hovslagare!

Sv: hovslagare!

Jag är alltid med då hovslagaren kommer. Allra mest pga säkerheten. Vad skulle hända om hovis var ensam, och på ngt vis blir skadad? Dröjer lång tid innan han blir hittad.
Sen ser jag alltid till att benen är rena och torra, och hovarna nykratsade. Är lite småproblem med hästens hovar, så jag vill kunna fråga hur det ser ut och så vidare.
Sen är det roligt att lära känna sin hovis, kunna prata och skvallra, och jag tycker det är otroligt lärorikt att vara med.

Jag bokar alltid ny tid med honom, då han skott hästen, så då går det att passa in ganska bra när han kommer, och hur det funkar med mina jobb-tider. Skulle inte skonings-tiden funka, och jag jobbar, har jag ju 6-7 veckor på mej att be ngn om hjälp vid nästa skoning, lr byta pass på jobbet.

Var 8:e vecka,, är inte det lite väl långa skoperioder???

som andra skrivit, det är väl individuellt....
ena valacken hos oss går ca 7 veckor, medans min dam går uppåt 12 veckor med sina. hennes hovar växer inte så fort, så det är bara onödigt att ta var 8de vecka. men det gäller ju och se lite till vilken årstid det är... blir ju lite oftare på sommarn, men vintertid funkar det bar med 11-12 veckor.

så det är nog väldigt olika hur fort hoven växer och hur dom rids/körs.

Håller med dig där. På min beror skonings-intervallen väldigt på vilken årtstid det är. På vintern skos han var 8: onde vecka, och är vid skoningsdax forf mkt fin och inte alls stor i hovarna. Sommartid skos han var 6-7:nde vecka, och då är han stor i fötterna när det är dax för skoning. Och jag tycker även skorna är mer slitna sommartid. Antar det beror på att det är barmark, hårdare på grusvägarna, och mera utevistelse.

KL

Häst 1- Är praktiskt taget aldrig med när hon skos. Det är stallägaren som skor min häst och h*n skor när h*n har tid. Jag säger bara till att det är dags för skoning och betalar, sen blir hästen skodd.

Häst 2- Är alltid med när han verkas. Jag tar in från hagen och borstar/tvättar ben innan hovis kommer och sen står jag bredvid under tiden hovis verkar. Det är kul att prata och få chans att fråga och lära sig mer. Denna hovis är guld värd, otroligt duktig och trevlig. Någon gång har jag kommit till stallet när hovis varit där och skot någon annans häst och då kommit på att det är snart dags för min. Hovis har då varit så snäll att h*n verkat min häst också och jag har fått betala gången efter.

brukar ni vara med när hovslagaren kommer och skor? vi försöker alltid vara i stallet då, ifaal han skulle vilja ha hjälp med nått, eller bara ha lite sällskap.

därför blev jag jätteförvånad när kompisen berättade att hennes kompis aldrig varit med när hästen skos. hovisen får ta hand om allt själv, även när hästen börjar krångla!
är detta vanligt?
jag har aldrig tänk tanken ens.... för mig är det så självklart att jag ska vara med... inte för att kontrollera honom , jag har fullt förtroende för min hovis, men det är lite kul att kolla och fråga lite om hur han jobbar och om hovar i största allmänhet....

hur gör ni?
Blev med väldigt förvånad när hovis skulle till grannen o hon sa till mig när han skulle till henne först: Bra, då har jag dom inne så släpper han ut dom sen. (hon jobbade).

Tänkte o trodde att de var en självklarhet att man var med.

Eftersom han äger stallet och det är helinackodering ( utsläpp varje dag av honom ) så släpper han ut när han är klar.

Är han utbildad Hovis eller utbildad hästskötare eller båda delarna??

Jag vet oxå en person som hade helinackordering där allt ingick,, tyvärr va han inte lika bra på att sko som att mocka skit.:crazy:

Är han utbildad Hovis eller utbildad hästskötare eller båda delarna??

Jag vet oxå en person som hade helinackordering där allt ingick,, tyvärr va han inte lika bra på att sko som att mocka skit.:crazy:

Nej, det krävs lite mer avancerad och speciell kompetens för det ena än det andra ;)

Han är utbildad hovslagare, hästskötare tror jag inte han är utbildad.
Fast i "min" helinackordering ingår det inte mockning ändå så, bara in/utsläpp och fodringar+foder/halm ;)

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 350
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 259
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 294
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