Hovslagerifråga: skostorlek?

Estivuz

Trådstartare
Om en häst normal har tvåor eller treor (ligger precis på gränsen och borde ha 2,5or).
Kan man då slå på en 1'a och slå ut den så den passar hästen? Varför kan man/kan man inte det?
Jag tycker att även om man slår ut skon så den blir bredare så är den väl lixom kortare än en större storlek?
Stödet bak i trakterna måste alltså bli mindre med en etta än en tvåa?

Det är så att min hovslagare slagit på ettor på min häst fram, vilket jag inte tycker känns bra. Nu när han är nyskodd ser det ok ut, men hur kommer det bli när det gått några veckor?? Hästen måste väl ha lite att växa i?

Vill gärna ha lite argument om det är så att det inte är bra med ettor. Jag har ifrågasatt hovslagaren men han säger att det inte är några problem.

Sv: Hovslagerifråga: skostorlek?

Ja, en 1'a är ju kortare och ännu kortare blir den ju om man slår ut den så den blir bredare men det kankse funkar på din häst?
Jag hade litat på hovslagaren om han säger att det funkar, det såg ju bra ut nu och i slutet på skoperioden ser du hur det ser ut då. Ser det jäklig ut behöver ni ju inte göra om det och någon större skada hinner det inte ställa till med på den korta tiden

Är det samma märke på skorna? Det är nämligen så att en 2:a från ena tillverkaren inte alls behöver vara lika stor som en 2:a från en annan tillverkare.

Är det samma märke på skorna? Det är nämligen så att en 2:a från ena tillverkaren inte alls behöver vara lika stor som en 2:a från en annan tillverkare.

Ingen aning, jag var inte hemma när hästen skoddes.

Det jag tycker är konstigt är att han hade 3:or sist. Denna skoning skulle vi slå på tvåor (målet är att han ska gå med tvåor hela tiden).
Måste ju bli ett väldans glapp att han helt plötsligt går med ettor.
Jag tycker inte det finns någon sko bakom trakten, den går precis till där trakten slutar att gå i marken...
Både denna hovslagare och flera andra har påpekat att det är viktigt att min häst får stöd i trakterna. Dessutom sliter han otroligt på skorna, är ganska stor och tränas ganska hårt, hopp dressyr o fälttävlan.

Men ni tror inte jag behöver oroa mig?

Det är ju svårt utan att säga utan att ha sett hästen. Men OM det har bytts märke på skorna behöver det inte vara så konstigt. För storlek 1 av märke X kan vara lika stor som storlek 2 av märke Y. Om din häst tidigare är skodd med storlek 3 i märke Y, men nu fått strl 1 av märke X har den ju i realiteten fått det som diskuterats, dvs motsvarande storlek 2 av märke Y, även om det råkar stå något annat på skon.

Hängde du med?

Har hästen däremot inte tillräckligt traktstöd etc, då är ju skon - oavsett vilken siffra som präglats på den - inte tillräckligt stor. Men det är ju svårt att säga på distans.

(Nyfiken fråga - varför vill/ska ni gå ner i skostorlek?)

Okej, då förstår jag. Får fråga hovslagaren helt enkelt. Usch vad svårt det är det där med hovar och skor...

Anledningen är att han tidigare (annan hovslagare) hade treor och vinkeln(?)blev konstig så han fick nästan björnfot.. trakterna var låga och tån var lång, när han gick så trampade han igenom jättemycket. Kalle-Ankafötter.. Med tvåor och lite verkning så är nu hovarna bättre. (tycker iaf jag, och hovis)

Om du själv försöker pressa ner dina fötter i 37 or o egentligen behöver 39, undrar hur det känns? Nu är ju inte den gämförelsen riktigt lika men hästen mår nog inte heller bra i för små skor

Om du själv försöker pressa ner dina fötter i 37 or o egentligen behöver 39, undrar hur det känns? Nu är ju inte den gämförelsen riktigt lika men hästen mår nog inte heller bra i för små skor

Nej det var ju så min tanke var. Nu vet jag ju inte om det är ett annat märke på skorna som AlexandraW skrev, alltså kanske det funkar bra med ettor.

Anledningen är att han tidigare (annan hovslagare) hade treor och vinkeln(?)blev konstig så han fick nästan björnfot.. trakterna var låga och tån var lång, när han gick så trampade han igenom jättemycket. Kalle-Ankafötter.. Med tvåor och lite verkning så är nu hovarna bättre. (tycker iaf jag, och hovis)

Men björnfot har inget med skostorlek att göra. Det tillsåndet sitter i kotan och dess upphängning.

