• Avel
  • Trådstartare Trådstartare NoRoses
  • Startdatum Startdatum
N

NoRoses

jag har en varmblod sto på 15 år som jag är sugen på att betäcka henne med någon hingst. :smirk:
Men hon är inte byggd som travare.. så hon liknar mest halvblod.. så jag funderar på att korsa eller leta efter någon varmblod hingst som är byggd som hon..?? vad tycker ni? Hennes pappa är Super Mon (USA) och mamman Jenny Flash..

Betäck med en varblodig travare är mitt förslag eller strunta i det. Man måste inte betäcka bara för att man har ett sto. Men har man nu en märr som är så brea att den är värd att betäcka så finns det ingen anledning avla nånting annat än renrasigt.

Är hon inte byggd som en travare har hon ju inget i trav-aveln att göra.
Super Mon är heller ingen vidare hingst, särskilt inte angående temperament.
Grymt men sant.

Vill du ha en ridhäst så föreslår jag att du betäcker henne med en halvblodshingst. Nu vet jag inte vad du har för hingstar i närheten där du bor, men härnere i Skåne har vi ju t ex Flyinge och dom är enormt hjälpsamma och hjälper gärna till att leta fram en passande hingst!

Sen finns det hingstägare som abslout inte vill låta sina halvblodshingstar betäcka varmblod, pga fölstatistiken! (Endast föl med gröna papper som syns i statistiken).

okej.. men jag vill ha en ridhäst och dte spelar ingen roll hur kass super mon var men min sto blev i alla fall fin.
och min sto har haft ett föl innan jag fick henne. och hon älskar fölungar.. inte är det orsaken till jag vill betäcka henne.. jag bor i örebro och jag vet inte vart man kan få tag i på en bra hingst...

Jag förstår att det kan vara spännade att ta föl efter sitt sto, men är du "bara" ute efter en ridhäst är det säkrare att köpa en färdig häst :)

Om du ändå inte skall ha den som aktiv travare så ser jag ingen anledning att du betäcker med en travare heller...för övrigt tycker jag att stammen lämnat en hel del goda tävlingshästar, så om du vill ha en tävlingshäst så är det inte helfel att betäcka renrasigt.

Min gamla märr fick fick 7 föl med ren travstam, men då jag tröttnat på travet :o betäckte jag hene med en arabhingst. det blev hennes sista för iofs, men en trevlig avkomma.
I valet av hingst gick jag lite efter storlek. mamman var liten, humör/temperament och givetvis exteriör.
jag är nöjd med den avkomman som nu i dagsläget är 7 år.
Om du ringer till Flyinge kan de hjälpa dig att hitta lämplig hingst.
Lycka till!

Jag har två varmblodiga travston som jag hade tänkt betäcka nästa år. Jag ska inte betäcka renrasigt.

jag vill gärna ha ett föl efter henne.
dom föds ju inte till en travare.
då måste jag va kräsen när de gäller varmblods higst eller så väljer ja halvblod..

Travare föds till travare! Ridhästar föds till ridhästar!
Varför tror du annars man avlar på olika egenskaper??

Hej!

"modigt" att lägga ut en sådan här tråd, det brukar bli heta diskussioner o "dumförklarande".

Kan erkänna att jag inte är förtjust i "travar korsnings avel" men här får du några tipps från mig...

Undvik hbl hingstar det är inte den optimala rasen att använda till ett travar sto. Du kan ha tur men.. jag har sett alltför många riktigt dåliga avkommor(inte en som fallit mig i smaken). Ska du envisas med det så använd någon med hyfsat mycket fullblodsinslag i.

Mer lyckade korsningar som jag sett har varit med arab!! Används ofta till distans med framgång?! Så en bra arabhingst vore inte helt fel kanske.

En kompis till mig har en korsning v travare/fullblod. Han är av en god modell(ser ut som en köttbulle eller som en muskelknutte när han är i full gång :D), hoppar bra men är ingen dressyrhäst. Dvs han har inte det bästa steget, galoppen påminner om travarens, den ser mjuk o behaglig ut.

En vi känner ska betäcka sitt vbl sto med en PRE hingst!? Vad det blir för någe återstår att se.

Nu har du halkat in i fällan igen!! ;)
Ingen idé CK...
Detta ämne "avelmedgamlatravaresomärsöta" har nog diskuterats redan på tiden då detta forum kallades för Stallet.com :rofl: :rofl:
Det kommer nya aspiranter varje vår :rofl: :rofl:

Och lär så förbli.
Gladast blir italienarna över nytt tillskott i skafferiet.

AM

En liten undran?
Är det detta sto som du har en tråd om på hästhantering, att hon är sur och går ifrån dig i hagen?
I så fall, är det så smart att betäcka henne nu, blir hon lättare att fånga med ett föl vid sidan tror du :confused:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur