HovvÅrd!!!!

S

*smurfan*

Vi hade en diskussion i stallet om hovar och TJÄRA och tyckte lite olika. Det är väl tjära man målar UNDER hoven för att försöka fixa strålröta, men är det bra att måla tjära utanpå hoven, på väggarna???? och var är det dom har på hovarna vid t.ex hingstvisningar för att få hoven att se "lackad" ut?????? JÄTTETACKSAM OM NÅN VILL FÖRKLARA DET HÄR FÖR MIG!! :confused:

Sv: HovvÅrd!!!!

Tjära är uttorkande i längden. Det stämmer att man tjärar STRÅLEN och FÅRORNA med tjära vid röta..men inte att man håller på för länge då strålen kan luckras upp. Att tjära en hov på utsidan är nog inget man ska göra...Ingen aning vad man *lackar* hovarna med vid visning..en del oljar väl bara kan jag tänka mig.

Man använder hovlack på tävlingar och utställningar. Det finns att köpa på vanliga ridsportbutiker.

om du tjärar hoven på utsidan kommer ALL skit i form av gräs, spån, sand etc att fastna på hovarna och det kommer att se allt annat än snyggt ut. Dessutom är ju tjära uttorkande så jag ser ingen som helst anledning att kleta på det utanpå hovarna. Är hovarna torra - sätt dem i vatten istället en stund varje dag.

:p Hejsan!
Tjära är somsagt uttorkande med en antiseptisk verkan. Det är bra att använda under hösten när det är blött i marken för att precis som du själv skriver förebygga och behandla strålröta. Det är främst sulan under hoven som täcks men till och från kan det även vara bra att pensla hela hoven.

Vid visningar finns det mycket olika produkter som man kan ta på hovarna. Hovfett eller hovolja är vanligast men du kan även använda "Hof polish" Det är en vattenbaserad färg som strykesöver hoven och torkar på ett par minuter. Denna finns i svart brun genomskinlig och röd samt grön för olika jippon. Säljes på bla Eko,Grenngården,hästbiten mm.

:banana: / P

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
404
Senast: IngelaH
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 809
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 648
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar