jag inte riktigt vad jag ska tro... Ryttaren ombads nämligen att riktigt "hugga" hästen i innersidan med sporren :eek: för att få den uppmärksam och energisk/elektrisk som tränaren kallade det. Hästen reagerade ordentligt vid dessa hugg och ännu värre blev det då tränaren själv satt upp och skulle få hästen att piaffera. Red runt i skritt flera varav och högg med innersporren så att hästen hoppade, skuttade och kickade och såg inte alls ut att tycka om det. Svansen vispade i ett.

Är detta något allmänt utbrett? Kan det vara ett alternativt istället för att använda spöt (hästen reds alltså utan sådant)? Eller är min reaktion befogad? I övrigt tyckte jag det såg trevligt ut och tränaren var nog med stilla händer och en bra sits, det var bara det här med sporrarna som kändes lite väl "våldsamt"....

Det är ju jättesvårt när man inte sett det. Synd att du inte filmade:idea:

Men att "knacka till" med sporren snabbt kan jag behöva göra för att få svar fram ibland, om hästen tex går emot, dock inte hela tiden utan det behövs som en markering bara. LYSSNA ungefär.

Senast ändrad av en moderator:

Att Hugga med sporren är alltid fel, oavsett vilket syfte man har med det. Det enda det visar är brist på medkänsla! Fatta att det gör ONT för hästen... :crazy:
Okej att man gör en tydlig hjälp men inte sååå hårt!

Vissa tycker att målet heligar medlen, men jag är inte bland dom. Får heller ta den tid det tar.

Nej men den dagen nu själv rider ett GrandPrix program så kan du se hur lätt det är att rida mjukt hela tiden, man vill ju faktiskt göra så bra ifrån sig som möjligt och då kanske man tar till sporrarna mer än vad man igentligen vill.

Jo, det är klart att jag fattar att det är svårare att rida ett Grand Prix-program än att rida lite hemma!! Var ju själv och tävklade min första tävling för några veckor sen och det gick ju inte precis så bra... Men alltså, om man kommit så långt i sin ridning ska det väl bara behövas att man ändrar lite på sitsen eller markerar lite med sporren för att hästen ska byta galopp eller tänka framåt... Då ska man väl inte behöva "kasta" bak hela benet när man ska byta galopp eller sitta och hela tiden hacka med sporrarna i hästens sidor i piaffen:confused: Visst att man kan lägga till den lite försiktigt ibland, men jag tror inte att hästen går bättre för att man hela tiden sitter och hackar den i sidorna med sporrarna...

Och jag har sett Grand Prix-ryttare som rider sina hästar med nästan bara sitsen och tyngdhjälperna:love: :bow:

Nej, det finns massor som rider superbra, och jag år inte en av dem, tyvärr:( Men det är mitt mål:p

Och ja sa ju inte att alla gör det, men ofta när man tittar på Världscupsdressyren t ex så sitter ryttaren och jobbar mer än hästen många gånger... Så ska det väl inte vara... Eller??? Men det finns många som rider supertrevligt också:banana:

Det kan vara värre för hästen att en nybörjare eller halvdan ryttare sitter och skumpar med händerna ostadiga och inte stilla med ryck i munnen i varje steg som följd, än att en duktig ryttare nån gång lägger till sporren när det behövs. Jag tycker INTE att de flesta duktiga man ser hackar med sporren, i så fall oftare bland mindre duktiga......

Sen ser man händer som hoppar upp och ner på en hel del filmer här på buke också så...Jag tror inte hästen föredrar det framför en skicklig ryttare som kan använda sporren rätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 287
Senast: Heulwen
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 560
Senast: Pettsson
·
Ridning Ja lite spinoff på travtråden. Själv har jag sett hemska saker både i verklighet och på nätet. Innan jag skriver fakta vill jag...
Svar
6
· Visningar
1 213
Senast: annie_cool
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII