Hovvägg ovan sulnivå, går på sulan - vad gör man egentligen?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag ska givetvis prata med hovslagaren det första jag gör på måndag, men han är ju ledig nu.

Bakgrunden är en hovböld i somras, med en gång mellan sulan (lamellrandsområdet) och en bit upp på hovväggen i tån i somras. Öppnade själv, men haft en "gång däremellan". I takt med att det växt ner har ju också själva hålrummet växt ner och där har hovvägg och hov varit separerad. Hoppas förklaringen blev begriplig, jag är ju kass på termer. Sett ut som hovväggsseparation, men grundad på bölden. Blivit lite värre av att det tryckts in skit där. Inget alarmerande dock enligt två hovslagare och ger sig när det växer ner. Nu sist så skars det mesta "underminerade" bort, men riktigt allt gick inte att ta bort då hästen i så fall skulle gå på sulan. Hovslagaren var inte oroad, utan håll rent bara.

Jag har gjort rent så gott jag kunnat, men blir ju en avvägning mellan det och "peta för mycket". Varit torrt och luktfritt. Idag kom han in och hade fläkt upp en stor del av hovväggen, upp till i höjd med dit bölden vuxit ner. Ihop med den tidigare verkningen innebär det att hovväggen och bärranden är godnatt, och ligger ovanför sulhöjd. Han går alltså till huvuddelen på sulan. Inte halt, varm eller liknande och tycks obekymrad. Men jag tycker det ser rätt "läskigt" ut.

Men vad gör man i ett sådant här fall. Jag begriper ju att om han varit halt/varm/sulöm så hade man fått gipsa. Men när hästen tycks obekymrad men tveklöst går på sulan. Gör man något då eller avvaktar man eller hur gör man? *nyfiken*

Hästen har i grunden tyvärr en ganska dålig hovkvalitet och fransar lätt upp hovarna, tänk typiska fullblodshovar rent hovkvalitetsmässigt, vilket säkert spelat in.

Det är nog faktiskt bra att det gått upp. Troligen var det röta i bärranden.
Han har väl kvar trakterna tå. tåsidor samt andra sidan? Hur stort i proportion till hoven?

nu när det är snö så packas snön in i ett sådant hål o kan ha gjort att den trasats sönder just för att det är skört.
Jag skulle inte vara orolig nu heller när det är snö.

Trakterna är kvar, och en liten bit mot trakterna på båda sidorna, mer på den ena än den andra. I övrigt är det borta, så sett till totalen är det mer som är borta än som är kvar.Större delen av enda sidan verkades upp/bort förra hovisbesöket, och nu bröt han av på andra sidan. Tån i princip inkluderad, det är typ en cm kvar i tån med vägg - men den är separerad så den kommer ryka/borde ryka den med. Men bak mot trakterna finns kvar på båda sidor, om än inte jättemycket. Försökte ta en bild på sulan underifrån men den blev mest sudd.

Det var enligt hovis inte röta, utan just det du beskriver mer manuell separation, därför han lämnade kvar för att slippa verka så han gick på sulan. Med förhoppningen att det skulle hålla ihop med rengöring tills det vuxit ner mer. Men det gick ju inte. Det verkar dock inte gått högre upp än innan, utan "bara" brutits isär och brutits loss men då sträckt sig längre i sidled än innan.

Tack för lugnande svar, just sådant här hovtrassel (inkl bölder) har jag ju varit rätt förskonad för i alla år. Haft typ 2 hovbölder (okomplicerade) och i övrigt så kan ha dragit med lite vägg vid tappsko men inget värre än så.

Senast ändrad:
Har du ingen bild?

Troligtvis behöver du inte gipsa om han inte är öm men jätteviktigt att hålla honom på MJUKT underlag så ha inte får blödning i sulan. Jag hade satt på boots med mjuk comfort pad i.

Bilden blev mest sudd tyvärr. Ska prova ta en ny men lite trixigt hålla och fota själv.

