Hovslagare slår hästen

Sv: Hovslagare slår hästen

Hovsagaren kan väl inte skilja på en rädd & en olydig häst, det brukar vara vanligaste problemet.Hästen blir ju inte mindre rädd av att den får stryk:crazy:

Jag ser ingen anledning att spöa en olydig häst heller.
jag tycker man kommer långt med ett självsäkert uppträdande.
Hästar tycker i stort sett alltid om att bli vägledda, om dom bara förstår dina signaler.

Nej det gör inte jag heller, men alla tänker inte på samma sätt, vet hur många som helst som spöar upp hästar som de anser är olydiga.

Flera av de hästar vi köpt har haft olater för sig vid skoningen. Så jag förstår hovslagarna, och det är nog rätt att åka därifrån tills ägaren har ordnat en bättre situation. Kanske kan man hjälpas åt (hovslagare och hästägare) vid skosituationen för att göra den tryggare? Kanske kunde en del hovisar vara bättre hästutbildade och kunna erbjuda träningstjänster utöver skoningen också?
.

Träning av häst blir det oavsett man vill eller inte när man är på unghästarna. När det gäller att träna vuxna hästar så är det nog ett heltidsjobb i sig om man vill.
Jag vill helst att hästägaren kollar upp hästen om den har olater, dom bottnar ofta i smärtor av olika slag

En häst som man daltar lite extra med blir istället bättre för varje gång. Det är ytterst få hästar som dummar sig utan anledning och vanligast är rädsla och väldigt ofta - oftare än ägaren tror - smärta (

FAst det är fårbluffande många hästar som är fruktansvärt bortskämda för att ägaren inte vågar/kan eller ryta i! Att dalta för mycket kan bli fruktansvärt. En jag känner tycker det är gulligt när hästen stoppar in huvudet i min bil och börjar tugga i sig inredningen, stolstyg etc...gissa hur kul den hästen är att sko...

Dessa hästar blir ofta snälla som lamm när man skickar ut hästägaren ur stallet.

Fy vad arg jag hade blivit! Minsta antydan till slag och hovslagaren hade varit både polisanmäld och ute ur stallet för länge sedan. Så beter sig inte en seriös hovslagare, då har man ingenting med hästar att göra.

Kan man inte anmäla hovslagaren till något hovslagarförbund eller något? Och behövs det inte någon licens för att få sko hästar? kan man inte fixa så att den blir indragen då?

I dagsläget finns ingen licens.
Det finns en certifiering utfärdad av Djurskyddsmyndigheten men den är frivillig och inte så många hovslagare har sökt den

Aha. Vad dumt.. det borde vara som med läkare, för de kan ju få sin licens indragen.

Legitimation heter det som dom kan få indragen.
Det är på förslag att även hovslagare kommer att bli legitimerade men det kommer att ta många år innan det är klart.

Jag hade en hovslagare som gjorde mina hästar väldigt nervös pga att hon själv verkade vara nervös.Jag blev då själv nervös och så var man inne i en ond cirkel..Ngn gång spårade det ur och hon drämde till min ena häst och skrek åt den:mad: .Sen bytte jag hovis..till en kille som var lugnet själv,och då gick det mycket bättre!;)
Det är klart att en häst som fått ena sömmen fel gången innan är nervös!Tänk dig själv att stå där och tro att man ska få en spik rakt in i foten..Skulle ni stå stilla då??

Min hovis slår inte min häst. Om han hade gjort det hade han åkt ut direkt från stallet och jag hade anlitat en annan. Som tur är visar min hovis tålamod och avvaktar om det blir nån reaktion,men min pålla visar tydligt att hon uppskattar hovis. Hon blir lugn och trygg då han aldrig stressar utan lyssnar in henne.

Efter flera års arbete på två olika stuterier och en turistgård i Stockholmstrakten, måste jag säga att min erfarenhet av hovslagare är under all kritik. Vid dessa stuterier har det varit flera olika hovslagare under åren, och behandlingen av hästarna har varierat, så även resultatet av hovvården. Att slå hästar för att dom inte stått stilla har varit mer en självklarhet än en engångsföreteelse. Slag med verktyg har förekommit allt för ofta.
Jag har tolkat detta som frustration över att arbetet varit tungt och ett ganska respektlös inställning till hästar, samt även ibland en ekonomisk press.

Kan det ha att göra med att de flesta stuterier köper kvantitet i stället för kvalitet. Jag har varit på stuterier och fixat med sjukbeslag och sprickor. När stutericheferna frågat vad jag tar för en verkning så har dom nästan blivit förbannade och trott att jag inte menar allvar. Dom är vana att betala cirka en tredjedel.

har en fjording nu som vi har ute på foder...

vi skulle sko honom, men en söm kom fel, drog ur sömmen på en gång och satt i nån till (inte på samma ställe såklart) ,men han fick sömtryck så dom fick dra av skon dan efter...var lite halt efter detta, men vart bra....

Då tog dom ut som lånar hästen, en hovslagare. Pga. att en söm kom fel förra gången, så var ju hästen väldigt rädd om sina hovar, det hade ju gjort ont förra gågen. Så när dom ställde upp han i gången så försökte han resa sig och röck åt sig hoven....hovslagaren vart då skitförbannad och började gorma o skrika....hästen lugnade ner sig lite då, men var fortfarande väldigt spänd....
sen gick hovslagaren över till den hoven hade haft ont i, och hästen vart ju nervös igen och steppa runt...då började hovslagaren slå hästen med verktygen, i magen, hals, bog, ben och skrek otrevliga saker...hästen stod ju stilla då, men för att han var rädd!

Får verkligen en hovslagare göra så?? Även fast det är en jobbig häst så ska man ju inte slå den! Den stackars hästen kommer ju vara ännu räddare nästa gång och ännu svårare att sko!
(jag var ju inte med när detta hände, jag hade ju då kasta ut hovslagaren med huvudet före)..men den stackars flickan som lånar hästen visste ju inte vad hon skulle göra, hon vart ju så chockad!

När han fick sömmen fel så var ju han också lite jobbig, men jag skulle aldrig kunna slå honom!! vi försökte ju prata lungt med honom, och betämt säga NEJ, han gjorde ju så för att det gjorde ont, inte för att vara dum!

vad tycker ni om detta?? har ni varit med om någe liknande??

Oj, en sådan hovslagare skulle jag aldrig acceptera! :( Fast jag kan förstå att det är jobbigt att försöka sko en häst som håller på så, men det är ju inte bättre att slå hästen,för nästa gång kmr den ju va räddare!:cry:

NÄPP så gör man INTE!!!

Om min häst är dum...läs tung...så grymtar hovis åt honom och buffar lite. Men det är för att jag sagt att jag tycker att han ska göra det eftersom hästen är lite lat och väldigt envis...inte ett dugg rädd eller osäker.

Skulle en hovsl. dänga upp min eller nån annans häst skulle jag se till at ge denne först en utskällning och sedan... MYCKET dåligt rykte :devil:

// M

Har hänt att min hovslagare också dängt till min häst. Har faktiskt inte brytt mig över det då min bråkiga unghäst är snäll som en ängel när jag verkar honom- tränat som tusan och korta pass. Men så fort någon anna ska hålla uppe hovarna måste han prova.:angel: Säg mig hur fa..an man tränar bort sånt när man själv inga problem har :crazy:

Eftersom jag känner min häst, han är mkt högrangad och kartig samt inte det minsta rädd eller blyg så tillåter jag det om det absolut är nödvändigt för att han ska skärpa sig. Detta vet min hovslagare då vi disskuterat det när han höll på att träffa riktigt olyckligt vid ett tillfälle.

Tränar personligen mkt med postitiv feedback och undviker all våld i största mån. Men i de situationer som han blir farlig säger jag ifrån på skarpen efter att första självklart ha varnat. Och rör aldrig huvudet under några som helst premisser. Detta vet han, att matte är snäll så länge han inte är jättedum så han sköter sig riktigt examplariskt fast han testar med jämna mellanrum med tålamod som är både långt och stort. Självklart har jag inga större krav på honom som unghäst utan han får bete sig som en sådan så länge det inte innebär sparkar eller hugg mot människor, vilket tyvärr har inträffat :cool:

Kan hända att vi har en tillsägelse sådär en gång om året. Men min häst anser jag vara extremt ovanlig att ha att göra med då inte ens hans stoflock tycker om honom eftersom han är för hård mot dem och driver dem gärna och mycket :smirk:

Anser det vara helt fel att slå en häst och fjutta jämnt och ständigt, och defentift ska man inte slå hästar som är blyga eller rädda. Men visst finns det situationer där en bakutspark är befogad.

Med andra ord kanske hovslagaren misstolkade situationen. Om hästen i fråga var rent ut sagt farlig så har han i min bok rätt att försvara sig. Var hästen bara jobbig ja då var han ute o cykla
Talade du om för hovisen att hästen varit med om något traumatiskt och var rädd eller liknande?

Mumin

Senast ändrad:

När jag jobbade med franska importhästar, 4 åringar oftast hingstar som gått som vildhästar i Camargue sedan dom föddes så insåg jag att det går bättre utan att slå. På dessa hästar var det farligare att slå tillbaks än att låta bli. Det fanns bara ett sätt att verka dom, att komma överens med dom. Att sätta sig i respekt med kroppspråk och blick. Höjde man rösten så blev det bara värre. Det bästa var att bara vara tyst och göra sitt jobb hur mycket hästarna än stökade i början. Inget skäll inget beröm bara jobba lugnt och metodiskt.

mm funkar precis likadant med min häst faktiskt. Bara man vågar stå kvar och vara lugn så håller han sig på det avståndet som krävs när han showar/hotar.
Men jag drar gränsen vid fysiskt våld från hans sida, mja förutom när han har tandlossning och biter på allt då har jag överseende så länge han inte kommer åt huden utan snuttar på jackan. Men det för att jag vet att han bara beter sig så under de perioder han har ont. :smirk: Jag anser mig iallfall ha en otrolig häst som är helt orädd och som litar på mig i alla lägen.

Men som sagt, anti våld i 99 % av lägena. Oftast är våld obefogat.
Men det är svårt att dra gränsen för någon annan,som hovslagare kan man vara i ett ganska utsatt läge med andras hästar. Jag slår inte min häst i tid o o tid , detta för att jag vill att han respekterar mig och för all del tycker jag är rolig att umgås med. :D Men svårt tycker jag att det är att hovslagaren ska ta honom när han är riktigt dum.

Men skönt att veta att det finns hovisar som resonerar som dig :-)

Mumin

Sedan jag börjat att stretcha hästen efter ridpassen,så har hennes balans blivit mycket bättre,vilket märkts vid hovvården.Igår var både jag o hovis förvånade att det gick så "smärtfritt".

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat