Hudturgor?

E

Egonson

Efter en distansritt finns det ju sk tidsprotokoll att läsa på nätet, vilka tider alla hade, anmärkningar osv.
Vad menas det med, när det står under anmärkningar:
2 hudturgor.
VAD är hudturgor? :confused:

Och vad menas med t.ex:
1 slemhinnor, 1 tarmljud, rörelse vf, 2 kappilär återf..?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hudturgor?

Ta detta svar med en nypa salt då jag är läkare och inte veterinär, men antar att terminologin är liknande.

Hudturgor är följande. Du nyper en bit hud på dig eller hästen. När du släpper ska den återta sin natuliga plats. Om den "står kvar" så betyder det att personen eller djuret är uttorkat.

Slemhinnor är sådan vävnad som producerar någon form av slem, saliv eller annat. Finns i munnen, insidan av tarmarna och i vagina. Man brukar titta i munnen. De ska vara fuktiga och ej för bleka. Också kontroll av uttorkning.

Tarmljud är magkurr. Om inget hörs är det inte bra - tarmarna ska alltid vara igång.

Kapillär återfyllnad har också med uttorkning att göra. Kapillärer är de allra minsta blodkärlen längst ute i huden. Jag vet inte hur man kontrollerar detta på hästar, men på människor kan man göra följande: Tryck ner nageln i nagelbädden. Då blir huden under nageln blek. Släpp och den blir omedelbart rödare. Detta är kapillär återfyllnad. Om nagelbädden endast långsamt blir rödare så beror det på dålig blodcirkulation i fingret, t ex pga kyla eller uttorkning.

Rörelse vf vet jag inte vad det är, troligen något veterinärt. Har heller ingen aning om vad siffrorna står för. Antagligen en skala från bra till jättedåligt...

Hoppas detta har hjälpt något och att någon mer kunnig i just detta svarar också. ;)

Senast ändrad:

Ja nu vet jag ju vad hudturgor och kapillär återfyllnad är iaf, det var ju mest det jag undrade för jag inte visste vad det var för något :p Tackar :bow:

Silver Girl skrev:
Ta detta svar med en nypa salt då jag är läkare och inte veterinär, men antar att terminologin är liknande.

Hudturgor är följande. Du nyper en bit hud på dig eller hästen. När du släpper ska den återta sin natuliga plats. Om den "står kvar" så betyder det att personen eller djuret är uttorkat.

Slemhinnor är sådan vävnad som producerar någon form av slem, saliv eller annat. Finns i munnen, insidan av tarmarna och i vagina. Man brukar titta i munnen. De ska vara fuktiga och ej för bleka. Också kontroll av uttorkning.

Tarmljud är magkurr. Om inget hörs är det inte bra - tarmarna ska alltid vara igång.

Kapillär återfyllnad har också med uttorkning att göra. Kapillärer är de allra minsta blodkärlen längst ute i huden. Jag vet inte hur man kontrollerar detta på hästar, men på människor kan man göra följande: Tryck ner nageln i nagelbädden. Då blir huden under nageln blek. Släpp och den blir omedelbart rödare. Detta är kapillär återfyllnad. Om nagelbädden endast långsamt blir rödare så beror det på dålig blodcirkulation i fingret, t ex pga kyla eller uttorkning.

Rörelse vf vet jag inte vad det är, troligen något veterinärt. Har heller ingen aning om vad siffrorna står för. Antagligen en skala från bra till jättedåligt...

Hoppas detta har hjälpt något och att någon mer kunnig i just detta svarar också. ;)

Troligen rörelsestöring på vf, hälta om det varit 3:a. Siffrorna betyder 1 lindrigt och 3 uteslutning.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
353
Senast: Cactus
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
973
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 568
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 365
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar