hovslagare!

Sv: hovslagare!

Var 8:e vecka,, är inte det lite väl långa skoperioder???

Det är väl det normala vad jag vet? Jag kör alltid åtta veckor, ibland kan det bli 10 utan problem om vi inte får ihop tiderna. Och min hovis (förra) skrattade alltid åt mig för att jag alltid var så punktlig och skodde så ofta!! Fast det är väl helt normalt. På sommaren körde vi 6-8 veckor. Men den beror det ju helt på individen och hivkvaliten med såklart!!

*KL*
Jag är med när jag kan för jobbet. Det blir ca var 3:e skoning. Hovslagaren vill gärna komma på morgonen när hästen stått inne och har rena hovar. Samma hovslagare har skott min häst i 10 år, jag litar på honom, men han verkar gärna jobba ensam. Är han själv ordnar jag att någon annan släpper ut hästen, alternativt ställer han ut henne i en hage alldeles utanför stallet.

Jag är ALLTID med!
Dels ska hästens hovar och ben vara rena och snygga. Dels är jag ytterst intresserad! Ja, inte utav hovis då ra ;) men hans kunskaper och åsikter är ytterst intressanta tycker jag! Och så handlar det ju om att han faktiskt ska ha betalt, plus att vi alltid bokar in en ny tid.
Min hovis ser helst att man är med. För precis som någon annan påtalade, om något är fel med hästen, är det ju inte Hovis sak att tag i det. Tex skadad häst i hagen. Tycker inte heller att det är hovis jobb att ta in kusen och göra rent efter sig osv. Så gör och tycker jag! :bump:

lån

Jag är alltid med, och kan inte jag så ber jag någon annan vara med. Tycker inte det är hovslagarens jobb att ta in och göra iordning hästarna (han är ju faktiskt hovslagare, inte hästskötare...).
Vi har haft samma i många år, och han skulle säkert kunna ta in hästarna själv, men det är inte det som är hans jobb. Sen är det såklart ur säkerhetssynpunkt en självklarhet att han inte ska vara själv med hästar som inte är hans egna (för både hans och hästarnas skull).
Vi ser också alltid till att bestämma en tid till nästa gång när han kommer, och då väljer man ju en tid då man "vet" att man är hemma.
Sen är det väl alltid kul att prata med hovslagaren, man får reda på allt om sin hästs hovstatus och en massa skvaller därtill;) Är väldigt tacksam för att vi har en så bra hovslagare, så honom är vi rädda om:D

Är där om jag bara har möjlighet, tycker det är trevligt att surra lite allt möjligt medans hästen blir skodd. Har en underbar hovslagare som jag är jättenöjd med, så jag känner inte att jag behöver"kolla läget" men det är kul att få veta hur min hästs fötter mår oxå.

Borde inte passa perfekt för alla hästar.

Men, jag skor våra med 4 - 12 veckors intervall beroende på individ/slitage och säsong. Tycker inte att 8 veckor är en speciellt lång skoperiod om man rider lågintensivt och hovarna inte växer så mycket.

Hej!

Förra hästen behövde jag inte vara med på, hon och hovis kände varann och pållan stog snällt och lät sej bli skodd. Jag var oftast där ändå, tycker inte hovis ska behöva traska omkring ute i leran och hämta häst..

Nya hästen måste jag närvara och hjälpa till med, då hon är lite bråkig än så länge. Hon är bara 4 år och något av en diva- inte vem som helst får peta på fröken, ffa inte på de mycket ömtåliga (eller stenhårda egentligen) hovarna. Inte fixar unga fröken diva att stå uppbunden på gången heller, när den äckliga människan ska pilla och slå på fötterna, nej, lös ska hon stå och matte måste stå och hålla och säja tröstande ord (och elakheter om hovis (som jag givetvis inte menar!!)).

Annars har jag varit med om hovis som "tar lite hästar när hon ändå åker förbi" och lämnade räkning på tavlan- vi fick betala cash till stallägaren- Kändes inte helt bra, då jag gärna villl se hur hovis jobbar och gärna kunna fråga och undra. (Med denna hovis blev också hovarna väldigt skeva och vinda).

Samt att jag haft hovisar som enbart skott om man varit med. Så det finns alla typer.

/ Lavinia, som bäst gillade hon som ville ha kaffe och fika efter avklarade skoningar:-)

hade en super hovis tidigare som klarade mitt gamla bestämda gotlandsruss galant, han var f.d. polis o distansryttare, super med alla hästar, man lärde sig något nytt om hantering varje gång oxå...
sedan la han av... testade lite olika innan vi hittade nya hovis som oxå är super!
men jag är alltid med, försöker bestämma en tid som passar med jobb, ev. gå lite tidigare.. jag skulle aldrig lämna hovis själv,(nyfikenhet) har dessutom e 2åring med egna ideer men han tar det lugnt o konsekvent så hon har inte så mycket att välja på...
tyckte senast det var lite pinsamt när hästen siktar efter hovis, vilket hon gör med alla (vi jobbar på det) och bad om ursäkt för min ouppfostrade häst, när hovis säger "hon e ung, hon lär sig" sånt känns bra..
sen får man mycket info om allt runt om som kan vara bra o veta... lite skvaller o annat e väl aldrig fel...

Mina hästar funkar jätte bra på 8veckors intervaller.
8veckor är vad jag vet en normal skoperiod.

Min förra hovslagare hade 10 veckor och det gick också bra men då var skorna lite för slitna tyckte jag personligen så 8veckor är perfekt.

Även dom högpreseterande tävlingshästarna funkar bra på 8veckor, deras skor är inte heller för hårt slitna visst dom är klart mer slitna än den som typ bara rids på hobbynivå 3-4dagar i veckan.

Men Filip brukar ha bra koll på det där så skulle en häst behöva skos var 6:e vecka så fixar han det oxå.

Mina hästar funkar jätte bra på 8veckors intervaller.
8veckor är vad jag vet en normal skoperiod.

Min förra hovslagare hade 10 veckor och det gick också bra men då var skorna lite för slitna tyckte jag personligen så 8veckor är perfekt.

Även dom högpreseterande tävlingshästarna funkar bra på 8veckor, deras skor är inte heller för hårt slitna visst dom är klart mer slitna än den som typ bara rids på hobbynivå 3-4dagar i veckan.

På åtta veckor så är det ganska normalt att hoven har en tillväxt vintertid på ca 1,5 cm/ Sommartid kan det vara den dubbla tillväxten.

Är det bra för den enskilda individens hållbarhet (på sikt) att gå drygt två-tre veckor med en förlängd tå som hämmar hovens naturliga överrullning???

Det finns ingen aktiv tävlingsryttare heller ingen omtänksam hobby ryttare som är mån om sin häst som väljer skoitervall efter hur skorna slits utan enbart utifrån individens horntillväxt.

Det är i alla fall min ringa erfarenhet utifrån mina kunders kunskap.

Jag är alltid med. Tre av hästarna (ridhästar) står uppbundna så där kan jag pyssla runt i stallet medan hovis skor. De andra hästarna (avelsston, unghästar och föl) håller jag alltid själv.

Tycker det är ett bra tillfälle att utbyta tankar och ideer och kanske fråga något. :idea:

Är inte det väldigt olika? Eller skiljer det baar med på skodda/oskodda hästar?

Våra skodda hästar tar vi sisådär var 5:e - 6:e vecka då vi anser det behövs. Mina avelsston däremot som går barfota behöver verkas väldigt sällan. Jag tar ut hovslagare efter 16 :eek: veckor och han tycker inte det finns något att ta. (det tyckte inte jag heller men eftersom det var så länge sen sist ville jag ha en second opinion)

På åtta veckor så är det ganska normalt att hoven har en tillväxt vintertid på ca 1,5 cm/ Sommartid kan det vara den dubbla tillväxten.

Är det bra för den enskilda individens hållbarhet (på sikt) att gå drygt två-tre veckor med en förlängd tå som hämmar hovens naturliga överrullning???

Det finns ingen aktiv tävlingsryttare heller ingen omtänksam hobby ryttare som är mån om sin häst som väljer skoitervall efter hur skorna slits utan enbart utifrån individens horntillväxt.

Det är i alla fall min ringa erfarenhet utifrån mina kunders kunskap.

Ja givetvis, man mina hästar går inte med för små skor, deras skointervaller är givetvis anpassade efter hur mycke deras hovar växer MEN jag menade bara att skorna inte heller är speciellt slitna på den tiden.

Blev nog en misstolkning och ett uttrycksfel där tror jag.

Hovslagaren äger stallet jag står i så jag är istort sett aldrig med. Han skor på morgonen innan han släpper ut dom, var det något speciellt så berättar han det senare.
Han vet ju hur hästarna är att hantera så det har inte varit några problem. Väldigt praktiskt att ha det såhär.

Hovslagaren äger stallet jag står i så jag är istort sett aldrig med. Han skor på morgonen innan han släpper ut dom, var det något speciellt så berättar han det senare.
Han vet ju hur hästarna är att hantera så det har inte varit några problem. Väldigt praktiskt att ha det såhär.

Betalar du dubbel taxa eftersom han tydligen bedriver både hovvård och stalltjänst genom att släppa ut hästarna i hagen efter utfört arbete???

Jag förstod det som att han ändå släpper ut dom de andra dagarna också, och passar på att sko innan utsläpp när det är dags för skoning.

Nja, man får nog ta och väga in båda delar. Under sommarens torraste högsäsong, med mycket ridning på grusväg, sliter en del av mina hästar ned en 8mm sko HELT på 4 veckor - trots att hoven växt bara lite, lite. Och då har man knappast något val att invänta hovens tillväxt för att få till ett bra hovbeslag....

Sedan är tillväxten väldigt olika, är min erfarenhet från min egen besättning. Så 6-12 veckor intervall är inte så konstigt.

Jag är alltid med!
Jag vill höra om det är några problem med hovarna och så vill jag att hästen är ren och torr om benen när hovis skor. Dessutom är det mitt jobb att ta in hästen från hagen, det ska inte hovis göra.
Sen så ska han ju ha betalt och vi bokar alltid en ny tid direkt.

Eftersom han äger stallet och det är helinackodering ( utsläpp varje dag av honom ) så släpper han ut när han är klar.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 165
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 206
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp

Hästrelaterat