Hovslagare

Sv: Hovslagare

Och hur lär man sig den teorin om man går som lärling?

Såhär är det: Man går som lärling i tre år, första året på heltid hos en meriterad hovslagare. Efter ett år börjar man sko lite själv på sidan om, men går ändå X antal timmar i veckan hos sin hovslagare. När tre år har gått så åker man ner till Skara och avlägger ett gesällprov, vilket består i att smida fyra skor och sen slå på dom på en häst.

När man går som lärling så ska man ha de tre böckerna som är godkända av SHF. Teorin får man annars automatiskt från hovslagaren då de visar allt och förklarar väldigt bra. Det är nästan omöjligt att gå som lärling och inte lära sig nån teori förutom böckerna, isånnafall har man valt helt fel hovslagare att gå hos.

Det är en kostsam historia att bli hovslagare, min hovis tar 170000:- för tre år, sen måste man köpa utrustningen själv och den går på runt 10000:- till 20000:-. Lärlingsutbildningen är dessutom en privat utbildning, så man kan inte söka studielån för det. Men vad man tjänar sen väger ju upp det...

Hoppas ni fick lite svar här! Vissa saker kanske kan vara felaktiga, men det här är vad jag har fått höra av min hovslagare iallafall.

När tre år har gått så åker man ner till Skara och avlägger ett gesällprov, vilket består i att smida fyra skor och sen slå på dom på en häst. .

Nja... plus ytterligare 2 modellskor, ett sjukbeslag samt ett omfattande teoriprov.(tog mig nästan 4 timmar att skriva det)
Skoningen med de handsmidda skorna går dessutom på tid. Många faller där, de hinner inte smida 4 skor och spika dit dem...

Nja... plus ytterligare 2 modellskor, ett sjukbeslag samt ett omfattande teoriprov.(tog mig nästan 4 timmar att skriva det)
Skoningen med de handsmidda skorna går dessutom på tid. Många faller där, de hinner inte smida 4 skor och spika dit dem...

ja justja. sen behöver man ju inte avlägga gesällprov för att bli hovslagare, men det är en jävla merit

Det finns en skola som heter Nordvik och är godkänd av Sveriges hovslagarförening. Utbildningen är ett år (35 v)

ja justja. sen behöver man ju inte avlägga gesällprov för att bli hovslagare, men det är en jävla merit

Jo, det måste du om du vill vara medlem i SHF och få deras ansvarsrförsäkring osv osv. Det är förfaringssättet omm man går som lärling, man kan inte bara göra "ett prov". provet ÄR gesällbrevet.

Jo, det måste du om du vill vara medlem i SHF och få deras ansvarsrförsäkring osv osv. Det är förfaringssättet omm man går som lärling, man kan inte bara göra "ett prov". provet ÄR gesällbrevet.

konstigt att tre hovslagare jag känner inte har avlagt gesällprov, men är med där ändå... varav en av dom var ansvarig hovslagare i ett islandshäst-vm

Antingen går man en regelrätt utbildning och blir då utbildad(U) eller så är man läärling i 3 år och sen gör ett prov, gesällprovet(U,G) något annat sätt finns inte. Lita på mig, jag är väldigt insatt i dessa regler!

Antingen går man en regelrätt utbildning och blir då utbildad(U) eller så är man läärling i 3 år och sen gör ett prov, gesällprovet(U,G) något annat sätt finns inte. Lita på mig, jag är väldigt insatt i dessa regler!

Det finns tre hovslagare i Uppsala som har avlagt gesällprov. EN med mästarbrev. (Enl Svenska Hovslagarföreningen). Så nej, man måste inte ha gesällbrev för att kalla sig hovslagare eller vara medlem i SHF. Sen kan man vara lärlingsmedlem också. Vidare behöver man heller inte vara medlem i SHF öht för att vara hovslagare.

Det finns tre hovslagare i Uppsala som har avlagt gesällprov. EN med mästarbrev. (Enl Svenska Hovslagarföreningen). Så nej, man måste inte ha gesällbrev för att kalla sig hovslagare eller vara medlem i SHF. Sen kan man vara lärlingsmedlem också. Vidare behöver man heller inte vara medlem i SHF öht för att vara hovslagare.

Ja, det är ju precis vad jag säger! Det är också helt rätt att man inte behöver vara utbildad för att kalla sig hovslagare, jag kan kalla mig rörmokare utan att någonsin ha sett ett rör.
Men för att bli "utbildad" kan man BARA gå skola eller avlägga gesällprov. Lärlingsmedlem/Provmedlem kan man bara vara under en begränsad tid(ett år)

Och jag råkar sitta i styrelsen i SHF så jag har RÄTT bra koll på reglerna.

Här kommer ett saxat urklipp från SHF hemsida, med förklaring på bokstäverna U,G,F och M:
Sen finns det faktiskt fler med gesllbrev i Uppsala men alla är inte med i matrikeln.

"Bokstäverna U i tabellerna står för om personen är examinerad från hovslagarskola eller har genomfört sitt gesällprov (U).(P) innebär att personen är provmedlem och förväntas göra slutprov/gesällprov inom ett år. (G) innebär att hovslagaren även innehar ett Gesällbrev. (F) innebär att personen examinerats på SHF:s fortbildningsblock 1-5.
(M) står för om hovslagaren innehar Mästarbrev, den högsta yrkesskickligheten."

Senast ändrad:

Ja, det är ju precis vad jag säger! Det är också helt rätt att man inte behöver vara utbildad för att kalla sig hovslagare, jag kan kalla mig rörmokare utan att någonsin ha sett ett rör.
Men för att bli "utbildad" kan man BARA gå skola eller avlägga gesällprov. Lärlingsmedlem/Provmedlem kan man bara vara under en begränsad tid(ett år)

Och jag råkar sitta i styrelsen i SHF så jag har RÄTT bra koll på reglerna.

Här kommer ett saxat urklipp från SHF hemsida, med förklaring på bokstäverna U,G,F och M:
Sen finns det faktiskt fler med gesllbrev i Uppsala men alla är inte med i matrikeln.

"Bokstäverna U i tabellerna står för om personen är examinerad från hovslagarskola eller har genomfört sitt gesällprov (U).(P) innebär att personen är provmedlem och förväntas göra slutprov/gesällprov inom ett år. (G) innebär att hovslagaren även innehar ett Gesällbrev. (F) innebär att personen examinerats på SHF:s fortbildningsblock 1-5.
(M) står för om hovslagaren innehar Mästarbrev, den högsta yrkesskickligheten."

Jag vet, jag vet, men du sa förut att man var tvungen att ha gesällbrev för att va medlem i SHF. Nåt med ansvarsförsäkringar. det var ju fel, som vi kom fram till.

Han som skor min häst har gesällbrev men är icke med i shf.

Liknande trådar

Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 628
Senast: tuaphua
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 864
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka