Hovspricka

Sv: Hovspricka

nu vet jag inte hur din häst fått hovsprickan men jag har fått lära mig att en av de vanligaste orsakerna är alldeles för torra hovar!!
Står din häst på spån? Hovarna behöver ju fukt, enligt min hovslagare så tyckte han att vi hästägare har alldeles för rena bäddar i boxen. Hästarna är ute på dagarna när det är torrt i hagen, sen tar vi in dem i den torra rena boxen på kvällen när daggen kommer. Då får inte hovarna tillräckligt med fukt.

Bara ett tips i förebyggande syfte. :)

Han står på halm, men torrt är det ju.. : ) jag är en frenetisk mockare. Han står dock på bädd.

Det där med fukt är nog en bra ide innan man ta på hovfettet kanske... bara fukta hoven med en svamp eller nåt.... Får testa.

Tack för tipset!!

Förmodligen små, lodräta sprickor som man ofta ser under torra somrar.

Ja, det är helt sant.. och några sådanan har jag ju inte direkt...

En liten spricka på höger bak har jag precis vid en söm, men annars inga sådanan.. bara det här jättegapet.. :)

Denna skada benäms som Klyfta, när det går parallelt med kronrand. Sprickor går lodrätt.

Ja, och han har ju inte tappat hoven ännu i alla fall, :)

Det får vi hoppas han ej gör. I alla fall ej av detta. O din hovis fixar nog den här klyftan, ser ut på bilden att någon redan sett den.

Ja, igår fick han fotbad... hästen alltså.. inte hovis.. :) Blötte hovarna både på utsidan och inne, och sedan hade jag fett på utsidan..

Vet inte om jag har bestämt mig för att det är bra eller dåligt, för det finns visst lite delade meningar om det är bra.. men jag får prova och se... hade hovfett utanpå, men inte inne i hoven...

Hovis kanske såg den förra gången han var här men visade ingen reaktion, och nu när den började växa ut så blev matte panikslagen att den skulle sprida sig och till slut skulle jag få en häst med 3 vanliga ben och ett träben.. :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 164
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 794
Senast: Sirap
·
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
389
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka