Hudvård under graviditet

Ireland

Trådstartare
När ni var med barn, eller om ni är det nu, smörjde ni in magen med någon lotion? Vet att det inte går att motverka bristningar helt, men man kan kanske hjälpa till lite. Om huden på magen inte är torr borde det ju vara bättre nu när huden ska stretchas ut så mycket. ;)

Sv: Hudvård under graviditet

tyvärr kan du nog inte mer än lindra klådan med hjälp av lotion om du får någon, det är de undre hudlagrena som brister pga för lite elastisitet. :)

Smörjer med bodybutter från body shop :) tycker magen blir så mjuk och len av den samt att det stillar klådan.

Första graviditeten smörjde jag inget alls, men jag gjorde det under några veckor nu i den andra graviditeten. Eftersom det kliade en del så var det skönt att lindra det med kräm. Jag använde bodybutter från bodyshop.

Jag fick inga bristningar under första graviditeten och har hittills inte fått några, är i v 30.

Och så luktar man som en hel kokosfarm enligt min man :p

Har använt just ovanstående och har några små irriterande bristningar på undersidan av magen (svåra att se för mig men, suck) de lär väl dra iväg ngn dag.

Jag smorde med Bodyshops cocoa-butter.
Fick bristningar ändå, men jag tyckte det var skönt att smörja den på kvällen.

Jag smorde min mage med Weledas havandeskapsolja. Inte för att motverka bristningar utan för att det var lugnande samt att den luktar fruktansvärt gott! :)

Smorde med barnolja efter duschen och kliade det som tusan så tog jag helosansalva.

Smörjde mig inte mer än vanligt med vanlig hudlotion. Det är väl allmänt känt att det inte hjälper.
Jag tycker det verkar som om de flesta som får bristningar uppstår EFTER förlossningen om man t ex tappar många kilon väldigt snabbt. Jag fick inte en enda på magen, däremot på insidan av låren och det var som sagt efter förlossningen. Men så har jag ju lite mage kvar också :p

Och så luktar man som en hel kokosfarm enligt min man :p

Har använt just ovanstående och har några små irriterande bristningar på undersidan av magen (svåra att se för mig men, suck) de lär väl dra iväg ngn dag.

Nej ingen kokos här :) Moringa heter det, fick av brorsan i julklapp men jag har ingen aning om vad det är för blomma/frön/olja (står att det är Moringa seed oil ;) )

Mammas - Jag köpte weledas havandeskapsolja för at folk sa att den luktade så gott och var så skön att smörja in sig med, jag tycker inte alls den luktar gott. Dyra droppar som är använd 2 gånger ;)

Jag har smörjt rikligt med bodybutter från Body Shop varje dag och har inte fått en enda bristning än. Är i v 36 nu.

Det är ju Arnican i den som luktar starkt, den tycker inte alla om. Jag älskar den, har den i massageolja också. Du får ge bort den till någon du känner som är gravid om du inte gillar den. :)

Allt från Weleda är tyvärr dyrt, kan vara värt att gå till en hälsokost som kanske har prover så det går att lukta innan en köper istället för att köpa på babybutiker. :)

Jag fick inte en enda bristning på magen och smörjde nog inte in mig någon gång med lotion. Däremot fick jag bristningar på båda brösten :eek:, svårt att acceptera. Men de börjar blekna nu som tur är... Äh, vad gör det egentlugen!? :p

Fast arnikan som jag har till hästen tycker jag inte luktar så där? Jag har inga problem med den i alla fall :p
Köpte den genom en hälsokost-webbbutik och den kommer garanteras ges bort till nästa vän som blir gravid ;)

Smörjer med olja från Bioterm, det är en "strech oli" som ska hjälpa huden men som alla skriver det är kanske inte något man ska lita på. Känns bra iaf, tar bort klåda och luktar gott.
Jag kombinerar med body butter från bodyshop. Just nu har det varit satsumas men den tog slut igår. Ska nog tests passionsfrukt nu. Dom luktar ju så gott :p

smörjer också med den. Luktar inte godast av Bodyshops produkter direkt... Men än så länge har det iaf funkat. Inga bristningar nånstans än så länge :)

Men med min tur får jag dem säkert i v. 39.... Eller efter förlossningen....

Fast det beror ju inte på krämen att du inte fått bristningar, de ligger djupare och beror på hormonförändringar, så det är helt omöjligt att påverka genom att smörja på något utifrån. Så att du inte fått bristningar har inget med krämen att göra, lika lite som krämen hindrat de vilda elefanthjordarna att skena över dig. Att du inte fått bristningar kan du inte tillskriva krämen, eftersom krämen inte kan påverka. Smörja gör man för att det känns skönt, för bristningar gör det varken till eller från.

Jag smörjer med body butter från apoteket, oliva tror jag serien heter. Inte lika dyrt som body shops produkter, och funkar väldigt bra mot klåda och torr hud. Luktar gott gör den också.

Shit, vad du har otrevlig ton!!! Så jäkla tråkigt att läsa och det känns som du idiotförklarar mig. Du får gärna lägga ned den attityden mot mig, tack!

Jag har läst så mkt jag kan ang detta ämne och så som jag tolkar informationen så finns det inga vetenskapliga bevis att det inte skulle motverka bristningar att hålla huden mjuk och elactisk under grav. Eftersom både min syster och min mamma har fått mycket bristningar under alla sina graviditeter så försöker jag göra det jag kan för att motverka det, iom att det finns ev samband att det är ärftligt...

Hittills har varken hormoner eller gener gett mig några. Vilket de ju faktiskt borde ha gjort... Så kanske har det hjälpt att jag tagit hand om min hud, både innan grav och nu när jag växer så mycket som jag gör!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
31
· Visningar
1 924
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Ninnurur
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 065
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar