Hovslagare och kunniga SE HIT !

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lycklig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 788
Sv: Hovslagare och kunniga SE HIT !

Hej ! Jo jag har fått förklarat för mig från hovisen som svarat i tråden att olika sko märken kan ha olika storleks system . Vi pratade om samma sko märke som jag alltid haft på hästen så det var inget sådant missförstånd.
Mvh Lycklig
ps - det visade sig att han inte var utbildad trots löfte om det ds

Jag tycker i och för sig att det verkar ganska vanligt att vissa hovslagare skor med för stora skor.

min ex medryttarhäst (kallblodstr.) hade under en hovslagare gått upp till 2:or i skor, bytte hovslagare, o nu har han 0:or som tidigare igen, och hovformen ser mkt bättre ut.

Mustad 0a = KW 2a
Mustad 0a = Kerkheart "nästan" 1a
Mustad 0a = Werkman 0a
Mustad 0a = Cemtec 1a

Man måste alltid kolla märke innan man tvärsäkert meddelar vilken storlek hästen har. En ny kund jag har blev tvärilsk på mig under det att jag skodde upptäckte att jag "gått ner" 2 storlekar....När mitt argument om att siffror "ljuger" inte bet så visade jag henne gamla skon och min nya i annat märke.....Då blev hon nöjd igen.

Mustad 0a = KW 2a
Mustad 0a = Kerkheart "nästan" 1a
Mustad 0a = Werkman 0a
Mustad 0a = Cemtec 1a

Man måste alltid kolla märke innan man tvärsäkert meddelar vilken storlek hästen har. En ny kund jag har blev tvärilsk på mig under det att jag skodde upptäckte att jag "gått ner" 2 storlekar....När mitt argument om att siffror "ljuger" inte bet så visade jag henne gamla skon och min nya i annat märke.....Då blev hon nöjd igen.

Mäter man hoven med tumstock/måttband så behöver man inte röra ihop allt ännu mer för hästägaren genom att blanda in olika skomodeller.

Det vet väl alla att Italienska skor är små i storlekarna.:angel:

Hur i helv...kan man ljuga om något sådant???

Ljuga,,, det sa han ju själv redan i telefon till henne.

Du som är utbildad kanske kan förklara för mig hur man riktar en 2:a på städet så det passar en hov i storlek 0.:rofl:

Det vet vi väl alla att ju mer bankande på ett järn, ju mera sträcker det sig och blir längre, du själv har ju lyckats banka en 2:a så den till slut blev som en 3:a.:rofl: (har jag hört):angel:

: ingen häst ska skos med mindre än 2 i storlek.
Han pratade då om stor häst får man väl anta . Det var det uttalandet som jag reagerade på också , det spelade ingen roll hur jag än försökte prata med honom för INGEN HÄST SKA SKOS MED MINDRE ÄN 2 ...Så sa han och så var det bara !
Mvh Lycklig

Stor häst och stor häst??? Jag har flera tävlingshästar som går Internationella klasser och har både 0,or och 1,or i sko storlekar fast dom är ju i.o.f. sig bara drygt 164cm i manken.

Klassas dom som ponny då??

Ljuga,,, det sa han ju själv redan i telefon till henne.

Du som är utbildad kanske kan förklara för mig hur man riktar en 2:a på städet så det passar en hov i storlek 0.:rofl:

Det vet vi väl alla att ju mer bankande på ett järn, ju mera sträcker det sig och blir längre, du själv har ju lyckats banka en 2:a så den till slut blev som en 3:a.:rofl: (har jag hört):angel:

Jag har faktiskt sett en häst med en 0a som egentligen skulle ha en 2a. Jag skodde om med 2a och "ja, det ser ju lite bättre ut..."(kund)Och hur vederbörande burit sig åt för att få dit nollan har jag inte en aning om, men den var öppnad in absurdum.

Jag vet en annan hovslagare som bankade på något annat i försök med att få till en sko....:angel::devil:

Hej igen ! Han skor andra hästar i stallet som min häst står i och han har absolut sagt sig vara utbildad . Dem hästarna kanske har 2 i sko storlek så ägaren kanske inte har behövt diskutera med honom :angel: . Skämt åt sido , har ingen aning hur han kan ljuga om det , är glad att hästen inte hann bli skodd av honom ! Ska dock i fortsättningen hålla mig till vanliga hovisen som jag VET är utbildad .
Det är ändå mitt ansvar att ta reda på såna här saker eftersom det är jag som äger hästen.
Mvh Lycklig

Hej ! Jag TROR att han menade stor häst = alla över ponny mått .
Min häst är ju bara 150 i mkh , fast det kanske inte säger så mycket om hästens storlek på skor iof , men det var så jag tolkade honom .
Mvh Lycklig

Hej ! Jag TROR att han menade stor häst = alla över ponny mått .
Min häst är ju bara 150 i mkh , fast det kanske inte säger så mycket om hästens storlek på skor iof , men det var så jag tolkade honom .
Mvh Lycklig

Fast jag har en arab på 160 som har 00 i Kearkheart och samma storlek har även varmblodet på 164 cm. ;)

Intressant att se hur han skulle få på dem 2:or? :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 272
Hästvård Jag har en fyraårig islandshäst som bara precis är inriden - tränad så pass mycket att han kan ridas från punkt A till punkt B i ett...
Svar
4
· Visningar
809
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 242
Senast: Marvin
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 331
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka