Hovspricka

L

LiselotteA

Hejsan på er!
Hittade en spricka på min häst idag och jag tyckte den såg så otäck ut.. Har ni någon ide om vad man ska göra med en sådan här?

img00077xj9.jpg

Ha en trevlig kväll!!

Sv: Hovspricka

Ser inte så bra. hade varit lättare att se om hästen hade stått på hoven.

Hur djup är den? Sådana vid trakten ( Som det ser ut att vara) är svårläkte då de får så mkt tyngd där och det "rör sig" där hela tiden. Man kan ju se om den läker ut av sig själv, men det tror jag inte den gör. Man kan nita ihop den och se om den läker och som sista utväg kan man operera det.

Ser inte så bra. hade varit lättare att se om hästen hade stått på hoven.

Hur djup är den? Sådana vid trakten ( Som det ser ut att vara) är svårläkte då de får så mkt tyngd där och det "rör sig" där hela tiden. Man kan ju se om den läker ut av sig själv, men det tror jag inte den gör. Man kan nita ihop den och se om den läker och som sista utväg kan man operera det.

Okej.. kan se om jag kan ta en bild till imorgon. Den kanske är 2 ce lång, men jag har inte kollat hur långt in den går om det är så du menade.

Det låter ju inte alls bra om man måste operera.. det hade jag då inte tänkt mig... Jag har messat till min hovslagare får han komma och titta på det också.

Tack för informationen dock.

Ser ut som en skada i kronranden som håller på att växa ner. Be din hovis att avlasta området så kommer det att växa ner så småningom. Det där är en ganska vanlig spricka. Jag har sett det på flera hästar och alla har blivit helt bra och har ridits hela tiden.

Ser ut som en skada i kronranden som håller på att växa ner. Be din hovis att avlasta området så kommer det att växa ner så småningom. Det där är en ganska vanlig spricka. Jag har sett det på flera hästar och alla har blivit helt bra och har ridits hela tiden.

åhhhh, va skönt svar... Känns mycket bättre än operation. :)

Tack för hjälpen!

Skickar en bamsekram!

Då har jag pratat med min hovis, och det behövs varken nitning eller operation då den ligger linjärt med hoven.. hade det varit uppåt hade det varit värre säger han.

Han menade att det växer ut och kommer troligen att försvinna nästa skoning, och jag ska inte behöva göra någonting speciellt under tiden heller...

Härligt med tekniken att man kan skicka MMS till sin hovis.. :)

Skönt!! Nu känner jag mig lugnare..:)

Tack ändå för alla tips!

Har själv en häst som har en sån spricka nu. Hon hade en hovböld på ballen för ett tag sen så jag tror det är därför spricka är där nu. Jag har inte tänkt så mycket på den och hovis sa inget om den (kaske han sa typ "Har hon haft en hovböld?"). Den växer väl bort skulle jag tro. Inget som påverkar min häst iaf.

Har själv en häst som har en sån spricka nu. Hon hade en hovböld på ballen för ett tag sen så jag tror det är därför spricka är där nu. Jag har inte tänkt så mycket på den och hovis sa inget om den (kaske han sa typ "Har hon haft en hovböld?"). Den växer väl bort skulle jag tro. Inget som påverkar min häst iaf.

Skönt att höra! Tack för att du tog dig tid att svara :)

Nja, inte vid nästa skoning,men så småningom. Jag skulle tro att det tar ca åtta månader innan klyftan vuxit ner helt.

min förra foderhäst fick en sån spricka, det var bara för hovslagaren att ta bort en bit av hoven o sätta på ny sko det växer dit nytt. blev lite skraj när min fått så jag störde min vetrinär på hans semester hihi. men det var ingen fara eftersom det inte blödde. detta KAN bero på foderbyte. min fick mer protein och näringsrikare foder så det sprack precis i skarven. killen som tittade på detta sa att hästen tidigare formodligen haft en hovböld, och han kunde säga nästan precis på dag när hästen börjat få bättre foder. lycka till

Senast ändrad:

Nja, inte vid nästa skoning,men så småningom. Jag skulle tro att det tar ca åtta månader innan klyftan vuxit ner helt.

Jaha.. kanske fattade lite fel.. vart bara så lycklig att jag inte behövde operera.. hi hi hi hi

min förra foderhäst fick en sån spricka, det var bara för hovslagaren att ta bort en bit av hoven o sätta på ny sko det växer dit nytt. blev lite skraj när min fått så jag störde min vetrinär på hans semester hihi. men det var ingen fara eftersom det inte blödde. detta KAN bero på foderbyte. min fick mer protein och näringsrikare foder så det sprack precis i skarven. killen som tittade på detta sa att hästen tidigare formodligen haft en hovböld, och han kunde säga nästan precis på dag när hästen börjat få bättre foder. lycka till

Ja, det är klart... han kom ju till mig i Aug, och vi började då byta ut foder och så, och sen har vi åka på gradvis under tiden då arbetet utökats också för ca 2-3 veckor sedan, så har har med all säkerthet fått i sig mera protein sedan dess..

Köpte även ett hovtillskott igår som heter Enzion som jag ska ge nu så kanske hovarna blir lite bättre kvalite på också... Jag har även använt hovfett från Ekol de senaste dagarna... Har inte bestämt mig om det är bra ännu, och det håller inne eller stänger ut fukten... har dock inte hade hovfett inuti hovet utan bara utanpå.

Tack alla som svarar och engagerar sig! :bump:

Jag hade ropat "hjälp" till min hovslagare. :angel: Viktigt med kunniga och duktiga hovslagare.

Du kan ha i bakhuvudet att förädringar i hovarna kan ha sin grund någonannanstans i kroppen. Om det inte beror på felbelastning utlöst av smärta/värk/snedhet någonstans så kan de ha andra orsaker, tex att hästen har problem med inre organ.

Jag är väldigt okunnig på ämnet, men som sagt. Blir det inte bättre bör du försöka utreda det. Hästar går ibland med hovsprickor och annat utan att ngn ens försöker göra ngnting åt det, pga okunskap.

Jag hade ropat "hjälp" till min hovslagare. :angel: Viktigt med kunniga och duktiga hovslagare.

Du kan ha i bakhuvudet att förädringar i hovarna kan ha sin grund någonannanstans i kroppen. Om det inte beror på felbelastning utlöst av smärta/värk/snedhet någonstans så kan de ha andra orsaker, tex att hästen har problem med inre organ.

Jag är väldigt okunnig på ämnet, men som sagt. Blir det inte bättre bör du försöka utreda det. Hästar går ibland med hovsprickor och annat utan att ngn ens försöker göra ngnting åt det, pga okunskap.

Ja det är sant.. det är så mycket som man inte tänker på hela tiden... om de ändå kunde prata ibland rackarna... :)

Det som min hovlagare trodde det berodde på i det här fallet är en skada på kronranden som växer nu nu, och det är bara den här han har som det ser ut nu, men visst så får man vara uppmärksam! Skulle hovarna bli värre eller han inte svara på tillskottet jag har nu så får man ju leta efter andra orsaker...

Tack för tipset!!:banana:

Lyssna på din hovis! En sådan skada kommer INTE av foder eller något annat utan av en skada i kronranden där hornet bildas. Kan vara ett skärsår ,broddtramp eller något annat. Området som är skadat slutar tillfälligt att producera horn och det gör att en klyfta uppstår. Helt ofarligt!:)

Lyssna på din hovis! En sådan skada kommer INTE av foder eller något annat utan av en skada i kronranden där hornet bildas. Kan vara ett skärsår ,broddtramp eller något annat. Området som är skadat slutar tillfälligt att producera horn och det gör att en klyfta uppstår. Helt ofarligt!:)

Du är riktigt bra att ha i den här tråden.. hi hi hi... Jag lyssnar faktiskt alltid på honom.. han är super-duper bra!!:bump:

Bra! Hur det än är så har hovslagarna bra mkt mer kunskap och erfarenhet än alla andra "vanliga" . Dom ser säkert tusentals hovar om året.

nu vet jag inte hur din häst fått hovsprickan men jag har fått lära mig att en av de vanligaste orsakerna är alldeles för torra hovar!!
Står din häst på spån? Hovarna behöver ju fukt, enligt min hovslagare så tyckte han att vi hästägare har alldeles för rena bäddar i boxen. Hästarna är ute på dagarna när det är torrt i hagen, sen tar vi in dem i den torra rena boxen på kvällen när daggen kommer. Då får inte hovarna tillräckligt med fukt.

Bara ett tips i förebyggande syfte. :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 164
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 794
Senast: Sirap
·
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
389
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka