Hovslagare

Sv: Hovslagare

Är du säker på att det är hovslagaren? Vid två tillfällen har jag fått ömfotad häst efter skoning. I det ena fallet hade hovbensförbroskningen gått så långt att det var dax för avslut, i andra fallet var det en hovbenssänkning som gjorde hästen halt.

I bägge fallen var det en mindre, men tydlig hälta. Vid röntgen visade sig att inte mycket fanns att göra, även om vi i hovbroskförbeningsfallet provade sulor.

Kolla på hovslagarföreninegns hemsida och kolla om denna finns med. Om den finns med så skulle jag kontakta föreningen och höra hur jag ska gå till väga. Annars om den inte finns med så skulle jag ringa jordbruksverket och anmäla om inte vet gjorde det när den var ut.

Hoppas det löser sig och hästen blir bra.

Varför inte? *nyfiken* Eller menar du om man verkat ner så mycket så att den inte går/bär på hovväggen utan på sulan?

Verka som vi få igen svar varken av häst äger eller Sussan hästskomaker.

Visst ska man packa o sula om man har taget för mycket.

För i tiden katorized man blodning igenom att branna.:devil:
Az

Tack för ert stöd. Hästen går mycket mer framåt nu, haltar inte men går däremot väldigt försiktigt med framhovarna och det är förståligt. Så smärtstillandet ska han få i tre dagar till sen får han vila några dagar till sen börjar jag rida om han blir bättre!:)

Kolla på hovslagarföreninegns hemsida och kolla om denna finns med. Om den finns med så skulle jag kontakta föreningen och höra hur jag ska gå till väga. Annars om den inte finns med så skulle jag ringa jordbruksverket och anmäla om inte vet gjorde det när den var ut.

Hoppas det löser sig och hästen blir bra.

Alla medlemmar i SHF är inte med på hemsidan, utan vill man kolla om en hovslagare är utbildad och medlem får man ringa kansliet.

Varför inte? *nyfiken* Eller menar du om man verkat ner så mycket så att den inte går/bär på hovväggen utan på sulan?

Ja det senare

Annars är det ju inte så troligt att den blir så halt

KL
det verkar som TS häst behöver hjälp av någon vuxen

Några tips? är det bra att linda benen osv? Han hatar att stå inne ensam men det känns som det bästa alternativet! Snälla skriv alla era tips, jag är så rädd om min lilla ängel!

Linda benen kommer ju inte göra någon nytta, det är ju inte där problemet sitter? Eller menar du att du ska göra mjuka hovomslag med bomull eller allra helst stötdämpande sula (finns tjocka sulor framtagna för bla fånghästar ex.)? Det KAN ge lindring, men troligtvis klarar sig hästen utan (svårt att säga då jag ej sett hästen) så länge den får smärtlindring.

Kan inte tänka mig att hästen ska gå ute i hage utan inne på box på TJOCK, mjuk bädd så länge som hovarna ömmar så kraftigt att hästen är halt. Sa inte veterinären detta till dig? Du kan ju ringa annan/andra veterinärer för rådgivning (kostar ju inte mer än ett telefonsamtal) så kan säkert de ge dig bättre tips än vad vi kan göra på ett Internetforum. :idea:

Hoppas din kuse blir bra fort, tycker synd om den (och dig). Trist när sånt här händer, man får hoppas att det är en engångsföreteelse - vilket det ju verkar vara eftersom du haft din hovslagare så länge utan tidigare incidenter. :)

Det kommer ju dröja en stund innan hoven vuxit ner ordentligt igen, men tills dess rekommenderar jag någon form av hovboots ex. easyboots (alltså inte vanliga boots utan skoersättning!).

Ja det senare

Annars är det ju inte så troligt att den blir så halt

Nog kan de det ändå. Nu vet jag inte hur TS hästs hovar ser ut, men med tanke på hur halt en häst med tunna sulor kan bli, och än värre om det blir en sulläderinflammation, så nog tror jag man kan verka sulan så tunn att den blir såpass halt - om den endera är lite plattfotad och/eller går på ojämnt underlag.

Och då fungerar ju sula (eller toffla) utmärkt, sulan skyddas, och hästen bär fortfarande med hovväggen.

Nu glömde du nog vad du själv skrev

sähär skrev du

Eller menar du om man verkat ner så mycket så att den inte går/bär på hovväggen utan på sulan?

Om den går på sulan måste sulan avlastas - det gör den inte med en sula eller toffel

Då sätter man på en sko - men det hade ju redan TS häst.

Så frågan är VAD är det som gör ont på den????

Kan man inte sätta på sko utan att skapa sultryck så man får då göra en konstgjord bärrand så hoven kommer upp. Den kan göras av gips eller plast beroende på hur illa hästen är däran.

Jag tror inte du tänkte när du svarade för vi står på samma "sida" och säger samma sak

Jag sa att bara för att man verkat hål brukar de inte bli halta, och vilken dåre är och petar i en tunn sula öht?

Senast ändrad:

Jag tolkade ditt "Annars är det ju inte så troligt att den blir så halt", som att du ansåg att det inte var sannolikt att hästen skulle bli såpass halt om det inte var så att hovväggen verkats ner för mycket och hästen gick på sulan. Jag motsade mig att de inte kunde bli så halta även med tillräckligt med hovvägg, dvs 'så halt' inte alls behöver betyda att hästen går på sulan.

men om du bara verkar hovvägg - var kommer då smärtan ifrån?????????

Nu tänker du svartvitt. Det går utmärkt väl att verka för mycket på sulan så den blir för tunn, men ändå ha tillräckligt med hovvägg för att det är den som bär.

Sen, TS häst kan vara så hårt nedverkad att den står på sulan, det uttalar jag mig inte om. Utan jag svarade på att det visst går att få sådan hälta utan att hästen går på sulan, om sulan är tunn, hästen plattfot och/eller gått/går på ojämnt underlag.

Vad som i realiteten hänt med TS häst har jag ingen aning om och vill inte spekulera i heller, men har det verkats blod torde det vara i sulan, men det säger inget om hur mycket hovvägg som tagits ner.

nej jag tänker språkligt
"om du bara verkar hovvägg skriver jag - och du svarar om man verkar sulan"

Hoväggen går bara in till lamellranden

Jaja

och jag undrar fortfarande vilken dåre som verkar i sulan på ett plattfot

Det går iofs få den hältan helt utan att verka sulan, men då är vi enormt långt från TS problem.

Vilket pucko som rör en tunn sula är en bra fråga. Vi har dock ingen aning om TS häst hade tunna sulor, eller om hovslagaren blev för ivrig och tog för mycket på en normal eller tom tjock sula.

Hästen har skor och de skulle man absolut inte ta av. Veterinären sa att det skulle bli bättre och bäst var att han gick i hagen och gick så mycket han klarade av. Vuxen har jag fått hjälp av, vad jag vet ät vet. inte en ungdom och inte heller hovslagaren!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 169
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar