Hovslagarproblem..

amkm

Trådstartare
Hjälp mig,jag har ett dilemma..

Har ett fbl som för länge sen fick ett kronrandstramp på ena framhoven,detta tramp har nu sakta men säkert vuxit neråt.När det för ca 3 månader sen började skicka iväg en spricka upp mot kronranden igen ringde jag ut hovis och han fick komma å kika på den,han i sin tur tyckte inte det var så farligt,det hade jag kunnat fixa själv med hjälp av nitar man kan köpa i butik..
Jaja,vi fick på niten,vi spacklade hoven och höll på så tills förra veckan då det var dags för denna gång då vi visste att den "första sprickans trasiga del" skulle ramla av.Problematiken blev då att nu var ju även sprickan upp till kronranden "rörlig" så jag gav som förslag att jag skulle ringa klinik och åka dit för att få det fixat.
Så långt allt nästan väl..
Åkte till kliniken där det röntgades och allt såg fint ut,även min hovis kom dit för att få se vad som gjorde vilket är mkt positivt tycker jag.
Hovis på kliniken skar bort den trasig,gröpte ur sprickan,gjorde en ringsko,nitade spickan osv osv..
Jag bad dessutom om råd hur vi skulle sko denna dam då hon som många fullblod gärna flyter ut på framhovarna och blir lång i bakhovarna unde3r med underskjutna trakter på alla 4 trots intervaller på 5-6,5 vecka.
Hovis på kliniken talade då om att hans erfarenhet från när han jobbade i england med fullblod och skoningar så raspade man till hovväggen först och sen om det behövdes verkade man "under" hoven.

Detta anammade jag och tyckteatt det lät bra,min Hovis lyssnade iintresserat osv osv Och klinikHovis visade hur han skulle göra osv.
Idag var han sen ut till mig,jag pratade med honom på morgonen,min bror var hemma för att ta emot hovis och hjälpa honom och trots uttryckt önskan om att han skulle göra så som klinikhovis sa att man skulle verka/sko fullblod så gjorde han så som han alltid gjort,dvs den normala varianten på skoning..
Dessutom så som jag anser vara vanligt er yrkesfolk emellan så skor en annan person aldrig bra vilket han står och uttrycker i stallet osv osv..

Vad ska jag göra i en situation som denna??
Problematiken är också att jag bor i ett "svart hål" vad gäller tillgången till hovslagare,och med 5 egna hästar så kan det vara svårt å transportera alla till en smedja osv osv..
 
Sv: Hovslagarproblem..

Jag skulle låta honom (med ledning av det vi pratade om på telefon ang svarta hål ochvad de sagt på kliniken etc) låta honom sko de andra, men skulle nog faktiskt sko fullblodet på klinik. Om det verkligen inte finns någon annan, eller din nuvarande kan göra som du vill.

Du vet att klinikens hovis har smedje nånstans kring Sthlm va? Du kanske har närmare dit. Han har hemsida..
 
Sv: Hovslagarproblem..

Njae,jag tror att hans smedja ligger lite same-same..
Jag funderar starkt på å göra så som du säger,transportera henne å ta de andra hemma,problematiken är ju ändå trots allt att jag vill nog byta till allihopa..:crazy:
Å hitta en hovis här som kan komma ut utan 14 dgr's väntetid vid ev. tappsko verkar vara lögn i h-vete..
Jag har ju trots allt ett fullblod,å hon kan banne mig inte röra sig utan skor,även om hon inte är alltför benägen til att dra skorna så händer det ju trots allt ibland..
Å har hon boots på vid tappsko så får hon skav efter 4-5 timmar..:crazy:
 
Sv: Hovslagarproblem..

Jo just för bristen där så skulle jag tills vidare behålla hovis till 'de andra' hästarna, men åka och sko fullblodet hos hovslagare M.. och så får du invänta att någon annan hovslagare ska göra entre så du kan byta på de andra med..
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 139
Senast: skuggi
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 446
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har ju haft lite problem med min pållas hovar (till och från ömfotad och var i vintras så öm att hon fick sulor)...
2
Svar
33
· Visningar
4 881
Senast: Lavinia
·
Hästvård Skapade ju för ett tag sen den här tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=995864 där Fabians hovar diskuterades och jag fick...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 048
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp