Hovspricka

BallsOfSteel

Trådstartare
hejsan. Ska ha en konvalecent nu ungefär 1 år, har problem med hovsprickor och just nu har han två stycken som ska läkas ut ordentligt. Läste i en annan tråd här på buke att gröngröt var bra att använda så nu har jag tänkt beställa ifall allting går enligt planerna.

En annan fråga. Läste även att man ska använda tvål och tandborste att rengöra den med. vad ska man använda för tvål? Finns det någon speciell eller kan man använda tillexempel lactacydtvål?

Läste även att man ska tejpa igen med eltejp, ska man ha det hela tiden eller tillexempel endast ute och att han får vara utan tejp i boxen eller dyl?

tar gärna alla tips jag kan få. Även hur man lättast kan mjukgöra hovarna för att motverka hovspricka igen? Penslar just nu på med torsklevertran vilket hovis har rekommenderat.

Tacksam för alla svar!!

Sv: Hovspricka

När min häst hade en hovspricka skötte jag om den varje kväll innan han kom in för natten (annars när som helst under dagen om han var ute på natten). Jag petade först rent i sprickan med en söm, sprayade sen med jodopax som jag hade blandat till i en sprayflaska. Ungefär var tredje dag hällde jag också på några droppar Thrust Buster (bakteriedödande, rekommendation av hovis). Allt det här för att hålla rent och försöka undvika röta. Min hovslagare tyckte inte att jag skulle tejpa eller stänga för på något sätt. Slutligen smörjde jag kronranden och utväxten med alosinsalva, mjukgörande. Nu är sprickan nästan utväxt - Hurra! Lycka till!

Det bästa jag har som tips är en norsk hovolja på flaska. Dyr men väl värd sitt pris! Kommer inte ihåg vad den heter nu men det är en norsk som sagt och det är en norsk hovslagare som tagit fram den.

Jobbat i travstall 5 år utan en enda hovspricka genom att smörja kronrand och ballar 3-4 ggr/v.

Haft en rejäl hovspricka på en häst som kom in i träning i vårt stall. Det var så illa att hovslagaren varit tvungen att förstärka upp med, vad heter det nu, grov ståltråd nitad på båda sidor sprickan. Det var även tvungen att vara gipsat en period. Sen smorde vi morgon och innan jobb och em på sprickan så den skulle vara mjuk. Det läkte fint.

Tror att det inte behövs så mycket annat än mjukgörande vid en spricka. (Efter att hovis sagt sitt så klart). Oljan har dessutom lite tjära mm i sig så den är nog i sig lite smuts och bakterieavvisande..

Skulle bli jätte tacksam ifall du kunde ordna namnet åt mig. Är villig att pröva iprincip vad som helst för att det ska läka så fint som möjligt och sedan såklart hålla efter.

Ungefär hur mycket innehåller flaskan?

Alosin beställde jag från Bole och Thrush Buster från Travbutiken i Mantorp (som också har Alosin fick jag se sen). Det som hände min häst var att han fick röta i sprickan så hovis fick peta upp hoven så det var som ett hål rakt in. Min häst var halt tre månader, fick butta, men annars kunde rida honom med vissa korta hältavbrott.

Ska ta reda på namnet. Tror du får ge ca 200kr men det är över litern...
Återkommer!

Ja då är det ju egentligen ganska mycket och räcker nog ett tag isf. Lätt värt 200 kr.

SKulle gärna vilja veta vart man kan köpa också! :D

*känner sig jobbig*

Min hovslagare rekommenderar Cornucrescine, han har själv mycket goda erfarenheter av att använda detta mot hovsprickor.

Immer

Min häst som hade hovspricka till en cm nedanför kronranden när jag fick henne, skötte jag om med korrekt, avlastande verkning. Gjorde för övrigt inget särskilt. Sprickan växte bort tack vare verkningen och har två år efter läkning, inte återkommit.
Inget masserande av kronrand (skulle i och för sig kunna stimulera till snabbare utväxt av hovväggen och därmed snabbare utläkning - åtminstone har jag hört det resonemanget) eller bad eller smörjningar.

Smedens Hovolja! Finns på hästshop i Karlstad iallafall... Rekommenderas som sagt varmt. Smörj kronrand och ballar 3-4 ggr/v och jag blir otroligt förvånad om hovspricka dyker upp. Som sagt inte haft en på 5 års tid i ett travstall där jag jobbar.

På befintlig spricka -smörj morgon och kväll samt när hästen ska jobbas.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 715
Senast: skuggi
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 023
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 935
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
790
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka