Hovslagare slår hästen

Sv: Hovslagare slår hästen

har oxå råkat ut för hovisar som slagit mina hästar ganska ordentligt men dom har jag sparkat ut vare sig dom e klara eller inte... låter nu aldrig hovslagare vara ensamma med hästarna.... en slog medd raspen över ryggen så det blev djupa sår, har aldrig varit så arg!

Jag har helt slutat att korrigera andras hästar. Om hästen inte sköter sig under skoning så packar jag ihop och åker vidare. Det har gjort underverk med mina tidigare ryggproblem. Och det har gjort underverk med hästägarnas engagemang att själva träna sin häst att stå på gången.

Sen i detta fallet så tycker jag att denna hovis har handlat helt fel det är aldrig rätt att slå en häst på detta sätt.

Fast jag tycker att det låter att den som gjort illa hästen och gjort den rädd är ju ni själva som sömstuckit hästen när ni gett er på att sko den själva. Tydligen utan att ha tillräckliga kunskaper då ni gjorde hästen halt.

Håller med dig. Har dock en väldigt bra hovslagare men som han sa igår, han skor inte hästar som dummar sig längre. Hans kropp är hans verktyg och funkar inte den så kan han ju inte jobba.

sen tycker jag även att ni kanske borde förvarnat hovslagaren, sagt att hästen kan ha ont. Inte för att det finns några ursäkter att han slog hästen!!!. Sen borde hästägarna se till att hästarna KAN stå lungt och stilla när hovslagaren kommer. Borde vara en stor del i uppfostran. Jag hade iaf skämts om mina hästar inte kunde stå still och underlätta arbetet för hovslagaren. Det är vårat jobb att ha pli på hästen, han ska bara sko den. Kan förstå att tålamodet tryter när hästar står och drar tillbaka hovar, hoppar runt, vispar med hovarna mm. Då skulle jag också bli tokig. DOCK finns det inga ursäkter att slå hästen.
(mkt allmänt)
Jag hade nog sagt : se till att hästen står still, annars får du be någon annan göra detta.

Senast ändrad:

Jag håller med föregående på punkterna om att det är vårat ansvar att ha " pli" på hästen. Jag skulle inte vilja hålla på at sko en häst som man inte känner med vevande hovar i luften.

Jag har en lite ide på hur den lilla stakars hästen skall komma över sin rädsla

min häst var också rädd.Att verka honom var inga problem. Problemen kom när han skulle slå i sömen. Jag började bankträna:cool: med hovkrats. Varje gång jag krasade hovarna så slog jag på skon med hovkratsen. I början så drog han till sig hoven, men efter ett tag så märkte han att det gör inte ont och det är inte farligt. Det blev mycket bättre tack och lov så har jag en lugn o snäll hovslagare. Det får ta den tid det tar. Han tar sig tid att klappa och berömma hästen även om den är lugn och inte rädd.

lycka till

Senast ändrad av en moderator:

Det här är ett jättebra sätt att träna hästen.
Om hästen fortfarande är lite orolig vid spikning så brukar det fungera bra att tussa med bomull i öronen.

Det här är ett jättebra sätt att träna hästen.
Om hästen fortfarande är lite orolig vid spikning så brukar det fungera bra att tussa med bomull i öronen.

Hur gör man om hästen är väldigt rädd om sina öron o inte vill att man ska "pilla" in med bomull i öronen på denna?

Man kan sätta på en huva med invändiga gummiöron.
Dom tystar bra. Att hålla på att bråka in tussar på en ovillig häst är inte så bra före skoning.

Några muttrande ord, kanske höjd röst eller en knuff kan jag förstå om hovslagarn gör. Min hovslagare muttrar och buffar på min häst när han inte gör som hovslagarn vill. Men det du beskriver är ju misshandel. Skulle han slå min häst med verktyg och skrika för full hals skulle han iaf inte ha mig som kund något mer och han skulle heller inte bli rekomenderad av mig.
Det är av just den här anledningen som jag inte överlåter min häst i händerna på någon annan jag inte litar fullt på. De är alltid under insyn av mig!

Tyvärr händer det :( Det är ju abslout inte rätt av hovis att göra så.

Men det är vädigt många Hovisar som inte har nått häst vett eller är hästkunniga överhuvud taget och då händer sånna här saker lätt..

-knapplån-

Hovslagaren vi har nu är jättelugn och bra. Har en ny ponny nu som han bara varit och skott en gång och då var hon rätt jobbig, reste sig när han skodde framhovarna. Det enda han gjorde var att försöka hålla kvar hoven. Han höjde inte rösten, slog inte, ingenting, försökte bara att hon inte skulle få lyckas dra till sig den och till slut ge sig. Detta funkade tyvärr inte, hon blev bara värre när hon inte lyckades, så vi bremsade henne och då stod hon som ett lamm.

Vår förra hovslagare slog vår ena ponny med bredsidan på hammaren på rumpan en gång vilket jag faktiskt förstår, då den ponnyn är väldigt 'bitchig' och vid tillfället tryckte in hovslagaren i väggen o hotade med bakbenet, detta var ju en fara för hovslagaren och hade ingenting med rädsla eller smärta att göra så då tyckte jag att hovlsagarens handlande var berättigat.

Annars föredrar även jag att man försöker hantera hästar utan våld.

Exemplet trådskapren tog upp låter fruktansvärt och jag skulle aldrig behållit en sådan hovslagare.

Det låter ju inte klokt... Varför iall världen slängde ni inte ut gubb:devil: rakt av. Hade någon gjort så mot min häst hade jag sagit honom med klubban. Tackar vet jag min hovslagare som har en ängels tålamod. Tragiskt med folk som har sådan okunnskap att dom tror att våld hjälper på djur( och detta menar jag inte bara i detta samanhang, har sätt nog av folk som tar ut sin vreden på stackars djur)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat