Hubertusjakter

U

uppsaliensare

Säsongen är visserligen över för i år, men inför nästa år skall jag passa på att fråga alla kunniga människor här på Bukefalos om hubertusjakter.

Är det någon som vet var det hålls större sådana? Stockholms Fältrittklubbs jakt känner jag till; finns det några motsvarande? Visst är det väl också så, att man inför den stora jakten måste delta i ett antal (2-3?) förjakter?

Dela gärna med er av era erfarenheter och minnen!

Sv: Hubertusjakter

vet inte hur stor den är men det är hubertusjakt varje år på ågesta ridskola i sthlm iaf :) där tänkte jag va med nästa år :)

Red hubertusjakt i uppsala/knivsta trakten med en av ponnyerna när jag var mindre. Var ett antal år sedan så jag kommer inte ihåg exakt var det var nån stans. Var grymt kul i alla fall och skulle gärna göra om det med "storhästen" nån gång :D

I Uppsala reds det flera jakter under hösten, bl a längs Fyrisån - fast det var väl för en 25 år sen... hur det är nu vet jag inte

Förutom Stockholms FRK som är stor så rids stora jakter i Skåne, Wendes/Rinkaby med 150 deltagare, Lundahusarerna ca 100
de här stora jakterna är mest att likna vid stora uteritter, jag har ridit några och de är inte svåra, däremot verkar deltagarna inte särskilt vana, bl a rider man för nära varandra, håller inte sin plats i fältet, kräver att fältet ska stanna upp för att man blivit lite efter...
De flesta olyckorna är också sparkskador.
Åsbo/Herrevadskloster är också en stor jakt men krävande då man galopperar en sträcka på 3-4 km på hård grusväg, annars välbyggda hinder och bra vattenpassage(fick info från en som var med).

Sportigaste? jakten har du i Övedskloster (öved/färs) med stor variation i hinder och terräng, deltagarna brukar vara runt 25-40 på hubertus, har ca 5 förjakter

för lite mer än 10 år sen var Skånska Jagdridtsällskapet aktivt, man hade mobila hinder som flyttades från jakt till jakt, kul och vuxet gäng red... hoppas man återupptar verksamheten (jag vet vem jag ska tjata på)

Vet att det brukar vara ngn hubertusjakt i almunge, eller typ nånstans där. :p

I år var jag med på en hubertusjakt på Sigridsholms säteri (arrangerat av ridklubben 4 Ben) - det var såååå kul! :love: :bump: En upplevelse för både hästen och mig. Riktigt kul att rida så många (vi var väl ca 12-14 st) o väldigt trevligt arrangerat.

Längtar redan till detta års hubertusjakt! :D :banana:

Jag red SFKs jakter förr, man måste ha ridit minst 2 förjakter för att vara kvalad för upploppet.
Jag jag vill minnas så var det inga skador på förjakterna, på hubertusen gick min tränare omkull och bröt bäckenet, men hon red en 5åring som inte hade speciellt mycket rutin.

Här är några bilder sedan jakten -04
PICT1390.jpg

PICT1391.jpg

PICT1336.jpg

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 656
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 609
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 055
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar