Hovslagare

P

pluttis

Vet inte riktigt om jag har lagt tråden rätt men iaf...

Hur gör man för att bli hovslagare?

Sv: Hovslagare

pluttis skrev:
Vet inte riktigt om jag har lagt tråden rätt men iaf...

Hur gör man för att bli hovslagare?
Hej!

Det finns i alla fall 2 skolor:
Hovslagarskolan i Skara (2 år)
och Lernia (35 veckor).
HS i skara kan man söka till, medan Lernia ordnar utbildningar finansierade av arbetsförmedlingen.

Vidare så kan man också gå lärling och avlägga ett gesällprov.

Hug your horses!
/Mike, hovslagarlärling :devil:

Om man skulle vilja gå som lärling hos en hovslagare då får man väl knappast så mycket av det teoretiska som kan vara bra o veta?
O visst är det så att man kan få en lärlingslön? men vem betalar ut den isf?

Det finns fler utbildningar och för oss tjejer är inte Skara att rekomendera utan uppsala tar in tjejer. Jag sökte in på Skara, hade dokumenterat 8 års arbetslivserfarenhet med hästinriktning, hade dokumenterat 17 år som hästägare samt fler års erfarenhet innan. Jag hade dessutom 2 år i ryggen som praktikant hos en hovslagare, som lärt mej otroligt mycket och som var välkänd på högskolan i Skara.
Tror ni jag kom in???

Nej!!!!!!! Jag kom inte in, men min kille, som inte ens ville ta i en häst och helt utan erfarenhet försökte de köpa in på utbildningen!!!
Diskriminering.... Japp, alla sa till mej att söka Uppsala, men jag ville visa och vad fick jag för det??

pluttis skrev:
Om man skulle vilja gå som lärling hos en hovslagare då får man väl knappast så mycket av det teoretiska som kan vara bra o veta?
O visst är det så att man kan få en lärlingslön? men vem betalar ut den isf?

Om du går som lärling, så betalar FK praktikantlön...

hej det kan stämma tills en viss del
men faktum är mestadels sökande till skara är män, och flertalet mkt duktiga såna med lång häst och skovana
En kille hade med sökt tre ggr, till slut blev han så less så han frågade vad han behövde för att komma in.
Han skaffade sej det och sen var det inga problem
En annan sökte flera ggr , oxå man han kom in på 6´:e sökningen
jag har sökt skara tre ggr och har gått som lärling innan
det verkar helkört att komma in där
så nu har jag lagt det på is ett tag.

Var lite på G med uppsala men just denna vinter är utbildningen nedlagd. De skall avvakta för att förlänga utbildningen sa dom ifa till mig. Så att den blir likvärdig den i skara.

Senast ändrad av en moderator:

se till att gå med en välrenommerad hovis
lättare om de känner till denne inför sökningen i skara
den uppfattningen har jag ifa

Hej,

Lernias Hovslagarutbildning finns inte mera. Jag har själv varit i kontakt med dem och detta vart deras sista år med utbildningen.

Man kan gå som lärling i 3 år hos en utbildad hovslagare. Dom två första åren ska man tydligen gå på sidan om och det sista året ska man tydligen jobba självständigt. Så förstod jag det som.

Det finns ytterligare en hovslagarutbildning i kramfors.

Det är lite synd att det finns så dåligt med hovslagarutbildningar..
Själv hade jag tänkt söka in på Lernias, men när den inte finns mera nästa år så blir det lite svårt :(

//Jozzi - som själv vill bli hovlsagare

Jag har letat som en tok bland lernias utbildningar och hittade inte hovslagarutbildningen, nu förstår jag varför :smirk:

Himla dåligt av dom att ta bort den...:mad:

Det gäller bara o hitta nån hovslagare som vill dras med en i två år...

Men fortfarande, om man bara går som lärling får man väl inte den teoretiska delen om varför hoven ska ha den vinkel t.ex. ?

Hejsan,

FK tror jag står för FörsäkringsKassan :)

Hovvinklar osv lär man väll sig genom att gå som lärling. Man får fråga sig fram. Sen kanske man ska köpa lite böcker/filmer om hoven osv så lär man sig lite där också.
Själv tycker jag det är MKT bättre att gå som lärling än att sitta i en bänk och plugga. Men det är jag. Det är olika för alla :)

//Jozzi

Varför skulle försäkringskassan betala ut lön? Vad har dom med saken o göra? eller tänker jag helt fel?!

Jo jag jobbar mycket hellre än o sitter o pluggar faktist så jag håller med dig helt! :D

Lernia har utbildningar efter efterfrågan, dvs behövs det fler hovslagare i sverige har de en sån utbildning, behövs de fler lastbilsmekaniker har de de, fick det förklarat av min jobb coatch (stavas?) eftersom jag får gå på "hitta jobb kurs" nu när företaget varslar + 200 st!

Jag tänker i alla fall söka till skara, och ser fram imot all praktik/lärlingsjobb, man lär sig inget av att glo i böcker och på bilder utan av att se det i verkligheten och uppleva situationerna. Dessutom får man inte gå hos vem som helst, de ska ha en viss behörighet.

Hovslagaren som vi hade på tappsko kompitensen var kanonbra och hur duktig som helst på att förklara och lära ut.

huvudsaken är ju att hovslagaren är med i hovslagarföreningen
eller syftar du på annan behörighet? nyfiken..
Utbildningen i uppsala är en sk uppdragsutb. kostar drygt 130 000 kursavgift.
vad jag vet så har den funnits i alla andra år utom detta.
När jag pratade med den ansvariga i våras sa hon att de avvaktar för att komma igen med en förbättring av kursen.

Jösses!

Tar Lernia 130000 för sin utbildning?
Den är ju bara på 35 veckor, med 25 veckors praktik.

Jag var i kontakt med hovslagarskolan, och dom har också 3 platser till salu varje termin.
Där kostar det också 130000, men den utbildningen är 2 år!

Apropå att gå lärling och göra gesällprov, så måste man klara av teorin innan man får göra det praktiska provet.
Samma teorikrav som på skolorna.

/Mike:devil:

Och hur lär man sig den teorin om man går som lärling?

Förhoppningsvis frågar du din "lärare" frågor som han/hon svarar på samt förklarar vad hon/han gör, vad som är fel, vad som skall åtgärdas osv. Förhoppningsvis vet din hovslagare vad den håller på med och kan sin utbildning.

Du borde ju förstå att du inte kan hitta en hovböld t.ex. genom att läsa ett kapitel i en bok och kolla på 2 bilder, men sjäv stå där med en hov och en lärare som övervakar och känna igenom så hittar du den.

Jag läste tappskokompitens på typ 6 veckor, alltså typ 2-3 timmar/veckan och vi var en stor grupp på över 30 elever med en hovslagare och alla lärde sig minst en ny sak!

xbella
Jag mailade till hovslagarföreningen och frågade om man fick vara hos vem som helst. Fick svar att hovslagaren skall vara godkänd och ha minst ett U i kanten (kolla registret över hovslagare på www.hovslagarforeningen.nu) U betyder att hon/han är examinerad från hovslagarskola eller har genomfört sitt gesällprov.

Men är man smart väljer man en hovslagare som innehar gesällbrev och har gått fotbildningskurserna.

*suck* Nu blir jag trött. Hade lite funderingar på att kanske bli hovslagare. Skulle vara intressant plus att det verkar ju finnas efterfrågan på det. Men när jag läser här verkar det vara SVÅRT att komma in i Skara och vad finns det egentligen för andra utbildningar?

Funderar även på det med att ha dokumenterad hästerfarenhet.
Jag har ju haft hästar hela livet och är även utbildad & diplomerad hästmassör men det finns det ju inga papper på. (Förutom massagen då).
Varför ska allt vara så krååånligt???:(

Ni som har sökt ( både ni som kommit in & ni som inte gjort det) vad har ni för hästerfarenhet innan?

Du går naturligtvis på Hovslagarskolan.
www.hovslagarskolan.se

(Kopierat direkt ifrån hemsidan)
Antagningskrav
· 20 år fyllda senast det år som ansökan avser
· B-körkort
· Minst 4 veckors praktik hos yrkesverksam hovslagare

· Minst ett års yrkesverksamhet med häst motsvarande heltid med aktiv hästhantering (mockning etc. ger ej behörighet)
ALTERNATIVT
· Minst 5 års hobbyverksamhet/daglig hästhantering med minst 3 olika hästar (ridskola ger ej behörighet)
Efter preliminärt antagningsbesked krävs friskintyg från läkare.
Samtliga antagningskrav skall vara uppfyllda vid ansökningsdagen.

Elevantal
Kursstart höstterminen 2006: 9 elever (Hovslagarskolans egen antagning) (Inte 3 som en annan i tråden påstod)
Kursstart höstterminen 2006: 9 elever (antagning sker genom Biologiska Yrkeshögskolan i Skara, se www.bys.nu, Företagande med häst)

Kostnader
· Utbildningen är avgiftsfri.
· Eleven betalar själv för förbrukat material på skolan. Kostnaden är ca 2000 kr + moms per termin.
· Eleven ordnar själv med boende, resor samt personliga verktyg. Komplett verktygsuppsättning kostar mellan 10 och 20 tkr (eleven skall ha samtliga verktyg vid kursstart).

MVH Johanna - blivande hovslagare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 628
Senast: tuaphua
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 864
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka