hovslagare!

Sv: hovslagare!

Jag eller min mor är också alltid med vid skoning eftersom jag inte alltid är ledig på den bokade dagen (arbetar mkt extra).
som så många påpekat tidigare är säkerhetsaspekten viktig, så även chansen att lära sig mer om hovar mm.jag tycker även det är viktigt att hålla en god dialog med hovis.
jag själv är alltid noga med borsta av eller spola av hovar och ben...
men ibland kommer hon mkt tidigare än vi bestämt och då plockar hon in min häst själv, men hon ser det inte som ett problem eftersom det är hon som är tidig. hon får ju även en chans då att se hur hon rör sig.
Så jag är verkligen nöjd med min hovslagare.

Jag är alltid med när hovslagaren kommer. "Min" nuvarande hovis skor inte om inte jag, eller någon annan hästkunnig person med rätt att ta beslut om mina hästar, är med.

Jag vill kunna ha en diskussion med hovslagaren om mina hästar och ev problem som kan dyka upp. Jag vill veta hur mina hästar blir hanterade under skoningen.

Sen är det mycket en säkerhetsgrej också. Om någon av mina hästar skulle sparka hovslagaren eller skicka honom in i en vägg med huvudet före så kan han bli liggande där i åtskilliga timmar innan jag är hemma och hittar honom....

Jag servar alltid min hovslagare med hästar som har rena ben och urkratsade hovar. Hovslagaren ska "bara" behöva sko, inte lägga tid på att flytta hästar till/från boxar, hämta i hage eller borsta leriga ben. Sen vill han alltid ha fika och det kan han ju inte få om inte jag är hemma;)

Min hästs hovslagare är min bästa kompis pappa. Så honom litar jag på. Men jag brukar alltid vara med för att innan han kommer ta bort tex. lera och sådant från hovarna.
När han väl skor brukar jag mocka och fixa annat så länge. Men om något skulle hända så finns jag ändå där.

I vårt lilla stall ser vi till att alltid någon av oss är där. Som många har nämnt, av säkerhetsskäl, även om hovis säger att han fixar det själv, och våra hästar normalt sett inte gör något dumt.

Jag vill också veta hur hovarna ser ut, om det är nåt jag behöver tänka på.

Men också för att jag är rädd om min jätteduktiga hovslagare, han ska känna sig lite "uppassad" och välkommen!

jag är alltid med i stallet när hovslagaren kommer. Dels för att kunna hjälpa till om det behövs och dels för att kunna diskutera hovarna och vad han gör. Jag vill veta vad han har för planer med hästarna och om det är något jag själv behöver tänka på innan nästa skotid.

Sen blir det en hel del skvaller och avelsprat.

En gång har hovslagaren kommit ut själv till det stället jag bodde på förut. Det var för att snygga till hovarna inför utställning, eftersom vi inte kunde tajma någon tid och han var i närheten så föreslog han att han kunde verka själv. Hästen fick stå inne tills han kom på förmiddagen och han släppte ut när han var klar. Fanns folk i närheten i annan byggnad så helt övergiven var han inte med hästen på ca 80cm i mankhöjd.:D

Jag är sällan med eftersom jag jobbar men mamma brukar vara det när hon är ledig. Det är mycket sällan ingen är med när hovslagaren kommer. Om det nu skulle vara en sån gång då ingen är hemma så låter vi hästarna stå kvar inne på morgonen och så släpper han ut dem sen när han är klar. Men som sagt det är mycket sällan...

Har man en krånglig häst o en bra hovis ,kan d hjälpa o gå undan.Men va me o hjälpa kan man ju alltid om d skulle bli nåt. Man kan ha dålig inverkan på hästen utan att man vet om d. De ju ändå "vi" somger signalerna. Har ett sto som e krånglig bak(men blitt bättre),jag blev tillsagd o gå undan för då skulle d gå bättre. Ja dgick då rakt inte sämre:o .Men sen finns d ju hovslagare som e lite "tuffliga".. så man måste stå där o hålla hästen ändå. Allt beror ju på vilka signaler vi skickar hur djuren uppför sig. GULD värd en hovis som har känsla o vet hur hästar funkar. Har haft olika hovisar eftersom hon gått i träning hos olika.. Man ser direkt vem som har bra hand me hästar.

Senast ändrad:

Är alltid med. Vem ska annars plocka in hästarna, borsta dem, kratsa ur hovarna, ställa upp dem, städa undan allteftersom, samt tjöta me hovis?;)

Jag är alltid med. Just ifall det skulle ha skett någon förändring i någon av hovarna. Men hovis kräver inte att jag ska vara där. Bara att hästen står i stallet när han kommer.

Jag tycker det känns bäst att vara med.

Där jag står har hela stallet samma hovslagare, Filip Wibe.
Han kommer var 8:e vecka och gör vid alla hästarna på samma dag stallägaren är för det mesta hemma när han kommer. Men vi andra jobbar ju oftast på dagarna eftersom han är där typ från 08:30-16:00. Så jag har inte varit med när mina blivit skodda av honom, i övrigt har jag alltid varit med innan när hovslagaren kommit.

Jag är alltid med när han kommer men ibland försvinner jag in en stund för att serva barnen med frukost eller dyl. för att sedan gå ut igen. För honom behöver jag inte vara med. Men det är kul att snacka ridning och annat med honom (han har hästar själv och ride). Det är en gammal bekant till familjen och jag och hans dotter är lika gamla så då får man lite info om hur deras liv ser ut i dagsläget osv.

jag och min vännina är alltid med (minst en av oss) dels för att hästarna ska in en timme innan och borstas/tvättas av om hovar och ben så hovis slipper slabba med skitiga hästar.

dels för att "serva" med dricka under arbetets gång samt bjuda på rejäl fika efteråt :) tycker dessutom det är intressant att titta på när han jobbar och får oxå ställa lite "dumma frågor" som han alltid ger ett förståligt svar till :)

skulle vi av en eller annan anledning inte kunna vara med så vet jag att det är helt ok. för hovis och vi litar fullständigt på hans omdöme, lägger oss inte i om han anser att hästen behöver tillrättavisas då han gör det på ett bra sätt.

han är guld värd :D

Hejsan!
Jag brukar vara med varje gång hovslagaren är ute.En gång när min häst hade en tappsko,då tog hovslagaren in honom.Kunde ej åka från jobbet då.Som tur har jag en snäll häst.Som älskar när hovsl är ute;).

Ha det bra alla häst älskare

Kram Fia o Ior:banana:

Jag är alltid med!! Ser det som rätt självklart faktiskt. Inte för att kontrollera heller, men att vara där för min häst om det skulle hända nåt. Om hon skulle få panik eller så.

Min häst var väldigt svårskodd ett tag, men det är bra nu. Hovis var kanon och vi jobbade bort det tillsammans. Hon kunde inte stå uppbunden och han kunde inte hålla fast benen på henne, så han fick shettissko henne... Sen var han rätt seg av sig så det tog en evighet att sko, men han var rolig att prata med!!:D Och jätteduktig!! Så jag såg alltid fram emot skoningen!!

Men nu har han slutat tyvärr... Så nu var första gången med en annan hovis och det kändes nervöst... Men det gick jättebra det med!!:D Han var effektiv och skodde klart på 45 minuter!!

*KL*

Jag är inte alltid med. Min hovslagare skor dagtid medan jag är på jobbet, så det är inte alltid det funkar för mig att vara där. Jag ser till att hästen står inne den dagen han skall komma, och har rengjorda ben osv. Sedan släpper hovslagaren ut i hagen när han är klar. Är det något särskilt med hästens hovar som behöver diskuteras, så ringer han.

Jag försöker vara där emellanåt, för att själv få se hästens hovar och för att prata lite... dock skulle det gå åt för många semesterdagar om jag skulle vara där varje gång!

Vi är flera i samma stall som anlitar samma hovslagare, så ofta är det någon där samtidigt som han skor, men ibland klarar han sig helt själv.

*kl*

Jag är med hovis. Oftast.
Någon enstaka gång har han nog tagit hästen i hagen själv och fixat.
Någon gång har jag varit med i början men fått lov att åka till skola/jobb så hovis har ställt ut i hagen när han blivit färdig.
Har haft samma hovis länge och inte haft några problem.
Vet att han hämtar/lämnar andras hästar i hagen på egen hand men jag vill gärna vara med och "se så att allt går rätt till". SOm ni säger är det ju höjdpunkten på en 8-veckorsperiod när man får hovslagarskvallret!

Vi har tre olika hovisar i stallet och de flesta av oss försöker vara med när respektive hovis kommer samt bjuda på fika. Av samma anledningar som många andra angivit i tråden.

Min hovis vill dessutom gärna veta hur hästen fungerat i ridningen sedan senast samt se henne i rörelse efter avslutad skoning.

Jag är sällan med vid skoning, men jag vet hur min hovslagare hanterar hästar och behöver inte vara med för att kolla. Många hovslagare vill inte ha ägarna med om hästen är krånglig, helt enkelt för att de flesta hästarna inte krånglar då. Ofta är det ägarna som stressar hästen.

Där jag står har hela stallet samma hovslagare, Filip Wibe.
Han kommer var 8:e vecka och gör vid alla hästarna på samma dag stallägaren är för det mesta hemma när han kommer.

Var 8:e vecka,, är inte det lite väl långa skoperioder???

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 350
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 259
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 294
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