Hovslagare slår hästen

Sv: Hovslagare slår hästen

Kan man inte hantera sin ilska så ska man inte jobba med djur och människor.Då är det bättre man ger lugnande till hästen eller att hovslagaren åker därifrån. Våld kommer man inte långt på i längden.
Men de är svårt att hitta bra hovslagare speciellt härikring. Som kommer i tid och är utbildade och har alla sorters skor. Har galopphästar och tycker inte om stora tunga järnskor på mina hästar då. Sen vill man att dom ska kunna komma om de blir tappsko oxå.
Ja som sagt de är inte lätt.

Jag tycker att man ska INTE sko om man inte har UTBILDNING!!!!man ska ju både kunna verka,och rikta skorna, samt vet hur en hov fungerar!!!!!Sedan är det ju väldigt lätt att sätta ut hovslagaren i detta fall!!i dåligt väder + som du skriver var du ju inte äns närvarande va ger det för intryck när man har stått själv för FELET från början..?allt dåligt man får höra om hovslagare o vet. men det är ju konstigt att alla i denna "hästvärld" är så fasligt duktiga..!men när det väl kommer till skott gör/kan ingen nåt...och då ringer man "kanske" en hovs. el. vet. som ska som genom ett trollslag fixa ALLT!!!!!Nä fy skäms alla som sågar andra när felet sitter hos en själv!!! Våga ta och få kunskap, och våga lär, inte skylla på andra!!!!

Känt Ordspråk: Där konsten tar slut tar våldet vid.

Själv blir jag mkt illa berörd när hästägarna rycker i grimskaftet,leder hästarna med kedja lindad över eller under mulen,rycker hästen i munnen under ridning,sparkar in sporrarna i hästens sidor, gapar och skriker när dom själva skall brodda hästen,slår hästen vid lastning,och värst av allt när dom skriker att hästen är en stor jävla idiot.

Handen på hjärtat, är jag helt ensam om att dagligen behöva uppleva detta???

Våld utlöser våld. Hästar är flockdjur och alla flockdjur är endast trygga om dom har en flockledare.

Varför är det slående att endast osäkra hästägare drar sig som magneter till att alltid skaffa osäkra hästar eller har dom skaffat en trygg häst som i deras osäkerhet senare fått denna häst att uppvisa osäker???

Själv blir jag mkt illa berörd när hästägarna rycker i grimskaftet,leder hästarna med kedja lindad över eller under mulen,rycker hästen i munnen under ridning,sparkar in sporrarna i hästens sidor, gapar och skriker när dom själva skall brodda hästen,slår hästen vid lastning,och värst av allt när dom skriker att hästen är en stor jävla idiot.

Varför är det slående att endast osäkra hästägare drar sig som magneter till att alltid skaffa osäkra hästar eller har dom skaffat en trygg häst som i deras osäkerhet senare fått denna häst att uppvisa osäker???

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Detta ser vi väl typ varenda dag i arbetet! Ryck, slit och drag och skrik. Kedjor hit och rep dit....

Själv har man väl vart med om några gånger att hästen har fått sömtryck eller ömma hovar även av proffesionell utbildad hovslagare. Men naturligtvis ska man inte ge sig på att sko sin häst om man inte är säker på hur man ska gå till väga!

Att en hovslagare beter sig på det sättet som tråden handlar om har jag varit med om själv. Både med andras hästar och min egen. Vad gällde den andra hästen så var jag för ung och oerfaren för att våga säga ifrån, men med min egen häst så kan man säga att den hovslagaren kommer aldrig att sko i mitt stall eller nån annan häst i kommunen förmodligen igen... Det ÄR oacceptabelt att slå en häst i magen med verktygen eller sparka en häst i magen med stålhätta (som jag har varit med om).

De goda erfarenheter jag har av hovslagare är att vissa, med en krånglig häst, bara står stilla och "väntar ut". Jag tycker också att man kan (som någon nämnde) åka ifrån en skoning som hovslagare om man anser att en häst beter sig illa. Mycket hellre än att hästen blir slagen!

Detta blev ett väldigt långt svar men det är ett oerhört känsligt ämne, speciellt eftersom det inte är speciellt ovanligt!

//Lova och Musse

Ryck, slit och drag och skrik. Kedjor hit och rep dit....

Ja, det finns en stor avsaknad av ödmjukhet, förståelse, självinsikt samt kunskap i dessa beteenden.
Mer markarbete och kunskap om hur människan ska agera och uppträda inför och med hästen för att bli en trygg och bra ledare. Då behövs inte dessa onda ting som kedjor och slag.

Den hovisen lät som en riktig j**a idiot, ärligt talat.
Och det är inget man ska acceptera, bara att byta.
Men får jag fråga varför ni hade gett er på det själva?

Jag vågar ta av en sko som sitter på trekvart, men att slå en tappsko vågar jag inte, verka skulle jag ALDRIG göra, och överlåter allt åt proffsen.

Min hovis lappar till hästen om den jävlas med henne, men hon frågar först om hon får, och det får hon gärna. Om hästen ställer till med fanskap får hon säga ifrån. De brukar vara väldigt mycket snällare efter det...

Men hade hon slått den med en klubba eller gormat och skrikit på den, nejnejnej...

Om hästen ställer till med fanskap får hon säga ifrån.

Hej, om hästen ställer till med "fanskap" så beror det oftast på bristande hantering i från hästägaren.

Tänk på att vi utbildade hovisar är där för att utföra ett yrke som innefattar skoning eller verkning och förväntar oss att hästen är hanterad,tränad och förberedd för denna uppgift utifrån hästägaren.

Vår uppgift är absolut inte att genom vårt yrke även utföra daglig hästhantering.

Det är jag medveten om ,givetvis är det så.

Min förr-förra pålle var snäll, och van vid skoning, och betedde sig duktigt, men den förra jag hade var ett monster. Jag lyckades inte få honom till att lyda, och han lyssnade inte mer på hovis heller.
Han var ett stort problem, och jag försökte få rätsida på det på alla sätt möjliga, men det gick inte. Som tur var förstod min hovslagare detta, och var snäll nog att inte bli förbannad på mig över det.
Hästen måste ju skos.
Hon skyllde aldrig det på mig, utan satte helt enkelt upp en regel om att han måste vara totalt slutarbetad när han skoddes, och skällde aldrig på mig när han trixade. Hon var dock glad när han försvann...
Det var mest honom jag syftade på med att lappa till.
Jag hade kunnat göra vad som helst, och han hade skitit totalti vad jag sade. Han brydde sig inte en som vad hovis sade, och då hon är en riktig "hästkarl", så var han nog ett hopplöst fall...

För närvarande har jag en ny häst, som jag inte känner särskilt väl än. Han är bara skodd en gång hos mig, och då trixade han.
Hovslagaren skyllde absolut inte det på mig heller, utan tolkade det som att han testade henne. Då fick hon min välsignelse att lappa till honom, och då stod han from som ett lamm efter det.

Eftersom jag inte heller vistte hur han skulle reagera då jag inte känner honom, så kunde jag inte gjort så mycket åt saken...

Så... visst ser jag saken på samma sätt som du, men det finns nyanser. :)

Då fick hon min välsignelse att lappa till honom, och då stod han from som ett lamm efter det.
:)

Det låter inte som ett helt vist beslut enligt mig.
Om min häst har krånglat, hon kan hoppa runt lite eller dra ifrån sig benen så går det över om hovslagaren väntar ut. Hon blir mött av lugn, tålmodig hovslagare och blir lugn själv.
Nu har ju jag ingen som helst aning om hur din häst beter sig när den blir skodd, men om jag inte kände min häst så väl och ville skapa en bra kontakt så skulle jag försöka göra skoningen till en trevlig upplevelse. Alltså: INTE "lappa till den"!

Många hästar bråkar vid skoning och jag tror inte att det bara skulle bero på att de är dåligt uppfostrade av sin ägare, utan snarare att de inte tycker att skoningen är en trevlig upplevelse. Undra varför...??

Nej, jag upplevde inte det som någon slags rädsla eller obehag. Snarare "myror i brallan" och envis testning. Han provade sak på sak för att se vad han kunde komma undan med, och när hon tydligt visade att det inte var okej, så struntade han i det sedan, och skötte sig efter det.

har varit med om att en fd. hovslagare valde att slå och skrika istället för att ta det lugnt, det är just därför han är fd.
Jag slängde ut honom från stallet. Jag har en kanon hovis idag, lugn men bestämd. Om du inte tycker att det är ok att någon beter sig så mot din häst så "hiva ut ålarenset"

Handen på hjärtat, är jag helt ensam om att dagligen behöva uppleva detta???

Våld utlöser våld. Hästar är flockdjur och alla flockdjur är endast trygga om dom har en flockledare.

Dagligen????:eek:
Det måste vara nått ni hålls med i Stockholm.
Absolut att det förekommer det säger jag inte emot.
Men dagligen? Vad gör ni med hästarna därborta i Sthlm.

"Tar en tugga till på halmstrået och inser att livet som sketen buskhovslagare på landsbygden är rätt OK":smirk:

Ja vi buschfolk som rider utan bett och tränar med lösa hästar är kanske inte så dumma ;-)

Mumin

Som avskyr dragande, slitande och människor som evigt småslår sina hästar :-(

Ja, ofta är hästägaren betydligt snabbare än jag att rya i och daska till hästen!!!

jaha...VAD ALLA (nästan):bump: snackar skit om en person/er och häst, som de INTE alls känner!!!!:mad: Att döma folk som vissa av er gör kan ju skrämma en död!!!:mad:

Jag hoppas att folk kan lära sig att stå för vad man själv gjort!!!
och kanske tänka lite längre...:) :confused:

alla och inte heller jag är bäst på allt...

Vad syftar du på egentligen? Förstår inte riktigt ditt inlägg...?

Har aldrig förståt mig på detta med att skrika, gorma och slå och bli så jävla förbannad på hästen !?
Hästens reaktion på saker och ting i dess omgivning ligger ju i dess natur( inte för att den vill jävlas)

De jag menar att när man skriver att man inte har varit närvarande,,så vet man inte hur de har gått till,,jag säger bara kanske var det så att hästen testade hovisen(fjordingar är ju en "tyngre" sort av häst oxå..)och hovisen kanske fick ryta till och även kanske daska till den,inte vet jag men att döma folk när man inte ens är där och vet..det är nåt som JAG har börjat störa mig på i största allmänhet...(låter som en riktig bitch..)Men tycker att folk ska försöka o inte dra slutsatser så snabbt, utan fråga personen/erna eller vem de än är..innan man antar!!!HA en trevlig helg!:cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat