Vad är "engradig rotation"?

Sv: Vad är "engradig rotation"?

Vet inte varför bild hov försvann, så lägger in den igen...

Hov idag:
32571946.jpg

Men vad fint det blivit!!

Du ser skillnaden nu på hur senapparaturen slipper ansträngas så hårt- det som blir när trakten är FÖR låg i komb. med lång tå. Det blir även drag i hovbenet.
DET.. som barfotamodellerna inte tar hänsyn till.

Visst påverkar det att den varit trångskodd som du säger och att hon nu breddar strålen ger bra förutsättningar för att hålla den frisk och du kommer säkert att få en frisk stråle, men lite angrepp är det när man har en skåra i mitten. En helt frisk stråle har bara en lätt nedbuktning i mitten och strålen är "svulstigare" i utseendet.
Här hittade jag en bild på en frisk stråle på en sida som jag inte känner till i övrigt men strålen är bra även om hoven i övrigt inte ser färdigverkad ut. http://www.horseperspective.com/frog.html

Tänk så lika men ändå inte- våra åsikter.

jag ser en överbelastad stråle där hästen är för låg o den går nästan på ballarna.
Min stora kan se ut sådär för att den har plattfottendens o när trakten är lite för låg. Strålen o dess mjukdelar ovan utsätts för för mkt press.

Fast den har skon lite ovan strålen så syns det- ja inte av avtrycket utan att mekanismen pressar ner den- utan skor- ja övertryck. Strålen bär för mkt- Har sett många med såna här fossingar som får strålbenskomplikationer.

Jag tycker att TS häst ser fin ut. har fått en lagom mer rak trakt där hela bakre delarna av hoven bär det de ska. ser mkt sunt ut.

Lite dött horn i mittstrålfåran kan jag leva med mkt hellre än att hörnen på strålen plattas till o viks utåt.

Jag tror många här i ett land med fuktigt klimat är så van att se en djup mittstrålfåra så man tror att det är normalt fast det ofta är lätt angrepp av organismer(röta eller början till).
Jag har alltid, från det jag läst och pratat med hovslagare fått reda på att en frisk stråle ska ha markkontakt och jobba. Det är det som den och elastiska putan och strålen under är till för. Hästar som varit skodda större delen av livet har ofta lite underutvecklad elastisk puta men som blir friskare med tiden och det blir även strålen. Denna bilden är en mycket väl utvecklad stråle och elastisk puta från en häst som aldrig varit skodd läste jag. Finns inga tecken på överbelastning. Den är gjord för belastning. Trakthöjden går inte heller att se rakt underifrån.
Även när min häst var skodd för 10 år sedan så sa de två hovslagarna han hade, att de eftersträvade markkontakt eller så nära det gick med strålen, även på skodda hästar.

Om du brukar se på ex djurpoliserna på Animal planet så är din hästs hovar bra och det borde inte vara ngt som helst bekymmer att få ordning på dem. Jag tycker du är på god väg. Varför skippa ridn i 3 mån - du bör ju märka ganska snart om det går åt rätt håll och kanske kunna ta en lugn skritt tur på bra underlag eller med Old mac boots =) Flera har ju skrivit att senor o ligament ställer om sig ganska snabbt. Har dock inte läst allt i tråden men som sagt har sett värre hästar som ändå kommit igång o fungerat jättebra. tycker att det ser bra ut nu med hovis 3.:)
¨

tycker du på allvar att institutionen för vanvård/plågeri till den grad att det blivit anmält och dömt, av djur i USA ska vara måttstocken för TS ang djurets hälsostatus?

Den får sekundär markkontakt om hoven har en fungerande funktion.
En plattfotad häst har för stor (överbelastad stråle om den t o m är i jämnhöjd med hovväggen på upplyft ben= helt obelastat)) o en med raka hovväggar för lite (ostimulerad).

Av dess egen tyngd gentemot underlaget

Skulle det hjälpa er två i diskussionen om jag lade in en bild på
"trakthöjd kontra stråle", taget uppifrån/bakifrån på upplyft hov,
eller är det bara överkurs?

kl

hästen verkar har fått mycket fina hovar nu ju ^_^, och det med att hästen har benen mer under sig / hur senor och muskler klarar det/ överrullning har jag varit med om med med 2 hästar, första häst med lång rygg (svår att få i form), och enligt nuvarande hovis för långa hovar fick natural ballance skor och satte benen mer under sig. tog en vecka av vila och bara skritt ut innan hon vande sig med lättare överrullning och nu är hon mycket lättare att jobba :D, häst nr 2 har haft fång, verkades av tidigare hovslagare med hög trakt vilket gjorde att strålen blev en liten illaluktande remsa och super djupa fåror. nuvarande hovslagare har gjort om hoven till en normal hov, med normala trakter och raspat en överrullning så tån kan vara lite längre utan att överrullningen drabbas. strålen återhämtade sig super snabbt och är nu super fin, med hon var länge stelare i benen och ville fortsätta att gå på tårna (högklackat utan klack) gick med stallpaddar på natten och strechades yttepytte lite om dagen för att mjuka upp senan igen (+ hade tjock mjuk bädd för att avlasta hovarna), men nu är hon bra i benen och springer glatt bredvid en när hon ska in för kvällen ^_^.

du får hålla hårt i din hovslagare nu, bjud på fika osv för h*n har gjort din hästs fötter till fina hovar :D

Hörru Axel!

Har du inget matnyttigt att säga? Du har ju varit aktiv i tråden...

*Vill veta*

Spontant tycker jag det saknas för mkt historik för att ens ge en komentar.

Typ ålder ras bruk och vilken träning utsattes denna individ för innan dom första bilderna las upp och främst hovvårdsintervallerna. Sedan undrar man ju vilken typ av träning och bruk den har haft fram till dom dagsaktuella bilderna är delgivna samt främst hovvårdsintervallerna.

Det jag främst saknar är en lite bättre helhetsbild,, att bara se sig blind på själva hovarna gör lätt att man missar en å annan detalj.

Att påstå att själva hovbenet skulle ha förändrat sitt läge i hornkappseln före/efter är endast en synvilla beroende på hur bilderna är tagna. Det som däremot klart framkommer är att själva hornkappseln har ändrat form.

Har du läst hela tråden?

Om ja, hur vill du ha svaren/informationen? Kortfattat och staplat eller
i novellform?

Vad gäller hovvård så har hon verkats med 2 veckors intervall halva tiden
och efter det var 3:e vecka. Dock förra verkningen hade hon fått blåmärken
i hoven, så numera skodd. Hoppet står till att hon med skor skall kunna skos
om tidigast var 6 vecka, helst längre då hovis är rädd för att det inte kommer
gå att sömma oftare än så, men att vi får se.

Gått i 6 ha hage med kompis runt 17 timmar per dygn sen intag från bete i
mitten på september och innan det ute dygnet runt. Det är vad hon använts
till under tiden.... Jag köpte henne förra våren och har sen dess ridit henne
ca 20-25 gånger varav 15 av dom gångerna är försök till igångsättning.

Det är en Quarter, sto, 7 år, som innan min tid gått på mjuk bana 7 dagar i
veckan, 365 dagar om året sen 2,5 års ålder.... (Vilket framkommit efter köp,
jag vet inte om jag hade köpt om jag vetat)

Så veterinär har fel när han säger att rotationen är borta??? Jag som blev jätteglad när han
sa att vi är klara nu och bara skall jobba för att behålla status.
Hoven idag, frisk eller sjuk?

Senast ändrad:

Innan dom första bilderna i tråden är hon omskodd runt om mellan var 7-8
vecka, och en gång efter 6 veckor, men då blev sömtagen för nära.

Innan dom första bilderna i tråden är hon omskodd runt om mellan var 7-8
vecka, och en gång efter 6 veckor, men då blev sömtagen för nära.
Nu när hoven växer ut som den ska o inte bara framåt kommer den att kunna sömmas normalt. Se till att den har kort tå o traktstöd-hmmm.... din hovis verkar kunna det där:bow: Sko inte om mer sällan än var 6- om den har normal tillväxt.

jag gillar inte hästar som skos om sällan o från ena dagen går på hög hov o nästa låg o troligtvis med lite annan vinkel.

menar du att sömmen gjort stora hål som sedan spricker:confused:

Be om ett nr mindre på sömmen. skorna sitter ändå.

Får du sätta igång den snart?
*redigerar mkt, då blir det såhär:angel:*

Har du läst hela tråden?

Om ja, hur vill du ha svaren/informationen? Kortfattat och staplat eller
i novellform?

Vad gäller hovvård så har hon verkats med 2 veckors intervall halva tiden
och efter det var 3:e vecka. Dock förra verkningen hade hon fått blåmärken
i hoven, så numera skodd. Hoppet står till att hon med skor skall kunna skos
om tidigast var 6 vecka, helst längre då hovis är rädd för att det inte kommer
gå att sömma oftare än så, men att vi får se.

Gått i 6 ha hage med kompis runt 17 timmar per dygn sen intag från bete i
mitten på september och innan det ute dygnet runt. Det är vad hon använts
till under tiden.... Jag köpte henne förra våren och har sen dess ridit henne
ca 20-25 gånger varav 15 av dom gångerna är försök till igångsättning.

Det är en Quarter, sto, 7 år, som innan min tid gått på mjuk bana 7 dagar i
veckan, 365 dagar om året sen 2,5 års ålder.... (Vilket framkommit efter köp,
jag vet inte om jag hade köpt om jag vetat)

Så veterinär har fel när han säger att rotationen är borta??? Jag som blev jätteglad när han
sa att vi är klara nu och bara skall jobba för att behålla status.
Hoven idag, frisk eller sjuk?

Och förklaringen är,,, Mer individuellt utförd hovvård mot tidigare uppvisande av eftersatt hovvård. Mindre (för att inte påstå helt uteslutande) enformig ridning och hur ridning i många fall kan leda till felaktiga belastningsförhållanden.

På ett sätt har veterinären rätt när det påstås att man är klar där, på ett annat sätt har veterinären fel när det påstogs att det förekom en tidigare rotation. Hovbenet ligger för dagen i oförändrat läge men själva hornkappseln har ändrat sig i för den enskilda individen en fysiologisk hovform i symetri.

Hoven för dagen??? Uppvisar en frisk sund hov så nu är det bara för dig att som sagts,, jobba vidare för att behålla statusen.

Du borde faktiskt vara både glad och stolt.

Får du sätta igång den snart?
*redigerar mkt, då blir det såhär:angel:*

JAAAAA!!! :D

Efter 13 månader, 75 000 rehab (runda slängar), oändligt mycket tid och
arbete, mycket hjälp (och stjälp), får jag nu äntligen försöka!!!

Men är fullkomligt livrädd FÖR att försöka, då jag inte har en aning OM hon
håller. Jag hoppas ju att vid belastning nu (när hovarna är i mål) skall det
inte komma någon mer ledproblematik. Jag vet inte om jag skrivit det men
hon är sprutad: Hovled BF, kota BF, Båda Has, ALLA knän. (2 veckor efter
Exportbesiktning ink röntgen a 8.900) Omsprutad 2 tredjedelar och en 3:e
gång haser och kotor fram.

Alla försök till igångsättning har resulterat i knackig häst. Så nu håller jag
ett par livrädda tummar. Nu är det så lång tid sen köpet att jag skiter i
munkaveln i o m att jag har fått NOLL kompensation, med orden "hon gick
ju faktiskt igenom besiktningen". Vilket hon i o f s gjorde. Men jag undrar
jag hur en veterinär kan missa en "ohälta" då den är halt på alla fyra...
Jag ångrar att jag inte åkte dom 30 milen och var med på besiktningen.

Det enda som finns på protokollet är "gallig i båda haserna, saknar klinisk
betydelse"... Jo jag tackar jag. Samma häst reser sig på bakbenen när
vi 2 veckor senare böjer framknäna, men trots detta ej visar hälta efter
böjning. Lång historia kort: När led efter led bedövas har vi i slutändan
en häst som har rörelser för Grand Prix (Quarterform då), men obedövad
sparkar mest sand.

Så, vart vi hamnar? Ingen aning....

Men fy tusan o så ung.:mad:

Jag skulle.... inte alls rida den i den sjukt låga formen där hästen hela tiden DESSUTOM måste vara beredd på att sättas på arselet- rent ut sagt. Något kommer att gå sönder.

Den där måste f¨å våga gå som en normal häst o komma upp med halsen o kanske först få tarska runt i skogen o sen sättas igång efter planenligt.

Den där besiktningen låter........:crazy: Då skulle man ha röntgat o böjt galliga leder på en så pass ung häst.

Vad du än menar med det så skulle inte det säga att den belastat trakten först?

Från en välkänd föreläsare och hovslagare;
http://www.youtube.com/watch?v=vFkAX2TIR0o
När trakten är för låg - antingen för att den är för mkt verkad eller för att trakten är understucken, så kommer den att gå för mkt i bakvikt o ibland t o m som dennna- på ballarna.

blir trött på snacket om strålens funktion när det handlar om hela hovmekanismen.

En plattfotade låg häst har inget fotvalv att flexa i- överbelastar/ expanderar för mkt när hovväggen är för vid. Stötdämpningen är redan i botten- som på en bil med trasiga stötdämpare..
en trång hov vidgar sig inte alls.
när jag ändå är inne på bilen så kan man jämföra en vid platt hov med en (för) mjuk fjädring för ekipaget o när fjädringen är för hård( rally) med en trång hov med raka väggar. Där ser man oxå på strålen att den är smalare o oaktiverad- taskig fjädring. Stum.

Tänk dig att ställa dig på en hink- den håller. Ställ dig sedan på en hink där väggarna lutar- den trycks ihop neråt utåt- som hovmekanismen ska göra.

Tänk dig sedan att hoppa på hinkarna- galopp på hårt underlag. då vill det till att hästens hov håller ihop o har en lagom lutning o inte har strålkontakt innan den hamnat i belastningsfasen. Tryck gentemot underlaget.

Trakt o stråle samt allt annat ska harmonisera- fungera väl för varje individ.

US- metoden har reviderat sin uppfattning om sidovinklarnas betydelse- håller ihop hoven o skyddar strålen från för stort tryck. En skodd häst kan o som oxå görs- vara i behov av verkning av dessa iom att skon skyddar strålen från direktkontakt i obelastad fas.

Jag gillar ju inte denne karl, men det är den enda som har filmer på hur hovmekanismen fungerar.

http://www.youtube.com/watch?v=n22opDFVfkc&feature=player_embedded

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 401
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 467
Senast: Migo
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 518
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka