Hovvårdsslarv...

C

Colombia_Girl

Har funderat länge på hur man skulle kunna komma i bukt med alla dessa människor som hov vårdsslarvar... hm.. vad tror ni om idén...
Hovslagar kort.. så som ett vaccinkort..
datum och signatur/stämpel samt när nästa besök bör inträffa.. och detta papper följer med hästen hela livet.. så när man köper en ny häst så ser man om ägaren har slarvat och inte skött hästens hovar.. hm..
Kan även vara krav på att visa upp kortet om ex. vet kräver det annars så blir det böter?? hm..
Vad tror ni??
Jag har även tänkt på att det finns sånna som skulle missbruka korten och förfalska en stämpel/signatur men man kan väl göra nått åt det oxå..

:)

För att försäkringen ska gälla om det är något fel på hovarna så måste du ha kvitto från hovslagaren. det är ju alltid något iallafall

Jag har hört nåt liknande jag också för nåt år sedan. Om det stämmer vet jag inte. Låter konstigt!

Jag tror det skulle vara svårt att få det att fungera rent praktiskt. Till skillnad mot vaccinationer så kan ju ett hovslagarbesök behövas med väldigt varierande intervaller beroende hovstatus och ev. problem. Olika hästar har olika behov av såväl beslag som verkning, det påverkas ju av underlag, ålder, användningsområde, foder mm. Jag tror det är mycket svårt för en utomstående att göra den bedömningen utan att känna både häst och ägare mycket väl. Gör hovis det så sköts hovarna förhoppningsvis redan efter behov. Däremot så kan ju en hovslagare ha synpunkter på om man bör sko med tätare intervaller eller om det fungerar med exempelvis 8 veckor istället för 6 mellan besöken. :smirk:

det finns INGET krav whatsoever i NÅGOT bolag på att uppvisa veterinärkvitto för att försäkringen ska gälla vid hovrelaterade skador. Så det är som så mycket annat en ren SKRÖNA:

Däremot pågår bakom kulisserna diskussioner inom försäkringsbolagen om att på SIKT införa undantag i försäkringen om det inte är en utb hovslagare etc som skott/verkat. MEN det är i dagsläget omöjligt, det finns inte ens utbildade hovslagare nog för att möta antalet hästar som finns.

Jag har inte ens nämt något om varesig kvitto eller försäkring. Du har inte svarat fel inlägg tror du? :confused: :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 502
Senast: Freazer
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 036
Senast: Vogue
·
Hästvård Var in till veterinären idag och kollade igenom min hästs ben. Det visade sig att hon hade en liten hovbensrotation på båda frambenen...
Svar
6
· Visningar
1 690
Senast: Piek
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 258
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård