Sv: Hovslagare
Har läst igenom hela tråden och känner att jag måste säga något...
Har själv bara råkat ut för "blodskoning" en gång på en häst under de senaste25 åren, i höstas med en ny hovslagare (min gamla var bortrest) han får fortfarande komma och sko mina hästar (när den gamla inte kan)
Du använder dig av din gamla hovslagare på en ny häst (förstått det så) och hästen är lite "bråkig" gör det för mig inte helt obegripligt att det kan hända en liten olycka.
Att det råkar ta lite för mycket vid verkningen och att det blöder lite är väl inte hela världen heller, brukar ju oftast inte hända något allvarligare än att hästen måste vila ett par dagar. Endel hästar är ju känsligare än andra oxå. När min blev lite "för hårt" verkad i höstas blev han lite varm i hoven och ömmade ett par dagar, fick vila.
Visst, det är inte alls roligt att ens älskling ska måsta gå och ha ont men hovslagare är bara människor de oxå och kan misslyckas i arbetet, döm inte ur dem i förtid bara....
De flesta hovslagar gör ett FANTASTISKT jobb, det är tungt och skitigt. De är ute i alla väder, står ut med en ofta undermålig arbetsmiljö, ställer upp med kort varsel bara de kan. Kunder som bråkar(2 och fyrbenta), gnäller och som nästan aldrig blir riktigt nöjda och som dessutom VÄLDIGT sällan talar om för sin hovis när det är nöjda....
Nu finns det ju hovisar som borde göra något annat men de brukar ju oftast sålla ut sig själva.
Här uppe hos mig tror jag bara vi har bra hovslagar, utbildade och hör och häpna outbildade.
/