hovslagare!

Sv: hovslagare!

Jag är alltid med, allt bra i fall det är något man behöver veta eller så.
Men nästa gången hästen ska skos fick jag en tid 8 på morgonen och då sa min hovslgare att han kan ta han själv för min ponny är snäll att sko :)
Men jag kom på att jag börjar halv 3 den dagen så jag kan vara med ändå.

Jag är alltid med. Tycker inte att det är hovslagarens jobb att ta in och ut hästarna. Mina är jättesnälla men jag tycker det hör till att man är med. Sen om man är kompis med han /henne kanske det e skillnad.
Jag hade 2 inackorderade hästar för 2 år sen och deras hovslagare kom ibland kl 23 på kvällarna utan att man visste nåt. Då kunde min dotter gå ner och kolla vad han gjorde och då fick hon ta in och ut hästarna åt honom, inte direkt hennes jobb när ägarna borde varit där istället, men då hade dom myskväll hemma :confused:

då har ni ju ett fint samarbete, men visa verkar ju bara anta att hovis ska gör sånt...

Jeg er altid med når hestene mine skal skos, både pga sikkerheten til hovslager og fordi jeg syns det er veldig interresant og for å få vite om det er noen forandringer i hoven eller andre ting...For meg er hovis sin oppgave å sko hestene mine, ikke drive med inn og utslipp av de:)

Självklart kan inte alla vara med när hästen ska skos.
Vissa har ju faktisk jobb/skola att gå till och kan inte ta ledigt hur som helst.

Men jag har ju hästen uppstallad på ridskola = någon som tar in hästarna, någon som alltid är där.
Hade man haft eget stall skulle man ju vara tvungen att fixa det på något sätt.

Och så är ju mina hästar aåklart väluppfostrade och väldigt snälla (Hovis säger bara bra saker om min häst :D ).

Selvfølgelig kan ikke alle være tilstede hver gang hesten skal skos.

Når jeg ringer og avtaler tid med hovis, så avtaler vi en dag som jeg vet jeg kan være med:)

Jag är med av tre skäl
1. Säkerhetsfråga, skulle aldrig komma på tanken att lämna en hovslagare ensam i stallet oavsett hästarnas uppfostran.
2. Lär mig massor om hästfötter.
3. Helkul att träffa samma hovslagare år efter år. Några timmars ingående skvallerutbyte med jämna mellanrum går inte av för hackor.

Precis! Sen tycker jag att det skulle kännas allämnt konstigt att inte vara där, som att lämnar en veterinär ensam med ens häst vid t ex vaccination eller tandraspning. Eller vad vet jag, finns säkert folk som gör det, men jag är i alla fall inte en av dom.

Jag är alltid med då mina pållar skos. Det har aldrig varit ett problem eftersom jag i 98% alltid är hemma och dessutom har eget stall. Så för mig gör det inte så mkt om hovis tänjer lite på den avtalade tiden :)

För mig skulle det kännas mkt konstigt att inte vara med, man vill ju ha lite koll ändå, och dessutom så kan det ju faktiskt vara så att hovis kan behöva en smula assistans :)

Jag är med när min häst skos, jag tycker att det känns lite dumt om han skulle få åka dit utan att man är där och assisterar.. (iofs har dom i stallet berättat att ibland när han ska sko, så kommer dom dit vid sju, så är han färdig med nästan alla hästar :eek:.. och han tar minst en timme för varje häst, så tidig kan han vara..)

Sen så blir min häst ruskigt uttråkad, och behöver någon som är lite kompis med henne, för att hon ska orka stå så länge med tassarna lyfta.

jag är alltid med, Flash har varit väldigt rädd för hovslagaren tidigare.
Sen tycker jag det är en säkerhetsrisk att lämna hovis ensam.

Självklart lägger jag mig inte i när han skor, dvs han får sköta hästen själv, flytta på honom och hantera honom om han krånglar. Att jag lägger mig i försvårar det ju bara. Han måste själv kunna hantera hästarna.

Men självklart är jag (eller min syster) med. Inte för att jag inte litar på honom, för är det någon jag verkligen litar på till 100% så är det han, men verkning och skoning är ingen skönhetsbehandling utan underhåll som är hemskt viktigt för hästens välmående och något som jag vill ha information om. En skoning är ju också en undersökning och saker och ting förändras mellan skoningarna. Jag vill dessutom kunna diskutera ev problem som jag upplevt senaste tiden efter som att de kan bero på något som hovis ser i hans hovar.

Igår blev min gubbe skodd fram. Hovis tar bak på tor kväll.
Är alltid med. Dels för säkerhetsrisken, del för att min gubbe är lite speciell att sko.
Babbla "skit", höra lite skvaller, höra om pålle ser ut i fötterna mm. :rofl:
Gubben har straigthbar ringskor+sula+hoofpad fram, så hans skoning är lite speciell.
Bokar alltid ny tid när hon är där, så att det passar både mig och henne. Betalar henne även direkt.
Bjuder på kaffe och fikabröd.

Jag är i princip aldrig med när hovslagaren kommer och skor.
Skälet är att han sällan håller tider, när jag ringer och vill ha skott så brukar han kunna ange ungefärlig dag... ibland blev det flera dagar tidigare än han trodde, ibland blev det lite senare. Detta är helt OK för mig eftersom han ju sköter skoningen utan mig.

Eftersom det alltid finns folk på gården så ser jag det inte som en säkerhetsrisk bara för att jag personligen inte vallar hovslagaren eller hästarna.

Betalar gör jag någon annan gång, eller till hans pappa.

jag är alltid med. på 15 år har det bara hänt 1 gång att jag inte vart med. det har alltid gått att lösa en tid som passar oss båda.

jag/hovslagaren vill kunna diskutera ev. problem/lösningar under verkningen osv...

Jag är alltid med. Dels för att jag tycker att det är lärorikt, det är kul att träffas och snacka lite medan hovis jobbar + att jag är säker på att hästarna skött sig bra.

KL

Jag är också alltid med - för att kunna ta in hästen i god tid, se till att ben och hovar är rena (om risk för lera i hagen). Min häst står som ett ljus vid skoning men jag tycker hovis ska slippa hämta från hagen och sånt (även om han helt klart skulle göra det). Och sedan som många skriver - man lär sig mycket och om man har en trevlig hovis (vilket jag har), får man sig en trevlig pratstund :D

Jag försöker alltid vara med, kan jag inte p g a jobb så försöker jag i a f vara där när han börjar och när han slutar eftersom det ofta sammanfaller med min lunch och jag har jobbet 5 min från hemmet/stallet.

Jag tycker det är kul att stå och "skvallra" lite med hovis, ställa urdumma frågor om skor och olika skoningar, och sen har vi haft en "problemhäst" där vi har fått diskutera/prova ut olika lösningar på skoningar flertalet gånger. Har han en halvdag hos oss så fixar jag alltid ( ja ja, jag har missat NÅGON gång ) en fikakorg med mackor + kaffe eller läsk. Vi har en social hovis så jag tror att han för det mesta uppskattar fika och pratstund med hästägarna, om han inte har ett pressat tidsschema dvs.

Om jag ngn gång inte kan vara i stallet hela tiden så frågar jag alltid om det är ok.

*KL*

Jag är alltid med, jag vill det av samma anledning som många gett, jag vill kunna föra en dialog och diskutera med hovslagaren.

Min hovslagare skor btw inte utan ägare eller representant för ägaren närvarande, av säkerhetsskäl. Dels hans säkerhet, om något händer och ingen är där kan han ju bli liggande länge, och i extremfallet kan ensam eller någon där vara skillnad mellan liv och död, dels för att OM någonting händer hästen, så vill han inte hamna i en situation där en ägare tycker att 'min guldklimp skulle aaaaldrig göra sådär, DU måste ha varit dum med honom och gjort ngt fel, och det var DÄRFÖR han slängde sig och bröt nacken, det är DITT fel'

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 165
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 206
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat