Hudvårdstråden 2

Alltså hudvård är ju en hel vetenskap i princip, och det finns pseudovetenskap, fringeteorier, olika skolor, och mycket anekdotisk erfarenhet...

Så det beror liksom lite på hur djupt man vill dyka ner i det. Jämför foderstater och tillskott hos häst, det finns en massa snack och "mirakelprodukter", men det vetenskapliga stödet är framförallt för att huvudsakligen ge grovfoder och rena råvaror.

Sååå med hudvård, för dom som vill börja, så skulle jag rekommendera att börja med en mycket mild ansiktstvål (jag kör på en från Eucerin), och en fuktkräm eller ren olja som man tål. Nyponfröolja är riktigt bra.

Vill man sen komma åt att man känner sig grå och glåmig är det dags att börja kolla på en mild syra. Det grå och glåmiga är död hud, och mildaste sättet att bli av med det lagret är snälla syror som man inte överanvänder. (inte använda ansiktsskrubbar, dom kan riva och irritera).

Det finns massa fancy märken som kostar mycket trots att dom inte innehåller mer av dom aktiva ingredienserna. En hel del föredrar märket The Ordinary för att få tag på mer rena produkter som inte är så dyra. Själv föredrar jag Revox B77, ännu billigare men min hud trivs bättre med dom, lite mildare på något sätt.

När våren kommer så är det viktigaste man kan göra för huden att använda en solkräm. Jag tycker det finns bra milda, inte för tunga solkrämer från La Roche Posay, Eucerin, och K-beautymärken (jag gillar Puro och Beauty of Joseon).

3 dagliga produkter alltså: tvätt, fuktkräm, solkräm.

Och 1 sällan-produkt: en ren syratoner.

Min egen rutin är lite mer komplicerad dock 😅. Jag har känslig hud som lätt blir uttorkad, men är också acnebenägen så måste vara försiktig med att inte trigga något eller klogga till det.

Jag älskar fukttoners med få ingredienser av den anledningen, har 3 olika. Och serum som inte täpper till (ex rent snigelslem).

Min morgon är oftast: vattentvätt, toner (kanske flera lager), serum, olja, fuktkräm. När solen existerar (bor i norr, så februari till oktober typ) solkräm, ev skippar jag då fuktkrämen.

Kväll oftast: tvätt med ansiktsgeltvål, toner, serum, olja, och så vintertid Aquaphor (låser verkligen in fukten).

Någon gång i veckan använder jag en AHA-syra eller retinoltoner.

Såhär såg kvällens rutin ut. Fukt fukt fukt (jag gillar att känna mig blöt och slibbig 😂) och sen kapslar jag in det med en olja och aquaphor.

Allt det här kostade ca 600kr, inga rabatter. Köpt på Lyko, Normal, Apoteket.

1000023886.webp

3 dagliga produkter alltså: tvätt, fuktkräm, solkräm.

Och 1 sällan-produkt: en ren syratoner.

(Klippt i ditt citat)
Håller med! Enkelt och konsekvent är ju nyckeln, inte den senaste trendigheten. :)
Vitamin A (och vitamin C om man vill det) utöver tvätt, fukt, solskydd så har de flesta allt de behöver i hudvårdsväg för en frisk och fin hud, enligt den vetenskap jag känner till.

(Klippt i ditt citat)
Håller med! Enkelt och konsekvent är ju nyckeln, inte den senaste trendigheten. :)
Vitamin A (och vitamin C om man vill det) utöver tvätt, fukt, solskydd så har de flesta allt de behöver i hudvårdsväg för en frisk och fin hud, enligt den vetenskap jag känner till.

Så långt är jag också med :) Jag funderar mest på vilka ämnen som är bra att titta efter, samt vilka som kanske bör undvikas, om det går att säga något generellt.

Vitamin A/retinol, till exempel, finns det några indikationer på när man inte bör använda sådant?

(Klippt i ditt citat)

Ja precis, jag bygger på lite till 😁

Syror:
BHA för acnebenägna
AHA för att få bort glåmighet (död hud)
PHA för att få glåmighet på mycket känslig hud

Börja med att lägga på och låta sitta 5-10 minuter och sen skölja bort med vatten. Skölj tidigare om det börjar bränna obehagligt. Gör inte oftare än 1 gång i veckan tills du är van användare. Köp aldrig starkare syror än 10%.

Retinol:
Retinol (vit A) ökar omsättningen av celler. Ett av få ämnen med vetenskapligt belägg. Kan även hjälpa mot acne, men det är starkt! Det finns olika varianter. Omsättning av celler = minskar utvecklingen av rynkor. Man kan sällan backa bandet och bli av med rynkor, om det inte är smårynkor orsakade av torrhet. Men med solkräm och retinol kan man minska framtida rynkor och pigmentering.

Så långt är jag också med :) Jag funderar mest på vilka ämnen som är bra att titta efter, samt vilka som kanske bör undvikas, om det går att säga något generellt.

Vitamin A/retinol, till exempel, finns det några indikationer på när man inte bör använda sådant?
Du försöker väl bli gravid? Då ska du inte använda retinoider/A-vitamin (retinol, retinal, adapalen, tretinoin, retinyl palmitate etc) istället kan man använda azelainsyra.

Bra ämnen att titta efter och som man gärna vill ha högt upp i ingredienslistan är exempelvis glycerin, panthenol, niacinamide, squalen, centella asiatica :)

Jag undviker eteriska oljor samt är okej med en del parfym men vill inte ha starkt parfymerat eller parfym i all min hudvård.

Du försöker väl bli gravid? Då ska du inte använda retinoider/A-vitamin (retinol, retinal, adapalen, tretinoin, retinyl palmitate etc) istället kan man använda azelainsyra.

Bra ämnen att titta efter och som man gärna vill ha högt upp i ingredienslistan är exempelvis glycerin, panthenol, niacinamide, squalen, centella asiatica :)

Jag undviker eteriska oljor samt är okej med en del parfym men vill inte ha starkt parfymerat eller parfym i all min hudvård.

Tack, då undviker jag retinol/A-vitamin, och tittar efter övriga ämnen du nämner!

Jag testar en ny nattkräm sedan en vecka tillbaka, Indy Beauty Retinol Renewal Night Mask, innehåller vitamin A. Den känns lite klistrig på huden men återfuktande och jag tycker att hunden även ser återfuktad ut och fräsch.
Luktar svagt av havre.
Kommer utvärdera den mer ordentlig om en månad när jag har haft möjlighet att använda den ett tag.

Jag behöver hjälp.
Blir rätt så röd i ansiktet och speciellt denna tid på året. Så köpte på mig en cc-creme för o se om det kunde passa/funka för mig.

Blev av med det röda MEN då blev mitt problem som jag har med torrhet? Ännu tydligare! Sådär kan jag ju inte ha det. 😅
1000013515.webp

Finns det något mirakelmedel för och få bort detta? :angel:

Har dåliga rutiner men försöker iallfall komma ihåg att använda dagkräm varje dag.
Hemma finns
-Återfuktande micellärvatten
-AHA/ BHA peeling
-Ögonkräm
-Dagkräm.
- ansiktsscrub jag brukar använda i duschen någon gång i veckan.

Kanske bara jag som har fel produkter för mig/ behöver bättre rutiner. Eller är det något annat magiskt jag saknar? :D

Jag behöver hjälp.
Blir rätt så röd i ansiktet och speciellt denna tid på året. Så köpte på mig en cc-creme för o se om det kunde passa/funka för mig.

Blev av med det röda MEN då blev mitt problem som jag har med torrhet? Ännu tydligare! Sådär kan jag ju inte ha det. 😅Visa bifogad fil 162851

Har dåliga rutiner men försöker iallfall komma ihåg att använda dagkräm varje dag.
Hemma finns
-AHA/ BHA peeling
-Ögonkräm
-Dagkräm.

Kanske bara jag som har fel produkter för mig/ behöver bättre rutiner. Eller är det något annat magiskt jag saknar? :D
Härligt att CC-krämen funkade så bra för det röda! :) Är det en separat kräm, alltså så att du använder dagkrämen under/över CC-krämen?

Jag skulle gissa på att du behöver en mer återfuktande kräm under din vanliga dagkräm/CC-kräm. Det är så jag får göra med min yttorra hud vinterhalvåret, smörja på med återfuktande (oftast Klairs Rich Moist Soothing Cream, använder både morgon och kväll) innan jag använder min vanliga dagkräm med SPF :)

Härligt att CC-krämen funkade så bra för det röda! :) Är det en separat kräm, alltså så att du använder dagkrämen under/över CC-krämen?

Jag skulle gissa på att du behöver en mer återfuktande kräm under din vanliga dagkräm/CC-kräm. Det är så jag får göra med min yttorra hud vinterhalvåret, smörja på med återfuktande (oftast Klairs Rich Moist Soothing Cream, använder både morgon och kväll) innan jag använder min vanliga dagkräm med SPF :)
Fick hem cc-krämen idag så bra fråga.😅 Prövade bara lite snabbt så vet inte riktigt "hur" man ska göra egentligen. Första gången för mig. Men var på rea när jag beställde annat så tänkte jag kan ju alltid prova. :angel: :rofl:

Tänkte att jag tar dagkräm eller annan återfuktande under och sen denna uppepå. Men kanske är helt fel ute.

Har blivit mycket värre nu under vintern så är kanske det jag saknar då. 🤔 Ska kika på ditt förslag om det kan vara något att pröva. :D

Jag behöver hjälp.

Blev av med det röda MEN då blev mitt problem som jag har med torrhet? Ännu tydligare! Sådär kan jag ju inte ha det. 😅Visa bifogad fil 162851

Hemma finns
-AHA/ BHA peeling
-Ögonkräm
-Dagkräm.

Eftersom du lätt blir röd under vintern (antar att det är hela vintern?) så skulle jag ha jobbat med att stärka hudbarriären. Ta det lugnt med syrapeeling och om du vill peela, ta en enzympeeling istället. Klappa in toner i flera lager efter rengöring och om du kör koreansk dubbelrengöring så skippa steg två emellanåt och kör bara på oljedelen. Ta det lugnt med aktiva serum också utan kör på sådana som lugnar och stärker huden. Sedan kan rödhet också bero på att en har peelat för mycket, speciellt om en använder syrapeeling eller kornpeeling.

Toner är faktiskt en game changer, den gör att allt en har på efter funkar bättre plus att den återfuktar huden. Är jag riktigt torr har jag bara på toner på morgonen, ingen rengöring utöver det.

Edit: Är en riktigt torr är en cc-kräm inte ens i närheten av tillräcklig. Det måste till en fuktkräm under.

Eftersom du lätt blir röd under vintern (antar att det är hela vintern?) så skulle jag ha jobbat med att stärka hudbarriären. Ta det lugnt med syrapeeling och om du vill peela, ta en enzympeeling istället. Klappa in toner i flera lager efter rengöring och om du kör koreansk dubbelrengöring så skippa steg två emellanåt och kör bara på oljedelen. Ta det lugnt med aktiva serum också utan kör på sådana som lugnar och stärker huden. Sedan kan rödhet också bero på att en har peelat för mycket, speciellt om en använder syrapeeling eller kornpeeling.

Toner är faktiskt en game changer, den gör att allt en har på efter funkar bättre plus att den återfuktar huden. Är jag riktigt torr har jag bara på toner på morgonen, ingen rengöring utöver det.

Edit: Är en riktigt torr är en cc-kräm inte ens i närheten av tillräcklig. Det måste till en fuktkräm under.
Tack för svar.
För mycket peeling är nog inte problemet här. Kanske blir en gång i månaden oftast inte ens det. Blir helt klart rödare och torrare när det blir kallare ute och sen hela vintern.

Toner och fuktkräm. Får kika på båda vad som kan passa.
Mer fukt under och sen någon dagkräm/cc-kräm på det sen så kanske jag är på god väg då.

Vill ha det så enkelt som möjligt. Hade gärna haft en allt i ett produkt som magiskt fixar allt. :angel:

Jag har varit jättenöjd nu i vinter med Pure & Care collagen toner (finns på Normal, bra ingredienslista) och L300s nya nattkräm/mask med niacinamid. Jag använder den även på dagen, den är lite barriärkräms-liknande och kapslar verkligen in fukten.

Det är ett ämne som motverkar hyperpigmentering och ingår i ansiktskrämer från bla Eucerin. Det enda är väl att en ska vara noga med SPF men det ska en ju alltid vara, i synnerhet om en försöker få bort hyperpigmentering.
Tack, vet inte om jag vågar chansa på eucerin hyaluron rose, verkar lockande att den är lite färgad så hyn blir rosigare

Liknande trådar

Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har... 2
Svar
20
· Visningar
3 068
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Nu är det ett faktum. Under ungefär 2 års tid så har mensen till och från gjort uppehåll någon till några månader. Måendet vid de...
Svar
14
· Visningar
685
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 192
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Lyssnar just på en pod från Medicinvetarna om att slippa ha mens om man inte vill. Och känner mig ungefär så här: 🤯 Jag har alldeles... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
6 982
Senast: Humla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka