Sv: Hovtejp

finna annan plast och det var inte den lacken jag menade.

Plasten måste smältas så det är nog inget man lätt gör själv,

Nej det måste den inte alls.. Utan man kan köpa "riktig" hovplast i typ sånna man har silikon i och så är det 2 olika plast"ingredienser" som måste blandas ihop för att det ska bli hårt. Lite dålig förklaring men hoppas du förstår.

Sånt finns att köpa nästan var som helst där det finns hovslagarsaker. Vi använder det ganska mycket på trasiga hovar eller hästar som måste ha utlägg men inte kan då de trampar av sig skon så lägger vi sånt där utläggen är.

Psst... Jag har plastat hovarna med Plastic Padding tvåkomponentlim. Det fungerar MINST lika bra som hovplast. Man kan göra det själv. Torkar jättesnabbt!
Tror eg att det är liknade med den riktiga. Iaf den sorten hovis satte på min häst förr.
Det blir inte så snyggt men det fyller en funktion. Trillar bort ibland men det tar bara 5 minuter att göra nytt.. Under 100lappen för en ganska stor tub.

Jag har också gjort det, funkar faktiskt OK. Man måste dock rengöra nogrant och hoven måste vara torr innan man "spacklar", annars stänger man så lätt in bakterier!

Funkar dock bäst om hoven är trasig, att ha som lösning tills hovis kan komma. Vet inte om det kan skydda mot slitage direkt.

Ok, då finns det väl två, den plast min hovslagare använt smältes.

Jo men det är också en tvåkomponentlösning... Plastic Padding fungerar likabra men du får minst 4 ggr så mkt på köpet...

tycker det låter märkligt att hästen sliter så grovt på tån helt plötsligt om den inte gjort det tidigare. vad är det som hovslagaren har ändrat? Tån skall ju inte sättas i först.... särskilt din som rids så mkt på paddex och inte så mycket utomhus borde ju absolut inte slita så grymt! :confused:

ställer mig oerhört tveksam till att tejp funkar. jag brukar ha silvertejp bandage vid tappsko, det funkar bra för just det syftet, men det första som slits upp är tån.

han sätter inte i tån först heller så jag vet inte varför det blir så... det enda jag kan se är att när han skrittar så händer det att han drar tån mot paddexen, typ 1 mm ned eller nåt. syns endast om det är nyharvat, är det hårt så gör han det inte.

dvs att rider jag ut på vägarna blir det inte så. paddex sliter ju mkt på hovarna... men det blev inte plötsligt så, det blev så efter att han skoddes med sidokappor! hoven verkar liksom inte hämta sig. :crazy: sen är väl hovarna väldigt mjuka eftersom det varit jätteblött sen augusti typ. hovis säger att hon inte gjort nåt annorlunda...

ska prova med såndär plast..

Är det bak eller framhovar han sliter ned tån på? Kan du sko honom med vanlig framkappa på skon? Om det är bak han sliter tån kan det vara haserna som krånglar.

Be hovis att tårikta skon istället? I mina öron låter det som om överrullningen inte riktigt hänger med.

... och den du menar heter troligen vettec:
http://www.vettec.net/index.php?menuID=1
- säljs i Sverige genom Mustad, så de flesta som har mustadskor kan sälja även detta.

Japp helt rätt ;)

Jo men det är också en tvåkomponentlösning... Plastic Padding fungerar likabra men du får minst 4 ggr så mkt på köpet....

Har vi gjort någon gång när den andra plasten tagit slut.. Anledningen till att vi inte använder den så mkt är att hästägarna flippar ut totalt när de får reda på vad det är :smirk::p

Är lite skeptisk mot Plastic Padding................

Har varit med när de disekerade (rättstavat ?) hovar på hästar som var "lagade" med Plastic Padding & där hade spacklet härdat ihop med hoven !
Gick inte på något vis att åtgärda, så slakt blev sista utvägen :(

Nu vet jag ju inte hur länge eller hur mycket som använts, men man fick en tankeställare.

Öhh??

Hur har de plastat då?
Har aldrig haft problem med plastic padding, men vill ju gärna att den fastnar i hoven eftersom man vill ha kvar den där. Det går ju alltid att raspa bort det som inte lossnar, för lossnar det gör det förr eller senare.

Är lite skeptisk mot Plastic Padding................

Har varit med när de disekerade (rättstavat ?) hovar på hästar som var "lagade" med Plastic Padding & där hade spacklet härdat ihop med hoven !
Gick inte på något vis att åtgärda, så slakt blev sista utvägen :(

Nu vet jag ju inte hur länge eller hur mycket som använts, men man fick en tankeställare.

hur menar du att den hade härtat fast med hoven? det är ju meningen..

Kan ju varit en öppen hovspricka så att härdningen gått in i själva kötthoven?

Plastic padding har inte riktigt samma elastitet som vettecprodukterna, men funkar bra som "första förband"

Tvåkomp.lim tipsade min hovis oxå om -bra även på dom som lyckas trampa av sig skorna!

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
802
Senast: Miingla
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 216
Senast: iNHALE
·
Fritid Behöver hålla liv i en barfotaboot med gummisula. Den har fått ett ca 5 cm långt hål i framkant pga sliten. För övrigt är den i bra...
Svar
19
· Visningar
1 314
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 061

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka