Hudvård under graviditet

Sv: Hudvård under graviditet

Fast det är inte så vetenskap funkar - man bevisar vad som finns, att motsatsen inte är bevisad räcker inte som bevis för att det förhåller sig på ett visst sätt. http://en.wikipedia.org/wiki/Falsifiability Det är heller inte bevisat att apelsiner inte skulle hjälpa mot bristningar, men det betyder inte att det hjälper att äta dem.

Jag har inte heller några bristningar, och jag har inte smörjt alls. Så du kan inte dra slutsatsen att det faktum att du inte har bristningar beror på att du smörjt, eftersom du inte har något att jämföra med. Då skulle du konsekvent ha smörjt halva magen. Om den smorda halvan saknade bristningar medan den andra hade dem, skulle du kunnat hävda att det kanske verkar finnas någon kausalitet, men nu kan du inte det.

Inte mening att ha tråkig ton, men när du skriver sånt som helt enkelt strider mot hur kunskap och vetenskap uppstår, så är det svårt att inte kommentera. Det finns så enormt många myter om graviditet och barn, jag ser inte vad poängen är med att permanenta dem. Är det inte bättre att hålla sig till fakta?

Senast ändrad:

Jag säger inte att du har fel. Men du kan leverar din fakta på ett mindre otrevligt sätt tycker jag. Speciellt då vi är inne i en del av ett forum där i stort sett alla är gravida och (iaf jag) blir stött lättare än normalt (för nånstans har jag läst att det finns bevisat att man blir påverkad av hormoner när man är gravid...) Bara som en tanke...

Jag är ingen forskare, jag läser det som finns att tillgå och på flera ställen finns det rekommendationer att äta viss mat och smörja in magen för att motverka bristningar.

saxat från babycenter (text godkänd av medicinska rådgivare)

En del lyckligt lottade kvinnor har mer elastisk hud än andra och får inte strior, men för de flesta av oss är de helt enkelt något som hör till graviditeten. Du kan försöka minimera risken att strior uppstår genom att försöka undvika alltför snabb viktuppgång, smörja in mage, bröst och lår med olja eller kräm som innehåller mycket E-vitamin för att hålla huden mjuk och smidig, samt se till att få i dig mycket E-vitamin, C-vitamin, zink och kiselsyra genom kosten för att ge din hud så mycket näring som möjligt.

När man försökte göra en övergripande revision av studier om krämers inverkan på strior, fann man bara en studie som gjorts i Spanien och som visade att krämer har god inverkan. Krämen i denna studie kallades Trofolastin och innehöll följande aktiva ingredienser: Extrakt av örten centella asiatica, också kallad gotu kola eller på svenska sallatsspikblad, E-vitamin i formen alfatokoferol och kollagen-elastin hydrolysat. Denna kräm finns så vitt vi vet inte till försäljning i Sverige.

Iom att jag har detta i släkten så räknar jag med att jag kommer att få bristningar och blir glad för varje vecka som går utan att jag får det. Får jag det så dör jag inte. Och samtidigt har jag tagit hand om huden på hela kroppen och rört vid min mage där min dotter faktiskt lever redan (även om hon inte är en klar och levererad bebis ännu...)

Smörjer med Bodyshops Cocoa-butter, men tycker den luktar vidrigt....

Men varför smörjer du med ngt du tycker luktar illa?! Är det ngt särskilt med just cocoa-butter som jag har missat eftersom så många gravida väljer den?

zazzarazz: Fast du har kanske din pappas gener och inte din mammas vad gällande hudbristningar?
Jag har fått hudbristningar på både bröst, höfter, rumpa och lite på framsidan av låren/ljumskarna och det är inte de kroppsdelarna som har växt på mig. På magen som har växt har jag inte en enda hudbristning, än så länge. Bristningar är hormoner, gener och otur inte hur mycket du växer, grattis du har bra hormoner, gener och en massa tur :)

Äh, vi väntar med att säga grattis tycker jag, har tolv veckor kvar ;)

Men som sagt, jag dör inte om jag får bristningar... Det hör ju som sagt till... Jag gillar att ta hand om min hud, på hela kroppen, oavsett om jag är gravid eller inte, så det är ju ingen skillnad att smörja sig nu som innan grav...

Cacaobutter är Bodyshops "gravidbodybutter" det är extra mycket ingredienser som "sägs" vara bra mot bristningar :)

Jaha, inte undra på då att alla smörjer sig som tokiga med det. Jag har som sagt en helt annan body butter från body shop, luktar gott dessutom ;)

Jag förstår din känsla med att vara lycklig för varje dag som går utan hudbristningar, visst det är inte snyggt med hudbristningar där jag har fått dem men de går ju dölja i bikinin i sommar. Jag är helt överlycklig för varje dag som går och inget har dykit upp på magen men jag tror inte de kommer förrän i v. 36 kanske för min mamma fick i slutet av graviditeten och brorsan är född i v. 38 (hon fick inga med mig andra gången hon var gravid).

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
30
· Visningar
1 924
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Ninnurur
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 065
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30