Kan du inte lägga in några bilder på hästens hovar? Jag tycker att det är svårt att få en bild av hur det ser ut... :confused:
Är du osäker kan kanske be någon annan duktig hovslagare komma och titta på din häst hovar och ge ett utlåtande? Bra att du uppmärksammar din häst hovar! :)

Men björnfot har inget med skostorlek att göra. Det tillsåndet sitter i kotan och dess upphängning.

Okej, men man måste ju med skoning kunna rätta till björnfot/bockhov.

Min hovslagare menade på att han nästan hade björnfot. Sedan sa han att nackdelen med att man går ner en storlek kan vara att det istället blir åt bockhovshållet.

Kan du inte lägga in några bilder på hästens hovar? Jag tycker att det är svårt att få en bild av hur det ser ut... :confused:
Är du osäker kan kanske be någon annan duktig hovslagare komma och titta på din häst hovar och ge ett utlåtande? Bra att du uppmärksammar din häst hovar! :)

Jo, problemet med hovslagare är bara att de ALLTID pratar skit om andra hovslagare och hur dåligt de har skott.... Har haft säkert 5 olika och alla har klagat på den som skott innan.. :smirk:

Dels så kan det skilja väldigt mycket mellan olika skofabrikat, eftersom det inte finns någon standard för skostorlekar. Varje tillverkare har sina egna mått...

Och dels så kan det faktiskt vara så att vid vissa avvikelser i benaxlarna så är det inte självklart hur man ska åtgärda detta. Det som funkar i ena fallet är helfel i nästa fall. Och i det andra fallet kan det vara det helt motsatta som funkar bäst, även om det ser likadant ut från början.

OM det är så att hovslagaren i detta fallet har lagt på mindre skor och inte bara bytt skofabrikat, så skulle det kunna vara ett test från dennes sida att se hur just DEN åtgärden fungerar på din häst.

Det som stör mig mest är faktiskt att det - på det du själv skriver - inte verkar som om hovslagaren vill diskutera saken med dig.
Varför inte försöka fråga varför, av NYFIKENHET? Försök att inte vara ifrågasättande för då får du nog taggarna utåt, utan försök få hovslagaren att berätta hur han tänker och resonerar!

Bockhov och björnfot är inte samma sak.Som jag har hört så är en äkta björnfot mkt svår att korrigera med hjälp av skoning då problemet sitter i att kotans stödjeapparat,gaffelband och senvävnader blivit uttänjda.

En björnfot är svår att korrigera, men man kan oftast förbättra det litegrann med rätt skoning.
Björnfot är just en sådan avvikelse som man på vissa hästar lyckas bäst med kort tå och hög trakt, medan man på andra hästar behöver verka ner trakten ordentligt och låta tån vara lite längre. DÄR måste man prova sig fram.

Bockhov och björnfot kan egentligen se ganska likadana ut för ögat, det är orsakerna som skiljer.

Bockhov och björnfot är inte samma sak.Som jag har hört så är en äkta björnfot mkt svår att korrigera med hjälp av skoning då problemet sitter i att kotans stödjeapparat,gaffelband och senvävnader blivit uttänjda.

Nej, skrev jag någonstans att det var samma? Det jag menade var att med större skor och större hovar, längre tår, blir det tendens till björnfot, och med kortare tå och mindre sko, bockhov.

En björnfot är svår att korrigera, men man kan oftast förbättra det litegrann med rätt skoning.
Björnfot är just en sådan avvikelse som man på vissa hästar lyckas bäst med kort tå och hög trakt, medan man på andra hästar behöver verka ner trakten ordentligt och låta tån vara lite längre. DÄR måste man prova sig fram.

Bockhov och björnfot kan egentligen se ganska likadana ut för ögat, det är orsakerna som skiljer.

Tack för infon :idea: Hästen har varken bockhov eller björnfot från början, det är bara det att med förra hovslagaren så såg det ut (i mina okunniga ögon) att han fick mer och mer björnfot, han gick som kalle anka..

Ska kanske försöka fota lite på hästens hovar imorgon, om jag hinner med. Försöker få med bilder från sidan och underifrån.

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft världens problem med att hitta bra hovslagare. Generellt så lyssnar de inte på vad man säger, och de som låtsas göra det...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
36 061
Senast: coari
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 025
Senast: Starstedt
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 326
Senast: jerseyko
·
Hästvård ...plastskor att limma fast på kusen :p eller bli tillsammans med en hovslagare. (kanske borde ligga på hästvård eller liknande men...
2
Svar
29
· Visningar
1 727
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka