Sv: Hovtejp

Ser ut som vanlig tjärtejp.
Funkar bättre än silvertejp, men bra mycket dyrare, välsorterad järnhandel brukar ha det.

okej tack för tipset, ska kolla upp det. :)

hittar inga hästaffärer som har den...

på ponnyn hade jag någon liknande tejp (kan inte svara på om det var denna fast den såg likadan ut iaf) och satte över sömmarna när hon var nyskodd :idea: Men det funkade iaf jättebra försvann inte i hagen när det var snö/lera heller och kunde sitta på i flera dagar utan att bli sliten :D

Tjärtejp låter spännande, är det tjära på den eller heter de bara så?

Den är helt ok. Sitter liiite bättre än silvertejp. Lagom klistrig. Kan tänka mig att det blir bättre än silvertejp i ditt fall... Räcker hur länge som helst.

Okej!
Du vet inte vart man kan få tag på den? Har googlat och kollat i flera affärer men inget....

nä han är inte oskodd men var skodd med sidokapper ett tag och efter det så har han slitit sjukt mkt i tån. :crazy:

cämela: hur då plasta?

det är vanligt inom travet att man plastar hovarna på dom som går barfota men du kan ju plasta fast du har skor för att ge en hållbarare hoiv om dom har dåliga hovar. du kan ju höra med din hovslagare? finns även ett lack man kan pensla på så det blir liknande plastningen...

aha ja det låter smart! så kan ma lägga ett lager utanpå hoven precis där den slits. :idea:

Har pratat med hovis om att han sliter tårna så hårt men hon kunde inte komma på nåt att skydda med. hon skor ju bara ridhästar så plasta är nog inget hon gör till vanligt, bara om hoven är skadad.

Vart får man tag på sån plast? Och ev lack?

välsorterade travshoppar har nog båda.
var bor du? bidermans i eskils (finns på fler ställen) eller lltrot på solvalla har

Plasten måste smältas så det är nog inget man lätt gör själv, men lacken heter hovförstärkare el liknande o är nog inte så svårt att få tag i men är ganska så giftigt, tror hästbiten har det.

Psst... Jag har plastat hovarna med Plastic Padding tvåkomponentlim. Det fungerar MINST lika bra som hovplast. Man kan göra det själv. Torkar jättesnabbt!
Tror eg att det är liknade med den riktiga. Iaf den sorten hovis satte på min häst förr.
Det blir inte så snyggt men det fyller en funktion. Trillar bort ibland men det tar bara 5 minuter att göra nytt.. Under 100lappen för en ganska stor tub.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
802
Senast: Miingla
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 216
Senast: iNHALE
·
Fritid Behöver hålla liv i en barfotaboot med gummisula. Den har fått ett ca 5 cm långt hål i framkant pga sliten. För övrigt är den i bra...
Svar
19
· Visningar
1 314
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 061

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka