Hudturgor?

E

Egonson

Efter en distansritt finns det ju sk tidsprotokoll att läsa på nätet, vilka tider alla hade, anmärkningar osv.
Vad menas det med, när det står under anmärkningar:
2 hudturgor.
VAD är hudturgor? :confused:

Och vad menas med t.ex:
1 slemhinnor, 1 tarmljud, rörelse vf, 2 kappilär återf..?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hudturgor?

Ta detta svar med en nypa salt då jag är läkare och inte veterinär, men antar att terminologin är liknande.

Hudturgor är följande. Du nyper en bit hud på dig eller hästen. När du släpper ska den återta sin natuliga plats. Om den "står kvar" så betyder det att personen eller djuret är uttorkat.

Slemhinnor är sådan vävnad som producerar någon form av slem, saliv eller annat. Finns i munnen, insidan av tarmarna och i vagina. Man brukar titta i munnen. De ska vara fuktiga och ej för bleka. Också kontroll av uttorkning.

Tarmljud är magkurr. Om inget hörs är det inte bra - tarmarna ska alltid vara igång.

Kapillär återfyllnad har också med uttorkning att göra. Kapillärer är de allra minsta blodkärlen längst ute i huden. Jag vet inte hur man kontrollerar detta på hästar, men på människor kan man göra följande: Tryck ner nageln i nagelbädden. Då blir huden under nageln blek. Släpp och den blir omedelbart rödare. Detta är kapillär återfyllnad. Om nagelbädden endast långsamt blir rödare så beror det på dålig blodcirkulation i fingret, t ex pga kyla eller uttorkning.

Rörelse vf vet jag inte vad det är, troligen något veterinärt. Har heller ingen aning om vad siffrorna står för. Antagligen en skala från bra till jättedåligt...

Hoppas detta har hjälpt något och att någon mer kunnig i just detta svarar också. ;)

Senast ändrad:

Ja nu vet jag ju vad hudturgor och kapillär återfyllnad är iaf, det var ju mest det jag undrade för jag inte visste vad det var för något :p Tackar :bow:

Silver Girl skrev:
Ta detta svar med en nypa salt då jag är läkare och inte veterinär, men antar att terminologin är liknande.