Dessvärre tror jag inte det går att hitta boots som passar, när hoven är så formmässigt deformerad. Mätte lite översiktligt igår och då verkade det kört men ska mäta igen när jag inte håller på att förfrysa fingrarna. Vet dock inte hur bra det blir med boot och snö/is? (Om det blir svinhalt alltså utan brodd på bootsen) och broddar är jag inte så sugen på - det är åringen (snart 8 mån) det handlar om.

Underlaget är packad snö ovanpå ren is. En liten del av hagen var fruset knöggel innan, resten gräs - hyfsat jämnt utom där vildsvinen jävlats. Ska komma mer snö som det ser ut. Så kunde vara värre underlagsmässigt, men givetvis bättre med.

Varför inte broddar? Cavallos broddar bygget bara några få mm på höjden.

Som jag skrev i ett tidigare svar är det en åring (snart 8 månader). Nu finns inte Cavallo i så liten storlek som krävs, men oavsett det så att (om man nu leker med tanken det går då) sätta "tyngd" på fossingarna och ändra balansen, så att sätta brodd på det - det är att be om sårskador av brodden. Därför drar jag mig extremt för att brodda. Drar mg att ens sätta boots iofs, men där blir det ju ett pest eller kolera. Jag kollade för några veckor sen på broddbara boots, då det var så satans halt och inte verkade ge sig (vilket det gjorde, tack gode gud) och insåg då att det saknas två saker i bootsutbudet - små boots och ffa nätta boots som inte bygger så mkt tyngd och volym. Är i princip easyboots och en till jag inte minns som har riktigt små storlekar, som ens i teorin kan passa.

Men som sagt. det är en mycket ung häst med tillhörande (brist på) kroppskontroll och bensprattel. Av samma anledning, åldern, så är det ju heller inte bara att sko. Vilket hade gjorts om han varit äldre, både för stöd och skydd och brodd.

Håller med dorinda. De små brodden man använder till cavallobootsen sticker bara ut några få mm och när de är monterade på bootsen så är skaderisken minimal. De ligger inte i kant med bootsens sula utan monteras något mer centrerat. Därför tar de bara på en mycket liten yta ur sparksynpunkt

jag har använt broddade boots vintertid de senaste åren till ett klantarsle till häst och inte ens hon har lyckats lista ut hur man skadar sig på dessa minibrodd. Brodden är att jämställa med något större bilbrodd.

Lite OT men nyfiken fråga rent generellt - hur bra blir Cavallos brodd om de bara sticker ut litegrann? Jag jmf lite mer när jag hade guldskor (med små, fasta broddar) på en häst. Det gick fint på is och sådär, men inte så bra när det packades snö, och täckte broddarna. Då blev det halt. Inte lika halt som obroddat, men man förlorade effekten av brodd och fick ett grepp motsvarande barfota. Och booten har ju ett mönster som är mer lämpat packa fast snö i än en barfotahov eller sko t ex?
Som sagt OT till den här diskussionen men nyfiken ändå - för jag är rätt inställd på att den här kommer att behöva boots vad det lider om han inte mirakulöst får ordning på sin hovkvalitet när han växer. Och om inte annat så nästa vinter kommer nog broddade boots ha sin plats. Själv har jag dock enbart använt Easyboots och Boaboots tidigare (båda broddade med vanlig brodd när det var broddsäsong)

Brodden är inte lika bra som 4elitbrodd men helt ok och min häst galopperar glatt runt med dem :)

Jag har använt cavallo brodden även på andra märken av boots. Även mina egna vinterskor....

Var det fölet som det handlade om.
Då skulle jag per omgående köpa laktos baserat fölfoder o ge ngt annat tillskott för framtida förbättrad hov kvalité.
Han är så pass lätt o med snön or det nog OK så länge han inte blir öm.
Skulle inte börja med boots om det inte är nödvändigt

Var det fölet som det handlade om.
Då skulle jag per omgående köpa laktos baserat fölfoder o ge ngt annat tillskott för framtida förbättrad hov kvalité.
Han är så pass lätt o med snön or det nog OK så länge han inte blir öm.
Skulle inte börja med boots om det inte är nödvändigt

Ja, är lillskrutt, och tänker ju likadant som dig ang boots. Men varför laktosbaserat fölfoder? Alltså vad är det det skulle göra för hovarna menar du? *nyfiken*

Lite OT men nyfiken fråga rent generellt - hur bra blir Cavallos brodd om de bara sticker ut litegrann? Jag jmf lite mer när jag hade guldskor (med små, fasta broddar) på en häst. Det gick fint på is och sådär, men inte så bra när det packades snö, och täckte broddarna. Då blev det halt. Inte lika halt som obroddat, men man förlorade effekten av brodd och fick ett grepp motsvarande barfota. Och booten har ju ett mönster som är mer lämpat packa fast snö i än en barfotahov eller sko t ex?
Som sagt OT till den här diskussionen men nyfiken ändå - för jag är rätt inställd på att den här kommer att behöva boots vad det lider om han inte mirakulöst får ordning på sin hovkvalitet när han växer. Och om inte annat så nästa vinter kommer nog broddade boots ha sin plats. Själv har jag dock enbart använt Easyboots och Boaboots tidigare (båda broddade med vanlig brodd när det var broddsäsong)

Jag har sådana här http://ladugardsinrede.nu/index.php?route=product/product&path=208_216_232&product_id=332 cormantskor på min ena häst i fram och det har aldrig varit några problem med att hon har halkat trots att brodden är så små.

Det är det nog då. Eller så kanske det beror på hur hästen rör sig?

Ja, kanske? Jag hade de ju bara en skoperiod (4 v), sen hade jag sett att han inte tänkte kicka. Och det var en period med mycket snö och kring nollan, så det frös fast snö/is under och dolde broddarna när de gick i hagen. Under ridturer på plogade vägar var det inga problem alls. Så kombination underlag och hastighet osv kanske? (Det frös ju fast snö i hagen även på de vanliga skorna, men där stack ju brodden ut längre och ovanpå snön)

Ja, kanske? Jag hade de ju bara en skoperiod (4 v), sen hade jag sett att han inte tänkte kicka. Och det var en period med mycket snö och kring nollan, så det frös fast snö/is under och dolde broddarna när de gick i hagen. Under ridturer på plogade vägar var det inga problem alls. Så kombination underlag och hastighet osv kanske? (Det frös ju fast snö i hagen även på de vanliga skorna, men där stack ju brodden ut längre och ovanpå snön)

Jag upplever att även om det fryser fast snö och is på skorna så gör brodden sitt jobb ändå men jag har bara haft sådana skor på en häst så jag vet inte hur en annan häst skulle fungera med dem på. Hon har ett väldigt aktivt steg med mycket schvung så kanske beror det på det? Hon kanske hugger fast brodden i underlaget ;)

Snäll hovis hörde av sig idag fast han var ledig. Tyckte att det ser ju inte vackert ut men så länge han är ohalt etc är det inte bara att hålla rent och avvakta, annars får man gipsa/custombygga nån slags toffel åt honom. Och lugnade mig med att det är "hemskt vanligt på unghästar, men får man bara hejd på det så brukar det växa bort, och det är rätt årstid". Iom att det inte fanns några tecken på röta sist är det nog mer mekaniskt att det trycks isär, så fortsätt hålla rent bara. Ring om problem, annars syns vi vid ordinarie besök (jag ligger på 5 v intervall så det är inte så länge mellan dem)

Liknande trådar

Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 777
F
Hästvård torsdag, tjälen satt, hästen otroligt hovöm bak, ville knappt gå (barfota) Fredag skoddes bak Lördag min medryttare red ut, mest...
Svar
4
· Visningar
1 132
Senast: Catrin
·
Hästvård Fick för några dagar sedan en förfrågan om jag kunde komma och ta av en framsko på en kompis häst, då han för någon vecka sedan tappat...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: skjootan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama