Hovslagare som har åsikter om varandras arbete...

Sv: Hovslagare som har åsikter om varandras arbete...

Mynta2 skrev:
Det jag läst hittills...Vart finns dialogen mellan hovis och beställare ? Ingen som vågar öppna munnen och i frågasätta ? Eller orkar ni inte ens käfta emot..Gillar ni inte tongångarna så kan man ju säga ifrån.

Min nuvarande säger inte så mycket om andras arbets som tidigare hoslagare har gjort men en del har han sagt genom åren, och visst kan man ifrågasätta och han förkalrar och i mina öron låter det vettigt det han säger så vad är det man ska ifrågasätta när han s förklaringar låter bra eller ska jag ringa upp den gamle hovslagare och ställa deras argumnet mot varandra eller vad menar du?

norrland65 skrev:
Ja, det är inte alltid proffsen som har rätt! :)

Jag har varit med om att den utbildade hovisen som skott min häst har fått mer kritik än "amatören", dvs den självlärda hovisen. Kritiken har då kommit från veterinär i samband med undersökningar.

Vi har haft samma hovslagare i snart 20 år. Han är inte utbildad på skola utan har gått som lärling i unga dagar. Vi har alltid fått beröm på vet.bes både på tävling och djursjukhus.
Dock har jag vid några tillfälle (tappsko) på tävling fått ta andra hovslagare och de har alltid, utan undantag, gnällt över hur hästen varit skodd osv. Jag fattar inte riktigt vad de håller på med! Jag har sagt till också.. när hästen är klar :angel:
Den ena blev så sur att han stack från tävlingsplatsen, taskigt för de som behöver hjälp sen. Dock var det han som gnällde och kritiserade, jag bara sa - Varför kritiserar du andra kollegor? Är det inte oschysst?

Knapplån.

Min hovslagare säger faktiskt inte varken bu eller bä. Utan om det ser förjävligt ut (vilket till och med JAG i vissa fall kunnat se) när det gäller en ny häst här så säger han bara att 'det här ska vi fixa'. Jag kan till och med PRESSA honom och tycka 'ja men är det inte helt puckat att göra såhär som de gjort?' och han förklarar lugnt att 'ja, man får ju helt fel vinkel upp genom kotleden etc etc' och tycker den i princip att det är ju svårt att veta VAD de egentligen försökt göra, och att alla kan ju inte. Dvs att få honom att TALA ILLA om någon annans skoning är otroligt svårt.

Ett talande exempel är min unghäst. Skoddes på klinik en gång (eftersom min hovis var på semester och hon behövde skor NU), hovis kommer ut sne när det ska skos om, konstaterar att 'jaha ja, de la på såhär breda skor, vet du varför?', och jag som förklarade att 'jag SA hons kulle ha travskor och då hämtade de dem här' så tyckte hovis 'ah, de hade väl inte de smalare inne i hennes storlek då, och det här är iaf mycket bättre än järnåttor'. Han tar av skorna, ochs en påpekar han mycket sakligt och lugnt att *Alexandra, kom ska du få se varför jag inte vill sko med såhär breda på henne'. Då har de på kliniken lyckats sömsticka henen 8Fast utan att hon blev öm eller fick obehag, men sömmen satt för långt in, nu minns jag inte var den satt, men vita linjen var inblandad..). Tack och lov hade det inte orsakat något obehag elelr lidande för hästen (konstigt nog) men jag blev ändå förskräckt. Medan hovis alltså bara konstaterade att 'Det är så lätt att komma fel när man har de bredare skorna, för sömhålen hamnar för långt in då om man inte lägger ut skon väldigt'

Dvs inte en enda anklagelse, utan en förklaring varför han inte vill göra så som de gjort, men också et förklaring varför det kan ha blivit som det blev.

Ävena ndra hovslagare har varit väldigt försiktiga med att rent ut kritisera sina 'kollegor'. Iofs har de flesta utom nuvarande varit väldigt dåliga på att motivera varför de gör som de gör med ;)

Har själv inte varit ute för det, snarare tvärt om.

Har en outbildad hovslagare som gått som lärling förut och som har egna hästar och är mkt duktig, noga och vet verkligen han håller på med, varför han måste gör si eller så, hur allt funkar osv. Och han förklarar det man undrar över och varför han gör på det sättet tex

Vi har alltid anlitat honom och ALDRIG haft några problem.

Fick däremot ta ut en utb hovslagare en gång då ordinarie inte kunde och han hade bara beröm att ge. Det enda han tyckte var att man kunde gå upp en strlk på skorna, men det var heller inget som var "akut" eller nåt som hästen mådde dåligt av.
Så jag sa det till min hovslagare nästa gång han kom och han tog det till sej, konstaterade att visst kunde man ju gå upp en strlk, Sagt och gjort! Inga problem. Den nya hovisen var inte otrevlig eller nåt utan sa det som råd eller tips bara och min ordinarie tog det till sej.
Han fick även beröm för sin skoning och då visste den nya ändå om att han outbildad, men han tyckte det såg bra ut "ändå", men han har fått beröm även av andra (hovslagare) som är väldigt kända för att svära över alla outbildade hovslagare..

Det är verkligen synd att man inte kan arbeta med varann istf mot varann, det är ju hästarna som kommer i kläm i slutändan iaf...
Vetrinärer-equiterapeuter-tandläkare osv osv... Ist gnäller man på annans arbete! SPEC då det handlar om tex homeopater, ET, TL el dyl..TROTS att det kanske tom funkar :angel:

Jag har märkt att en del av hovslagarna i vårt område kritiserar varandra bakom ryggen och skvallrar ganska friskt om olika stall och hästägare. Man blir uppriktigt förvånad eftersom jag tycker att de skall uppträda profesionellt och att de har sin yrkesheder och rykte att vara rädda om. När man är ny hästägare så är man så oerhört känslig och tror att "alla" andra vet bäst innan man själv får lite mer erfarenhet och kunskap. OM nu hovslagarna har så mycket kritik mot sin kollega så tycker allafall jag att de själva tar kontakt med denne och INTE diskuterar detta med oss hästägare.

NORRLAND65! Jag skulle vilja veta i vilken del av norrland du bor i. Jag bor också i "norrland", men jag känner inte igen mig i din beskrivning. Den del av landet där jag skor så talar vi inte skit om varandra, mig veterligen finns det bara en person som anses oseriös av oss o/utbildade hovisar. Och det är den ENDE som öppet kritiserar allt och allas skoningar, och enligt alla hästägare jag haft kontakt med så är h*n väldigt hårdhänt med hästarna. Så i det fallet tror jag det beror på osäkerhet. Men jag talar då aldrig illa om någon annans verk, vilket jag däremot hör hästägarna göra i tid och otid. Trots att jag påpekat att förre hovisen inte alls nödvändigtvis gjort nåt fel. Å andra sidan hör jag detta skitsnack om veterinärer också.
I min del av landet lunchar vi med varandra när vi är i närheten av varann och andra aktiviteter brukar vi ha tillsammans. Det gör allt så mycket roligare i detta ganska ensamma yrke! Hälsa era hovisar det!

min hovslagare använder alltid dubbelsidiga tåkappor bak på mina hästar och det har han alltid gjort och jag har aldrig behövt klaga, men andra hovslagare brukar kritisera det o vissa säger att det påverkar hästens rörelse mekanik...! Hovslagaren är rut. och har själv stor anläggning med hästar och han har mitt förtroende, men vad är det som skiljer skor med olika tåkappor åt?

en del har sagt att de används till hästar som lätt tappar skor, men det är inget mina hästar har haft som problem någonsin. Vet nån skillnaden om det nu finns nån?

vdb skrev:
NORRLAND65! Jag skulle vilja veta i vilken del av norrland du bor i. Jag bor också i "norrland", men jag känner inte igen mig i din beskrivning. Den del av landet där jag skor så talar vi inte skit om varandra, mig veterligen finns det bara en person som anses oseriös av oss o/utbildade hovisar. Och det är den ENDE som öppet kritiserar allt och allas skoningar, och enligt alla hästägare jag haft kontakt med så är h*n väldigt hårdhänt med hästarna. Så i det fallet tror jag det beror på osäkerhet.(/QUOTE)

Inget illa ment, men jag tycker inte det spelar någon roll var i norrland jag bor! Jag är inte ute efter att "hänga ut" hovisar i ett visst område. Jag pratar generellt om ett fenomen jag uppmärksammat! :)

Men det låter trevligt att ni i ditt område träffas och lunchar tillsammans. Det måste verkligen vara ett ensamt yrke, om man jobbar med det på heltid. Måste vara guld värt att få diskutera med andra yrkesmän/kvinnor. :)

Norrland

Senast ändrad:

Däremot vet jag att många hästägare pratar skit om mina kollegor, utifrån saker många av dem inte har en aning om, tyvärr. Och saker som man inte kan rå för pga yttre omständigheter. Jag vill inte veta vad hästägarena säger om mig, förmodligen en hel del.
Men när jag är ute och skor så försöker jag prata på ett sätt som aldrig kan klandras, på så sätt finns det inget att skitsnacka om från deras sida. Vilket jag vinner på i längden. Hoppas jag... skitsnack är bara jobbigt och negativt.

:love: :bow: Åhh!!! SÅ talar en RIKTIG hovslagare!!!!

Jag har inte hört nån öppet kritisera en annan hovis.
Däremot så anlitade jag en hovis som JAG inte var nöjd med när jag sett resultatet efter hans arbete några gånger.

Men jag bara helt enkelt inte ringde honom nåt mer och kontaktade en annan hovis som jag är jättenöjd med.
Vår shettis hålvägg blev fulare pga den första hovslagaren och den andra fixade till den och upplyste oss om ett bra medel som skulle användas. Nu är hoven fin igen.

Men för den sakens skull pratar vi inte illa om den första hovisen inför nån annan och inte inför vår nya hovis.
Men skulle nån be mig rekommendera en hovis så skulle jag ju inte nämna den första utan tipsa om den vi har. Han är dessutom jättetrevlig.

Senast ändrad av en moderator:

Det är så att vi hovslagare mycket väl kan ha olika åsikter om hur ett arbete ska se ut för att vara optimalt utfört, men man ska vara medveten om att det kan (inom visa gränser naturligtvis) se ut om mång aolika sätt och att alla ändå är lika "rätt". Det som skiljer är tanken bakom det man har gjort..
Jag brukar försöka undvika att kritisera det som andra hovslagare har gjort. Brukar försöka säja att jag kanske hade gjort på ett annat sätt, för jag tänker *så här*, men jag vet ju inte hur den andra hovisen tänkte och inte heller hur hoven såg ut innan den skoddes då...
JAG tycker ju naturligtvis att de metoder och tankesätt som JAG använder är de rätta, men det måste ju, som sagt, inte nödvändigtvis innebära att alla andra har fel. :p

Men jag håller HELT med om att det är trist när hovisar snackar skit om varandra i stället för att samarbeta...

*lånar knapp*

Min hovis har vad jag kan erinra mig aldrig snakcat om någon annan hovslagare.
När han blev långvarigt sjukskrivet för några år sedan fick jag ta in en annan . Döm om min förvåning när han då säger att "den som skott den här hästen han vet vad han gör" då jag nästan väntat mig någon annan kommentar.
Men det gladde mig ju förstås.

vdb skrev:
Däremot vet jag att många hästägare pratar skit om mina kollegor, utifrån saker många av dem inte har en aning om, tyvärr.

Det är jättetråkigt, men tyvärr känner jag igen det oxå. Kan säkert vara tufft att vara hovis många gånger. Finns det några som är svårare att göra nöjda än hästfolk? :smirk:

Norrland

Jag har nog aldrig varit utför det... Men kan också bero på att det i princip är 3 killar som skor här, de har nästan alla kunder varav min har flest, vad jag vet. De här är kompisar eller bekanta, kanske inte gillar varandras metoder osv. men påpekar sällan något elakt.
Min hovis har åsikter om allt och tar gärna diskussion, men då har det varit mer om hemma-hovisar än certifierade hovslagare.

För några år sedan hade jag en hovslagare som jag var mycket nöjd med. Så flyttade jag hästen till ett annat stall och där hade man en annan hovslagare som kom dit varannan vecka. Av praktiska skäl bytte jag till denne då.

Första gången hästen skulle skos stod den nye hovisen och tittade på hästens hovar ett par minuter. Sen frågade han vem som skott. Jag berättade vem det var, och han sa "det har han gjort riktigt bra".

För några månader sedan flyttade jag hästen igen, och i det nya stallet har man min första hovis som "hus-hovslagare". Så jag bytte igen. Och jag skrattade när han frågade vem som skott under de här två senaste åren, och undrade varför han frågade. "Jag tycker nämligen att det ser riktigt bra ut" svarade han. :D

Så, det är nog inte alltid som hovslagare har helt skilda uppfattningar.

Immer

Binsan skrev:
min hovslagare använder alltid dubbelsidiga tåkappor bak på mina hästar och det har han alltid gjort och jag har aldrig behövt klaga, men andra hovslagare brukar kritisera det o vissa säger att det påverkar hästens rörelse mekanik...! Hovslagaren är rut. och har själv stor anläggning med hästar och han har mitt förtroende, men vad är det som skiljer skor med olika tåkappor åt?

en del har sagt att de används till hästar som lätt tappar skor, men det är inget mina hästar har haft som problem någonsin. Vet nån skillnaden om det nu finns nån?

Sidotåkapppor trycker inte på tån och kan ibland vara nödvändigt för den sakens skull, t ex vid fång. Nackdelen med sidokappor är att de hämmar HOVmekanismen. Inte rörelsemekanismen alltså, men hovmekanismen, eftersom hoven inte har samma möjlighet att utvidga sig i sidled med sidokappor. Därför används de faktiskt när man vill MINSKA just hovmekaniken, t ex vid avläkning av hovbensbrott.

På hästar som drar av sig skor stup i kvarten kan sista utvägen ibland vara sidokappor med.

Jag försöker undvika det just för att det påverkar hovens mekanik, fångstoet däremot gick med sidokappor en ganska lång period när hon gick med väldigt tvär tå.

Det JAG skulle göra om jag vore du var att fråga din hovslagare VARFÖR han skor med sidokappor. Han kanske har en jättebra anledning varför dina hästar bör ha det. kan han INTE motivera det (eller typ svarar 'för jag tycker det är bäst' utan att tala om VAD han anser bäst med det och VARFÖR) skulle JAG personligen byta hovslagare (jag är allergisk mot när de inte kan motivera en åtgärd/åsikt)

Alexandra_W skrev:
Därför används de faktiskt när man vill MINSKA just hovmekaniken, t ex vid avläkning av hovbensbrott.

Här är väl endå det vanligaste med traktkappor. Fast allt beror ju på VAR hovbensbrottet sitter då rätt tillpassade kappor är till för att ge hovbenet en hjälp till att läka utifrån rätt placerade kappor.

Tåsidokappor vid fång har visat sig helt förkastligt då öppen tå med stöd för hovbenets bakre del ger en snabbare återhämtning.

Många kappor finns det, Tåkappa, Tåsidokappor,Sidokappor och Traktkappor. ALLA kappor hämmar hoven vilket vi bör ha i åtanken och själv är jag inte så förtjust i mer än max en kappa.

Skor dock med sidokappor om jag har en individ som konstant slår i boxväggarna och därmed slår av skon eller om individen har ett så avvikande rörelsemönster att den vrider hoven i belastningsfasen. Då är sidokappor bra för då sitter skon kvar bättre, dock så är det inte bättre för individen då den besitter annan typ av psykisk eller fysisk åkomma som jag som hovis inte kan åtgärda utan behöver annan exp. hjälp där.

norrland65 skrev:
Verkar ju som om det inte bara är jag som upplever det här med att hovisar har olika åsikter. :)

Det som är svårt är att veta vilken hovis man ska lita på... Det var och en av dom säger låter vettigt, och själv är jag inte tillräcklig duktig på hovvård för att kunna "sålla agnarna från vetet". Knepigt.

Något som slår mig är att det kanske är så att vissa hovslagare passar vissa hästar bättre, och andra sämre? Jag menar, att en viss teknik och tankesätt som en hovis har funkar bra på endel hästar, medan samma hovis inte funkar på andra hästar? Lite "hov o häst - kemi", alltså. Lite svamligt, men ni kanske förstår vad jag menar! :)

Norrland

Hej! Jag har nyss köpt världens underbaraste fullblod med världens sämsta hovar (vilket vi inte kollade på när vi köpte honom o vi hade ingen erfarenhet av fullblods-hovar heller). Han behövdes skos om direkt när vi köpte honom så ja ringde till en hovslagare som ja känner o som jag gillar väldigt mkt. Hon skodde han slog av sig skon 2 ggr dessutom. Vi tog reda på lite om hovar på fullblod och det visade sig att som hon skodde gjorde man ofta på halvblod, kallblod o ponnyer men det gick absolut inte att sko fullblod på det sättet. Idag hade vi en annan hovslagare ute. Han och den tidigare hovslagaren hade samma grundtanke när dom skodde men han gjorde det ändå på ett annorlunda sätt. Nu får vi se hur länge skorna sitter. Det ja ville komma till är att jag tror som du skriver, att det är lite "hov- och häst kemi". För den första hovslagaren är väldigt duktig men troligen inte van att sko fullblod så mkt.

Här är det inga som kritiserar... Snarare tvärtom, alla är väldigt försiktiga med att rekommendera eller tala illa om folk, både veterinärer och hovisar! Inte ens ngn som snackar illa om förra hovisen som fullständigt förstört unghästens hovar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka