Hovslagare slår hästen

S

suddis

har en fjording nu som vi har ute på foder...

vi skulle sko honom, men en söm kom fel, drog ur sömmen på en gång och satt i nån till (inte på samma ställe såklart) ,men han fick sömtryck så dom fick dra av skon dan efter...var lite halt efter detta, men vart bra....

Då tog dom ut som lånar hästen, en hovslagare. Pga. att en söm kom fel förra gången, så var ju hästen väldigt rädd om sina hovar, det hade ju gjort ont förra gågen. Så när dom ställde upp han i gången så försökte han resa sig och röck åt sig hoven....hovslagaren vart då skitförbannad och började gorma o skrika....hästen lugnade ner sig lite då, men var fortfarande väldigt spänd....
sen gick hovslagaren över till den hoven hade haft ont i, och hästen vart ju nervös igen och steppa runt...då började hovslagaren slå hästen med verktygen, i magen, hals, bog, ben och skrek otrevliga saker...hästen stod ju stilla då, men för att han var rädd!

Får verkligen en hovslagare göra så?? Även fast det är en jobbig häst så ska man ju inte slå den! Den stackars hästen kommer ju vara ännu räddare nästa gång och ännu svårare att sko!
(jag var ju inte med när detta hände, jag hade ju då kasta ut hovslagaren med huvudet före)..men den stackars flickan som lånar hästen visste ju inte vad hon skulle göra, hon vart ju så chockad!

När han fick sömmen fel så var ju han också lite jobbig, men jag skulle aldrig kunna slå honom!! vi försökte ju prata lungt med honom, och betämt säga NEJ, han gjorde ju så för att det gjorde ont, inte för att vara dum!

vad tycker ni om detta?? har ni varit med om någe liknande??

Sv: Hovslagare slår hästen

jag har det. Dock handla det inte om min egen häst utan ridskolans. Hovisen slog en nervös häst otaliga gånger under skoningen. (vilket inte gick speciellt väl..)

hade min hovslagare gjort så så hade det varit hans sista jobb!
en poffsig hovlagare gör inte så. detta är ett oacceptabelt beeteende.

Klart som :devil: att man inte behandlar en häst på det här viset! :eek: Jag hade slängt ut honom direkt han börjat visa tendenser till att vilja gapa och/eller slå min häst och det hade garanterat varit sista jobbet hos mig Jag skulle inte heller tvekat att sprida informationen till andra hästägare. :mad:

Jag hade anmält honom om han så bara lyfte sin finger för att slå hästen, Det är inte hanns häst och han har inte rätt att slå den eller svära åt den.

Vi hade en för en massa årssedan var typ 11år då är man inte så kaxig.
Vi började med ett rätt så ohanterat vbl-sto Molly hon ville inte vara med om detta hemska ( jag och min kompis hade tränat mycket med henne, hon var dock inte våran häst) så det blev ren misshandel på denna stackars fina hästen som bara var väldigt rädd och osäker. Jag och min kompis vågade inget göra vi bara försökte var stöd åt Molly och våra tårar bara rann. Tillslut vågade hon knappt röra en fena, bara att enligt denna hovslagare så får dom just inte röra en fena så det blev några slag i mage och sidan. Stallägarinnan kommer in och hon tycker att lite stryk ska dom ha om dom inte sköter sig, så det var ingen big deal (hon kommer alltså in i slutet)

Nästa häst en arab som varit på betäckning, då sa stallägaren att Dorris får du inte slå i magen då hon är betäckt, lilla Dorris stog inte heller stilla och vad gör han, slår hårt med klubban i magen, S blir arg men låter det vara och säger att händer det nåt med fölet så vet jag vem hästägaren kan kontakta.

Sen kommer min kära lilla häst in, henne vet vi med säkerhet att hon är med föl så S säger att denna hästen slår du ej för hon är dräktig, och han svarar bara behövs ej, hon står still.

Vårat lilla russ till exempel som han verkade tro att hon var en häst på 170 för han skulle ha hennes framhov i maghöjd och det knakade i hela henne och hon stegrade, slog över, hovis blev vansinnig och hon fick säkert en ordentlig smäll, var ej med. efter det räckte det att hon såg hans gamla ambulans (några som känner igen?) så sprang hon längst bort i hagen. Behöver jag säga att lillan fortfarande gärna reser sig, trots att det knappt lyfts, hon drar alla hovslagare över samma kam.

Vi hittade som tur va ny hovslagare och skulle aldrig drömma om att ringa denna hemska människa igen, och jag pratar gärna hemskt om denna hovslagare till alla. konstigt nog så är han väldigt anlitad och dom är så nöjda med honom, jag vet ej om han har blivit lugnare men det han höll på med för alla dessa årsedan är inte glömt.

Ta ett snack med hovisen och låt honom veta att du inte accepterar de metoderna. Är hästen rädd är det absolut fel metod, det tror jag vilken seriös hovis som helst intygar.

Exakt!

Det finns faktiskt fall där det är befogat att 'nita' hästen, men det är bara när man har en häst som pga ouppfostran äventyrar hovslagarena (och även ibland hästägarens) liv och lem.
Då handlar det om korrigering.

Många hovisar har problem med att se skillnad på ouppfostrad häst och rädd häst.

Att banka upp en rädd häst är ju rena katastrofen........

/Mike - lagom korkad hovslagarlärling.........

Exakt!

Det finns faktiskt fall där det är befogat att 'nita' hästen, men det är bara när man har en häst som pga ouppfostran äventyrar hovslagarena (och även ibland hästägarens) liv och lem.

Många hovisar har problem med att se skillnad på ouppfostrad häst och rädd häst.

Jag har helt slutat att korrigera andras hästar. Om hästen inte sköter sig under skoning så packar jag ihop och åker vidare. Det har gjort underverk med mina tidigare ryggproblem. Och det har gjort underverk med hästägarnas engagemang att själva träna sin häst att stå på gången.

Sen i detta fallet så tycker jag att denna hovis har handlat helt fel det är aldrig rätt att slå en häst på detta sätt.

Fast jag tycker att det låter att den som gjort illa hästen och gjort den rädd är ju ni själva som sömstuckit hästen när ni gett er på att sko den själva. Tydligen utan att ha tillräckliga kunskaper då ni gjorde hästen halt.

Ser man inte skillnad på en rädd häst och en som är ouppfostrad ska man inte jobba med hästar. :mad: Självklart har en hovslagare rätt att hästarna ska vara välhanterade, stå inne och vara rena och torra om benen när de kommer + att hästägaren eller annan ansvarig finns på plats, men om en häst är rädd eller ung och tröttnar fort så blir inget bättre av att klå upp hästen utan man skapar bara ännu mer problem inför framtiden. Visst behöver en del hästar korrigeras då deras uppträdanden beror på dumheter, men inte 17 rättfärdigar det att man klår hästen så den inte törs röra sig.

Exakt!

Här är en enormt viktig skillnad att göra. Om man 'nitar' en rädd häst så är det ingen korrigering, det kommer bara att bli värre.

Däremot om hästen går emot, är ouppfostrad måste man OMEDELBART visa hästen att man inte accepterar det. Men min erfarenhet är att det INTE krävs en massa våld för det, med begränsad erfarenhet från enbart egna hästar. Ett enkelt kort nyp i bogen gör att hästen fattar att det inte var OK. Absolut inte gå på hästen med hovslagarverktygen, det är ju inget vidare om hästen blir rädd för lådan med verktyg, eller hur???

Flera av de hästar vi köpt har haft olater för sig vid skoningen. Så jag förstår hovslagarna, och det är nog rätt att åka därifrån tills ägaren har ordnat en bättre situation. Kanske kan man hjälpas åt (hovslagare och hästägare) vid skosituationen för att göra den tryggare? Kanske kunde en del hovisar vara bättre hästutbildade och kunna erbjuda träningstjänster utöver skoningen också?

Den häst som har varit värst vid skoningen efter vi fick hem honom är också den som fick mest våld (också med verktygen....) av vår hovslagare (som vi hade innan jag började sko själv). Jag kan delvis förstå hovslagaren eftersom hästen (trots medhjälpare) gick emot och skickade in hovisen i planket ett par gånger (det är ingen godtagbar arbetsmiljösituation) men vill återigen påpeka att våld inte är rätt metod. Det blev inte bättre, han blev bara mer rädd för hela situationen. Idag är han helcool vid skosituationen, inga som helst problem.

Lösningen har varit att hantera hela situationen lugnt och konsekvent och visa OMEDELBART exakt vad man inte accepterar, men inte "banka skiten ur honom" som faktiskt är närmast vad den tidigare hovisen gjorde. Numer är alla våra hästar lugna vid skosituationen och har inget emot att få sina hovar omvårdade. Det gör säkert sitt till att det är mina egna hästar som man även träffar i "andra" situationer.

Enda situationen då mer våld är berättigat mot hästar är när det finns akut fara för liv och lem.

Fast jag tycker att det låter att den som gjort illa hästen och gjort den rädd är ju ni själva som sömstuckit hästen när ni gett er på att sko den själva. Tydligen utan att ha tillräckliga kunskaper då ni gjorde hästen halt.

Jag håller med. Det finns en viss egen förskyllan i det hela som man borde ha informerat hovisen om. Det är bra för hovslagaren att veta, då man kan planera in extra mycket tid i schemat för en ev. "svårare" häst, och därmed ta lite mer betalt också.

Hur vanligt är det egentligen med sömstick/sömtryck? Jag har skott själv i 2 år nu och aldrig haft några problem med det.

Och är man osäker på hur man ska göra rätt ska man väl knappast ge sig på att sko hästen.

Här är en enormt viktig skillnad att göra. Om man 'nitar' en rädd häst så är det ingen korrigering, det kommer bara att bli värre.
.

Jag brukar med stor framgång "nita" hästen genom att reglera min röst lite upp och ner.....brukar ge betydligt större resultat...

Var med om precis samma sak när min lilla ponny skulle skos första gången. Hon hade bara varit verkad tidigare så när han började banka och slå blev hon ju jätte nervös. Han drog åt grimskaften som hon stog bunden i så att hon knappt kunde röra sej. Sen fick hon flera slag i magen med hamaren. Jag var bara 12 år då och vågade inte säga nått. När hovslagaren åkt satt jag och stor tjöt inne i boxen hos min lilla Jasmin för jag hade så otroligt dåligt samvete för att jag inte hjälpt henne. Efter det bytte vi hovslagare och hon var då jätte nervös och bråkig, hon som tidigare varit super lätt att verka. Men den nya hovslagaren var lugn och försiktig och väntade in hästen när den blev orolig och lät den ta en paus för att slappna av, det kunde ta flera timmar att bara sätta skor i fram, men det gick lättare och lättare för varje gång. Till slut var det inga som helst problem längre.

Min erfarenhet efter åtta år som hovslagare är att en häst som blir slagen KANSKE står stilla den skoningen, men blir etter värre nästa gång. En häst som man daltar lite extra med blir istället bättre för varje gång. Det är ytterst få hästar som dummar sig utan anledning och vanligast är rädsla och väldigt ofta - oftare än ägaren tror - smärta (har stött på allt från hovbölder i någon annan hov, pålagringar i knäna till ledinflammationer och hästägaren hade ingen aning). I de fallen funkar naturligtvis inte bestraffning alls. Under mina år har jag bara träffat på en enda häst som jag trodde skulle må bra av en fysisk tillrättavisning. Jag ringde ägaren som inte var där och frågade om det var ok. Hon litade på mig och sa ja, och vid nästa olydnad "daskade" jag till honom. Efter det stod han som ett ljus både den skoningen och kommande. Men det är EN häst på dessa år! Dessutom är det stor skillnad på att daska till en häst vid rätt tillfälle i uppfostringssyfte eller för att man tappar tålamodet. Rösten och kroppsspråket räcker oftast för att sätta sig i respekt. Därmed inte sagt att jag inte skulle uppskatta om hästägarna tränade sina hästar bättre på att stå still och lyfta hovarna... :smirk:

Hovsagaren kan väl inte skilja på en rädd & en olydig häst, det brukar vara vanligaste problemet.Hästen blir ju inte mindre rädd av att den får stryk:crazy:

Hur vanligt är det egentligen med sömstick/sömtryck? Jag har skott själv i 2 år nu och aldrig haft några problem med det.

Och är man osäker på hur man ska göra rätt ska man väl knappast ge sig på att sko hästen.

Jag ser det inte ofta.
Hos de tränare/ägare som skor själva så spikar dom oftast för "safe"
Sömmen sitter ofta långt ute i vägghornet.
Däremot så är sultryck från skon lite för vanligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat