Hovslagarfråga: Långa tår

F

FidoDog

Vad finns det för olika metoder för att får rätt på en hov med lång tå och låg trakt?

Jag kan erkänna att jag inte kan så mycket om hovar :o men jag vet att lång tå/låg trakt är inte bra. Så därför vill jag lära mig så mycket som möjligt så jag kan ta en diskussion med min hovslagare om hur vi ska på bukt på detta. Hästen går nu med NB-skor för att få en tidigare överrullning + att tån ska hållas kort naturligt. Jag ville ha kortare skoningsperioder men det gillade inte hovslagare eftersom h*n menade att hoven växte för lite...

Hjälp uppskattas enormt :bow:

/FidoDog

Sv: Hovslagarfråga: Långa tår

Lång tå ger låg trakt, Om man kortar tån så kommer trakten.
Men det är viktigt att inte bara "backa" tån utan att tån verkas ner så man påverkar höjdförhållande mellan tå/trakt så mycket det går varje verkning.

Lång tå ger låg trakt, Om man kortar tån så kommer trakten.
Men det är viktigt att inte bara "backa" tån utan att tån verkas ner så man påverkar höjdförhållande mellan tå/trakt så mycket det går varje verkning.

Ok, så du menar att man ändrar lite för varje gång så att på sikt kommer det bli bra? Jag tror att det är detta som min hovslagare försöker göra när jag tänker efter. Hur länge ska man räkna med innan man börjar se resultat? Min hovslagare har skott hästen sen oktober (förra "skapade" detta problem).

Finns det några bra litteratur där man kan läsa mer om hovens uppbyggnad, vinklar, höjd etc? Så slipper ni förklara elementära saker för mig :angel:

/FidoDog

Nej jag menar att verka rätt och hålla efter det.
Långa tår försöker jag ställa rätt direkt.
Det behöver man inte ta succesivt.
Men man kommer sällan dit man vill på en gång.

Nej jag menar att verka rätt och hålla efter det.
Långa tår försöker jag ställa rätt direkt.
Det behöver man inte ta succesivt.
Men man kommer sällan dit man vill på en gång.

Hmm, jag måste erkänna att jag känner mig rätt förvirrad :o Men jag ska fixa bilder på problemhoven så blir det kanske lättare för mig att förstå!

Jag börjar dock känna lite panik eftersom tån är fortfarande lång och trakten obefintligt. Iaf enligt mig, men å andra sidan så är jag ju inte utbildad hovslagare...

/FidoDog

Vissa hästar växer så narturligt (de som har lite vekare koter) vilket gör att man måste korta tån ordentligt inte röra trakten och ha en sko som är lång nog för att ge stöd hela vägen bak så att man inte trycker fram hoven. Alltså skon ska sluta så att den är i linje med ballarna. Hoppas att du förstog min förklaring :D
Det är då trakterna för stöd nog att kunna växa mer. Men tårna ska tas bort direkt och gå på max 2-3 gånger innan hoven ser normal ut. Går att ta rätt mycket i tårna så att de kortas in ordentligt.

Det är vad min gamla hovis sa iallafall :)

Hmm, jag måste erkänna att jag känner mig rätt förvirrad :o Men jag ska fixa bilder på problemhoven så blir det kanske lättare för mig att förstå!

Jag börjar dock känna lite panik eftersom tån är fortfarande lång och trakten obefintligt. Iaf enligt mig, men å andra sidan så är jag ju inte utbildad hovslagare...

/FidoDog

Ta en bild på hovarna och lägg ut :)

Helst en från sidan och en rakt framifrån så att man ser ordentligt

Vissa hästar växer så narturligt (de som har lite vekare koter) vilket gör att man måste korta tån ordentligt inte röra trakten och ha en sko som är lång nog för att ge stöd hela vägen bak så att man inte trycker fram hoven. Alltså skon ska sluta så att den är i linje med ballarna. Hoppas att du förstog min förklaring :D
Det är då trakterna för stöd nog att kunna växa mer. Men tårna ska tas bort direkt och gå på max 2-3 gånger innan hoven ser normal ut. Går att ta rätt mycket i tårna så att de kortas in ordentligt.

Det är vad min gamla hovis sa iallafall :)

Aha, nu hänger jag med lite mer :bow: Det är nog så som min hovslagare försöker göra (skon sticker ut ganska långt) men frågan är om h*n tar tillräckligt på tån...

Bilder kommer i morron! Hästen är nyskodd.

/FidoDog

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 245
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 251
Senast: mily
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 037
Senast: Boj
·
Hästvård Inget att bry sig om, konstant, gå tillbaka? Kan inte formulera en fråga då jag inte vet vad jag vill veta... S röntgades för att...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
10 842
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka