Hovslagare se hit -

NoExit

Trådstartare
Vad tycker ni ? Är detta bockhov eller inte. (svarta hoven)
Han är strax över året och har i ett tidigare skede skadat tån på hoven, dålig verkning efter detta har gjort trakten hög, går detta att fixa med rätt hovvård........

PICT0030.JPG


PICT0027.JPG


PICT0032.JPG


Trevlig sommar :banana:
 
Sv: Hovslagare se hit -

Jag är ingen hovslagare men hade en häst tidigare som hade bock hov på en av hans brabhovar. Och jag tycker att "din" häst har bok hov men som sagt så är jag ingen hovslagare som kan bedömma det. Men jag tcyker att det svarta framhoven ser att vara mer bok än den andra hoven. Svårt att säga.

Bakhovarna ser inte så farliga ut, kanske mycket verkade?
 
Sv: Hovslagare se hit -

Halifaxen skrev:
Jag är ingen hovslagare men hade en häst tidigare som hade bock hov på en av hans brabhovar. Och jag tycker att "din" häst har bok hov men som sagt så är jag ingen hovslagare som kan bedömma det. Men jag tcyker att det svarta framhoven ser att vara mer bok än den andra hoven. Svårt att säga.

Bakhovarna ser inte så farliga ut, kanske mycket verkade?

Det är bilder på framhovarna allihopa.
 
Sv: Hovslagare se hit -

Fattar inte hur du kan se att bakhovarna skulle kunna vara för mycket verkade, de skymtar ju bara bakom på en bild och hästen vilar dessutom på det benet..

Jag tycker nog att det ser ut som bockhov eller iaf antydan till det, är iofs ingen hovslagare...
 
Sv: Hovslagare se hit -

Det ser ut som om hästen är allt för hög i trakten vilket gör att den tenderar o bli bockhov. En bra hovslagare kan nog rätta till det men det tar nog lite tid. Tänk på att anlita en riktig hovslagare o inte en hovvårdare som gärna lämnar höga trakter.
 
Sv: Hovslagare se hit -

Inte heller en hovis, men man ser att den viker sig lite i tåväggen- för att den är alldeles för hög i trakten-
 
Sv: Hovslagare se hit -

arabia skrev:
Det ser ut som om hästen är allt för hög i trakten vilket gör att den tenderar o bli bockhov. En bra hovslagare kan nog rätta till det men det tar nog lite tid. Tänk på att anlita en riktig hovslagare o inte en hovvårdare som gärna lämnar höga trakter.


hmm, vet inte riktigt om jag kan hålla med dig där. Min häst hade också väldigt höga trakter innan. Nu har jag bytt från hovslagare till hovvårdare, och det han skitar in sig mest på är att få ner trakterna.. Hovvårdare verkar ju ungefär efter hur en vild hästs hovar ser ut, sen är det ju olika från häst till häst såklart. ingen häst är ju likadan. Men de hovvårdare jag har pratat med har iaf förespråkat att trakterna ska vara väldigt låga eftersom det är det mest naturliga för hästan..
vart har du hört att hovvårdare lämnar höga trakter?:confused:
 
Sv: Hovslagare se hit -

Jag skulle nog inte kalla det för bockhov men tydligt är att trakten behöver verkas ned rejält.
Man bör nog inte ta allt i en verkning utan bit för bit så att senor och ligament hinner med.
Hade varit intressant att se en bild från hovens undersida men jag kan gissa utifrån vad man ser att den har pytteliten stråle och är jättetrång i strålfårorna.
Man behöver ta ner trakten så att strålen får komma ner och få markkontakt så att den kan sköta sitt jobb. Då kommer hoven även att flyta ut mer i sidorna, som den är nu är den för trång.

Jag förordar ALLTID en utbildad hovslagare!
 
Sv: Hovslagare se hit -

NoExit skrev:
Vad tycker ni ? Är detta bockhov eller inte. (svarta hoven)
Han är strax över året och har i ett tidigare skede skadat tån på hoven, dålig verkning efter detta har gjort trakten hög, går detta att fixa med rätt hovvård........

PICT0030.JPG


PICT0027.JPG


PICT0032.JPG


Trevlig sommar :banana:


ja, han är ju fortfarande en unghäst, då går det att åtgärda hoven.
men kan du sätta in en bild från sidan på hoven, så man ser hela benlängden, från armbågen å neråt. så kan jag se hur det ser ut bättre.
vad är mankhöjden på hästen?
 
Sv: Hovslagare se hit -

*Lånar knapp*

Jag är ingen expert men skulle det varit min kunds häst så hade jag omgående ordinerat röntgen av hovbenen SAMT ultraljud av senapparaturen och främst då lågt (mellan kotan och ner till ballarna). Jag är ganska säker på att det förekommit ett tidigare trauma i främst djupa böjsenan där även kotsenskidorna är inblandade och detta mellan kotan och ballarna.

Varför jag är ganska säker på det är därför den uppvisar identiska kännetecken som t.o.m. ett par av mina kunders unghästar påvisat med just denna typ av skada.

Som yrkesman så skulle jag ALDRIG röra dessa hovar och framför allt INTE röra trakterna innan denna utredning är gjord. Att utifrån dessa bilder glatt ge sig på att börja sänka trakterna utan bättre kunskap med modern utrustning kan leda till en katastrof, sedan får vissa "andra" säga vad dom vill, en sak kan jag i alla fall utan röntgensyn se, hovbenen ligger inte i balans i hovarna.

P.S. Den ser ut på bilderna att ha även väldigt höga hovar och i behov av att kunna verkas minst en cm med det är omöjligt att påstå utan att ha sett hoven från undersidan.

Som jag sa, jag skulle aldrig röra dessa hovar innan klinisk kontroll och jag skulle kräva denna kontroll omgående!!
 
Sv: Hovslagare se hit -

ser ut som en antydan till bockhov , min ser lika dan ut i ena fram men hon funkar bra. sen har jag en bra hovslagare som håller koll :)
 
Sv: Hovslagare se hit -

jag k'nner också en VÄLDIGT bra och utbildad hovslagare som behöver kunder =)
 
Sv: Hovslagare se hit -

hovis skrev:
Nej, det här ser jag som mkt mer alvarligt.


och du säger att du inte är nått prffs.. det låter som att du kan ganska mycket.. är du utbildad eller självlärd?
 
Sv: Hovslagare se hit -

Han är nyverkad, det var värre innan, bilden på ensamma hoven är innan verkning, vi tar endast lite åt gången och jag har en mkt duktig hovslagare.

Jag ska ta nya kort efter helgen.
 
Sv: Hovslagare se hit -

min hovslagare behöver inga mer kunder hon har så hon klarar sej.
 
Sv: Hovslagare se hit -

arabia skrev:
Trakterna måste verkas ner i vilket fall som helst

Utan att först göra den utredning hovis rekommenderar alltså, eller ens be en "vanlig" vet kolla i hemmastallet? Kan du motivera den ståndpunkten lite närmare? Om det är det något som gör att du kan avfärda hovis inlägg direkt kan du väl berätta för oss andra så vi får lära oss mer!
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
28 987
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 453
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 452
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp