Hovslagare

M

Melindanilsson

Måste få skriva av mig lite, är riktigt förbannad just nu! Imorse var hovslagaren här och min häst stod inte riktigt som en ängel precis men iaf.. hovslagaren tog för mycket. När veterinären kom på förmiddagen för att vaccinera honom kunde han knappt gå!! Så nu ska han få smärtstillande i 5 dagar och jag hoppas att det blir bättre snabbt! Några tips? är det bra att linda benen osv? Han hatar att stå inne ensam men det känns som det bästa alternativet! Snälla skriv alla era tips, jag är så rädd om min lilla ängel!

Sv: Hovslagare

Har du pratat med hovslagaren? Var det h*n som sa att h*n hade tagit för mycket, eller var det vet som upptäckte det?

Ja, vi har pratat med hovslagaren. Imorse när jag kom ut så sa h*n att h*n hade tagit för mycket.. Sen när min häst knappt kunde gå så ringde vi h*n oh han sa typ ingenting. Vi borde iaf få betala mindre då veterinären kostar en del att ta ut.. Det är så synd om honom.

Hovslagaren ska om den är utbildad och ansluten till SHF (heter det väl?) ha en ansvarsförsäkring..

När en hovslagare som jag givetvisinte använder utav längre tog så i sulan så hon fick sulläderinflammation så var det någon som sa att man måste komma upp i 7000kr innan den är nått att ha men vet ej? efter mycket tjat fick jag mina pengar tillbaka för den verkningen då jag fick merkostnader på ca 3000kr

Fy fan lider med dig! Vad med om samma sak i höstas. Kan tyvärr inte ge några specifika råd då min hamnade på djursjukhuset och gipsade fötter.

Har du kvitto skulle jag iaf kräva pengarna av hovis då h*n har gjort fel!

Hästen mår redan bättre som tur är! Han ska få smärtstillande i 4 dagar till, om hästen inte blir bättre så kommer vi kontakta hovslagaren och givetvis veterinären igen! Dessutom var veterinären ny, hade jobbat 2 dagar så hon var här riktigt länge för hon skulle ringa alla !!

Hästen mår redan bättre som tur är! Han ska få smärtstillande i 4 dagar till, om hästen inte blir bättre så kommer vi kontakta hovslagaren och givetvis veterinären igen! Dessutom var veterinären ny, hade jobbat 2 dagar så hon var här riktigt länge för hon skulle ringa alla !!

Klart hästen mår bättre på smärtlindrande;) eller hur menar du?:)

Först och främst kan det ju vara lämpligt att ta ut en annan hovslagare och be denne sätta på sulor så att hästen slipper ha ont.
Ring hovslagarskolan och rådfråga dem om du är osäker på hur du ska gå tillväga så kan de säkert hjälpa dej. Det tar ju lång tid innan hoven växer ut tillräckligt för att hästen inte ska ha ont och den behöver säkert hjälp av sulor under tiden.

Skaffa räddningsdroppar (googla på räddningsdroppar, jag köper hos djurhomeopaten) till din häst och ge innan skoningen, det är guld för hästar som tröttnar och inte vill stå still. Tyvärr hjälper det ju inte på alla hästar men det är så billigt att det är värt att testa.

Han har inte tagit så mycket på hovarna. Har haft hovslagaren i 10 år och han kommer från Helsingborgs djusjukhus så ett misstag går jag med på!! Men ett misstag till så byter jag! Hästen mår myckt bättre idag!

Jag är hovslagare själv och undrar över diagnosen

det som händer om man verkar för mycket är att det börjar blöda, blodkärlen går ojämnt ut i hoven men oavsett om man skulle ta så mycket så finns fortfarande väldigt mycket hov kvar och särskilt om man skor så skall den inte få ont av det

Om denna inte tagit för mycket på ena sidan tex - velat räta upp en häst som gått fel länge - då är det ligament i leder som gör ont och då behöver hästen en kil

snarare så tror jag denne sömtryckt alternativt sömstuckit och då ska sömet tas bort

Det är viktigt att reda ut vad som gör ont - gör man det så kan man ta bort smärtan omedelbart.

Skulle det vara sultryck tex då skall den inte skos med sula men kanske gipsas eller plastas

men som sagt man måste veta var det gör ont och avlasta det

lycka till

Lägger till att smärtstillande gör att de inte märker hur ont de har
- så det är inte säkert att hästen är friskare

Senast ändrad:

Skulle det vara sultryck tex då skall den inte skos med sula men kanske gipsas eller plastas

Varför inte? *nyfiken* Eller menar du om man verkat ner så mycket så att den inte går/bär på hovväggen utan på sulan?

köp bots till din häst, det underlättar enormt när dom är hårtverkade eller felverkade;)

Tesora

Jag e förvisiligen inte hovslagare men jag håller inte alls med dig om att om det har tagist för mycket blöder hästen. Min fd fh tog dåvarande hovis förmycket på henne. Hon hade 1cm mellan hovben och sula! Hon blöde inte då han varkade henne.

Samma sak hände med häsägarens shettis, samma hovslagare tog så mycket att hästen inte kunde gå. Men hon blöde inte heller.

Har haft hovslagaren i 10 år och han kommer från Helsingborgs djusjukhus så ett misstag går jag med på!! Men ett misstag till så byter jag!

Det känns som om ni borde ha bättre kommunikation efter 10 år! Blev hästen endast verkad eller också skodd? Tycker att det är konstigt att inte hovslagaren erbjöd/föreslog en lösning?

Hästen är ny och hovslagaren har bara träffat han en gång! Antagligen var hovslagaren stressad. Men han haltar knappt längre..

Har läst igenom hela tråden och känner att jag måste säga något...

Har själv bara råkat ut för "blodskoning" en gång på en häst under de senaste25 åren, i höstas med en ny hovslagare (min gamla var bortrest) han får fortfarande komma och sko mina hästar (när den gamla inte kan)

Du använder dig av din gamla hovslagare på en ny häst (förstått det så) och hästen är lite "bråkig" gör det för mig inte helt obegripligt att det kan hända en liten olycka.
Att det råkar ta lite för mycket vid verkningen och att det blöder lite är väl inte hela världen heller, brukar ju oftast inte hända något allvarligare än att hästen måste vila ett par dagar. Endel hästar är ju känsligare än andra oxå. När min blev lite "för hårt" verkad i höstas blev han lite varm i hoven och ömmade ett par dagar, fick vila.

Visst, det är inte alls roligt att ens älskling ska måsta gå och ha ont men hovslagare är bara människor de oxå och kan misslyckas i arbetet, döm inte ur dem i förtid bara....

De flesta hovslagar gör ett FANTASTISKT jobb, det är tungt och skitigt. De är ute i alla väder, står ut med en ofta undermålig arbetsmiljö, ställer upp med kort varsel bara de kan. Kunder som bråkar(2 och fyrbenta), gnäller och som nästan aldrig blir riktigt nöjda och som dessutom VÄLDIGT sällan talar om för sin hovis när det är nöjda....

Nu finns det ju hovisar som borde göra något annat men de brukar ju oftast sålla ut sig själva.
Här uppe hos mig tror jag bara vi har bra hovslagar, utbildade och hör och häpna outbildade.

/:laugh:

Hur går det med hästen idag då?

Annars håller jag med galoppiruette. Om du haft hovslagaren i 10 år utan problem är det kanske inte så konstigt med EN incident, speciellt om hästen inte skötte sig så bra. Var du inte med när hästen verkades/skoddes förresten? Vad var hovslagarens motivering till att han tagit för mycket?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 169
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar