hovslagare!

Cilla

Trådstartare
brukar ni vara med när hovslagaren kommer och skor? vi försöker alltid vara i stallet då, ifaal han skulle vilja ha hjälp med nått, eller bara ha lite sällskap.

därför blev jag jätteförvånad när kompisen berättade att hennes kompis aldrig varit med när hästen skos. hovisen får ta hand om allt själv, även när hästen börjar krångla!
är detta vanligt?
jag har aldrig tänk tanken ens.... för mig är det så självklart att jag ska vara med... inte för att kontrollera honom , jag har fullt förtroende för min hovis, men det är lite kul att kolla och fråga lite om hur han jobbar och om hovar i största allmänhet....

hur gör ni?

Sv: hovslagare!

Jag är för det mesta med. Men min hovslagare har en tendens till "ca-tider" :angel: allt från 1h tidig till 2 dygn sen :D

Han har skott henne sen hon var 1.5 år (hon är 8 nu), litar på att han gör ett bra jobb + att min är snäll = inga problem.

Han vet att han inte får kröka ett hårstrå på henne :devil: :grin:

Jag är givetvis med.
Även sittandes på en stol nyopererad;)

Hur ska man annars kunna veta hur/vad hovslagaren tänker och tycker?
Jag vill kunna diskutera med honom vad han tycker och om det är några problem.

Nu har jag hästar som är "svårskodda" dvs en av dem har en felställning som måste korrigeras och vill flyta ut och det vill ju både jag och han få till på bästa sätt, den andra var "problem" med i överrullningen hon vrickade sig och jag vill ju ge henne optimal överrullning då vilket har gjort att vi har provat oss fram till den bästa skoningen.

Jag skulle aldrig drömma om att han skulle sko själv, inte för att jag inte litar på honom utan för att jag är så proppfull av frågor och funderingar oftast så det skulle kännas jobbigt att inte kunna fråga varför och hur han gör som han gör.

Jag är med av tre skäl
1. Säkerhetsfråga, skulle aldrig komma på tanken att lämna en hovslagare ensam i stallet oavsett hästarnas uppfostran.
2. Lär mig massor om hästfötter.
3. Helkul att träffa samma hovslagare år efter år. Några timmars ingående skvallerutbyte med jämna mellanrum går inte av för hackor.

Jag är alltid med! Hur gör man om man inte är med? Ber man hovis ta in hästarna själv då? Och släppa ut dom efteråt?? Jag har dessutom en häst som inte alltid är så rolig när det kommer främmat(vilket innebär alla utom mig) Skulle aldrig drömma om att låta hovslagarn ta hand om det själv.(för hovis säkerhet ) och även som föregående skrivare säger.."oavsett hästens uppfostran" det kan ju faktiskt hända vad som helst

Senast ändrad av en moderator:

Jag är alltid med (med ett enda undantag).

Förrutom säkerhetsaspekten så skulle jag aldrig begära att hovis ska lägga ner tid på att hämta och släppa ut i hagen.

Sen vill jag alltid ha en chans till att prata med hovis om hovarna dvs vad tycker han om hovarna, har det uppstått några problem eller något som kanske blivit bättre sen sist?

Det har hänt att hovis själv har hämtat i hagen om jag inte kan komma dit förrän strax efter den bestämda tiden men då har han själv sagt att det går bra. Dssutom har det hänt en gång att jag inte varit med men då var stallägaen där och henne litar jag helt på. :)

Jag är alltid med, ja eller syrran, men för det mesta är det jag som är där.

Som andra nämt så är det säkerhetsaspekten och möjligheten att diskutera hovarna med hovis. Om det har varit några problem sen h*n var här senast osv.

En gång hade jag ingen möjlighet att byta pass på jobbet och frågade då hovís om han kunde tänka sig att ta in och ut hästarna själv eller om han kunde komma nån dag senare när jag var ledig. Han hade inga problem med att ta hand om det hela själv, tog med sig sin sambo, som brukar hjälpa honom ibland annars också. Vi ringde dessutom till en bekant som kom och hjälpte till att släppa ut hästarna igen.

Är alltid med eller har någon medhjälpare där, just pga säkerheten även om jag har en snäll häst så kan den bli skrämd. Anser inte att det är hovis jobb att ta hand om sådan tillfällen. Hovis är där för att sko inget annat.
Och det är även väldigt intressant att diskutera med hovis om vad som hänt sedan sist, och hovis är en av dom bästa kontakter man kan ha om man letar t.ex. ny stallplats, ny höleveratör. Dom är ute bland annat hästfolk så mycket så dom har oftast koll.

/Camilla

Jag är alltid med utom ngn enstaka gång men då har ngn annan i familjen varit med i stället. Jag är med av samma anledning som de andra som har svarat. Jag vill kunna diskutera med hovslagaren och ställer alltid frågor till honom för att lära mig så mkt som möjligt. Dessutom håller vi hästarna i stället för att sätta fast dem. Det känns helt klart bättre att göra så även om de hade kunnat vara uppbundna i stället. Men man vet aldrig.

Våra hästar är snälla att sko och jag litar på vår hovslagare.

Förrutom säkerhetsaspekten så skulle jag aldrig begära att hovis ska lägga ner tid på att hämta och släppa ut i hagen.

hugger en av flera liknande knappar :)

kommer man inte på utsatt tid så får man skylla sig själv...
min hovis kom typ 23 en gång, samma om han dyker upp 9 på morgonen och vi har sagt 10... då är det bara att vänta eller hämta hästen själv.

min häst GNÄGGADE åt hovslagaren i somras, undrar hur mycket han har mutat henne de få gångerna inte jag har varit med :D

kommer man inte på utsatt tid så får man skylla sig själv...
min hovis kom typ 23 en gång, samma om han dyker upp 9 på morgonen och vi har sagt 10... då är det bara att vänta eller hämta hästen själv.

Jag håller med dig. Hovslagare som visar sig vara helt hopplösa med tider brukar vi inte anlita fler gånger. Den hovslagare som vi har nu är mkt bra på tider. Han ringer om han kommer mer än en halv timme senare. Jag kan förstå om det är svårt att passa tider exakt.

Stackars hovis får stå ut med mig och mina dumma frågor.

Är alltid med och även hos kompisen eftersom hon oftast är på jobbet när hovis är här. Vill ha lite koll på jobbet och hur hovarna ser ut. Är väldigt intresserad och vill lära mig mer och det hoppas jag att hovis förstår. Det är inte för att kolla så att han gör jobbet bra utan mer att jag vill ha koll på hästarna och om de reagerar på något speciellt sätt. Eftersom den ena hästen går barfota och jag håller efter hans hovar så vill jag veta om jag gör rätt och jag får även tips av hovis hur jag ska göra.

Ps. Bjuder alltid hovis på kaffe och smörgås.

Jag håller med dig. Hovslagare som visar sig vara helt hopplösa med tider brukar vi inte anlita fler gånger. Den hovslagare som vi har nu är mkt bra på tider. Han ringer om han kommer mer än en halv timme senare. Jag kan förstå om det är svårt att passa tider exakt.

problemet är att han är bäst ;)

han har lärt sig att ringa ibland nu iaf ;) han är under upplärning :angel:

Min förra hovis fick snällt hämta och släppa ut hästen i hagen. Det närmaste han kunde bestämma tider var "på förmiddagen nån gång". Men han tyckte det var helt okej att klara sig själv. Tyvärr dök han alltför ofta inte upp alls, och han började även sko min nya häst dåligt, så jag bytte hovis.

Den nya hovisen skor aldrig utan att någon är med i stallet, antingen hästägaren eller en medhjälpare. Det är en ren säkerhetssak. Som någon redan påpekat så är det kul att kunna byta lite skvaller och samtidigt lära sig mer om sin hästs hovar, så jag försöker vara med själv alla gånger.

Jag utgår i från att alla är med när hästens skos annars tycker jag era hovslagare ska packa och köra!

Hur i helsike tänker ni som inte är med?

Vad gör ni om ni kommer hem hittar ett stycken skadad hovslagare eller ännu värre en skadad häst?

Saknar svenskar fullkomlig annsvars känsla?!!!!

Jag står alltid och håller i han när han skos. Även om min polle är jätte snäll och står nästan och sover hade jag aldrig kunnat lämna hnm. Täck på allt som kan hända både häst och hovslagare!

Min hovis kommer imorgon. :)
Och jag kommer vara med. För att fråga lite, hålla koll på hästen, skvallra en aning och höra vad han har tror om killens fötter.
Vi bestämmer alltid en tid som passar oss båda, vi är flexibla båda två och bor i samma by.
Jag tror nog han skulle klara sig själv, men jag är för nyfiken för att inte vara där! :D

ja hugger bara en i högen.... :D

våran hovis är bussig och ställer upp och släpper ut hästarna tillbaka om vi inte kan vara med och han har till å med kvällsfodrat en gång när vi alla var borta! :love:
han är oslagbar....
han har inga problem med att ta hästarna själv, är uppvuxen med hästar och har bra hand med dom, så han får helt fria händer med våra iallafall...
anser han att hästen behöver sägas till, så får han göra det, utan att vi skäller på honom. och hästarna lyssnar på honom.

så han har varit själv och skott våra, när ingen av oss kan vara med. men det är ju så kul och se på! och lära sig!!!

jag skulle aldrig drömma om att säga till honom vad han ska göra eller inte göra heller.

men att lämna honom helt själv, vind för våg, gång efter gång och verkligen aldrig vara med!!?? nja.. inte för min del iallafall...
man får ju lixom ett speciellt band till sin hovis. våran är 26 år, jag är 27 och dom två andra tjejerna i stallet är runt 24, så vi har ganska kul när hovis är och skor. :devil:
mycket skitprat bilr det..... :banana:

men det vore ju kul om nån som inte är med när hovis kommer kan svara på varför hon/han inte är det!!??

Min förra hovis ville alltid att någon skulle vara med.
Han gjorde några få undatag med extremt snälla hästar.
Som tur var hörde min dit, så jag var med och startade upp och kunde sedan åka till jobbet.
Den jag har nu har jag känt i många år och vet han klarar allt själv.
Han är mycket noga och lägger ner stort engagemang på att sko bra.
Har varit med de första gångerna och är med när jag kan.
I stallet har vi en box som har 2 dörrar en till stallet och 1 som har utgång till hage.
När han är klar med en häst så är det bara att släppa ut.
Skulle jag vara med på varje skoning och ta semester så skulle det inte bli mycket semester kvar till sommaren.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 165
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 206
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka