Hovslagare och kunniga SE HIT !

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lycklig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 788
L

Lycklig

Hej ! Har en fråga till bukes " hovisar " ...
Min häst ska skos nu till vintern , har gått oskodd en period men behöver nu skor pga underlag . Min vanliga hovis har inte tid just nu så jag har fått tid hos en annan . När vi pratade om sko storlek på hästen så hävdade han att " ingen häst ska skos med mindre än 2 i storlek...Jag hävdar med bestämdhet att min pålle har mindre än 2-or men det köper han inte . Säger att det fixar han till på städet , men visst att man kan fixa bredden på städet men längden då ?
Skons skalmar ( eller vad det heter ) måste ju vara alldeles för långa då . Hur fixar man det ? Menar han att det ska sticka ut 1-1½ cm ?
Detta är en häst med historik av att trampa av sig skorna , det måste ju vara som upplagt för honom att kliva av sig skorna ...eller?
Hjälp mig ! För och nackdelar ? Vad säger jag åt hovis ?
Mvh Lycklig

Sv: Hovslagare och kunniga SE HIT !

Jag undrar lite över det här uttalandet bara??? Det låter som om någon har missuppfattat något grovt!

" ingen häst ska skos med mindre än 2 i storlek...Jag hävdar med bestämdhet att min pålle har mindre än 2-or men det köper han inte .

Det är omöjligt att svara på din fråga, varför ber du inte di ordinarie hovis prata med den nya?

Jag ska be honom göra det , han är väldigt upptagen men ska be honom om han har möjlighet . Men kan inte du som hovslagare förklara för mig vad som händer om man skor med för " långa skor " ?
Vet inte vad det heter , men skornas skalmar eller skakler ( hihi förstår du ) måste ju vara för långa om man får fel storlek ? Alltså att man kan rikta in bredd och lik . det fattar jag men längden då ?
Tacksam för svar , har full respekt för din yrkesgrupp , men förstår inte hur denna hovis menar och han är inte " mottaglig " för åsikter.
Tack för ditt svar / Mvh Lycklig

Hej hovis ! Alltså förtydligande på det som du uppfattade som missförstånd . Nya hovis ( som med all säkerhet kan mer än mig ) säger att INGEN häst ska skos med mindre än storlek nr 2 , jag säger att min häst är skodd med 00 el möjligtvis 0 och det fnyser han åt.
Han kan mycket väl ha rätt , jag är inte kunnig inom skoning och betalar ett proffs för att sköta det rätt och riktigt , men det jag undrar är vad som händer om han slår på för stora ( långa ) skor?
Hästen är känd för att trampa av sig skor , speciellt när han är broddad , risken att han trampar av sig dem måste ju vara större om dem är för stora ?
Mvh Lycklig

Kolla upp vad den andra har för utbildning, dock tycker jag det låter som att du ska försöka få tid hos ngn annan, eller vänta tills din vanliga har tid.

2 är en ganska stor storlek.

Hej och tack för ditt svar ! Denna hovis säger sig vara utbildad , vart kan man kolla sådant ?
Tycker också att 2 är ganska stor storlek .
När jag försökte påpeka det så sa Hovis bara att det fixas till på städet... Men det går ju inte att göra något åt längden på skorna på städet , eller ? Hästen ifråga har för " vana " att trampa av sig skorna och om dem är för långa dessutom så måste det ju vara lättare att skorna tappas . Mvh Lycklig

de va så lite så mvh pamela och ninjo

Hej hovis ! Alltså förtydligande på det som du uppfattade som missförstånd . Nya hovis ( som med all säkerhet kan mer än mig ) säger att INGEN häst ska skos med mindre än storlek nr 2 , jag säger att min häst är skodd med 00 el möjligtvis 0 och det fnyser han åt.g

Ja, alltså??? Jag hävdar fortfarande med en åsnas envishet att NÅGON av er har missuppfattat, eller så har din hovslagare grav alzheimer!!! Hur skor han små ponnies då? Jag begriper inte hur det här resonemanget håller? Eller ett russ med mustad 2or? Jag får inte ihop det här.

Han påstår att han är utbildad. Men är han också godkänd?

Ja, alltså??? Jag hävdar fortfarande med en åsnas envishet att NÅGON av er har missuppfattat, eller så har din hovslagare grav alzheimer!!! Hur skor han små ponnies då? Jag begriper inte hur det här resonemanget håller?

Vi reder ut detta nu vdb.

Till TS, gå ut i stallet och ta med dig en tumstock. Lyft upp en framhov och mät bredden på hoven på hovens bredaste del, därefter mäter du längden från tån ända bak till där trakten slutar. Gör lika dant på en bakhov och lägg sedan in måtten här.

Ex: Fram: bredd 22 Längd 23 Bak: bredd 21 Längd 22.

Sedan kan vi här tala om vilken storlek på skorna som passar din häst.

Bra va.;)

Hej hovisar ! Tack för hjälp ! Jag har nu fått tag på min vanliga hovis och han har skott min häst med storlek 0 . Jag har beslutat att vänta på en tid hos honom istället . Det visade sig dessutom att inhopparen inte är utbildad trots allt ...
Tack för hjälpen , så bra att ha kunnit folk på buke att fråga om råd !
Mvh Lycklig

Hej hovisar ! Tack för hjälp ! Jag har nu fått tag på min vanliga hovis och han har skott min häst med storlek 0 . Jag har beslutat att vänta på en tid hos honom istället . Det visade sig dessutom att inhopparen inte är utbildad trots allt ...
Tack för hjälpen , så bra att ha kunnit folk på buke att fråga om råd !
Mvh Lycklig

Fortfarande är jag väldigt nyfiken på det mcket underliga påstående han kom med...

Kolla upp vad den andra har för utbildning, dock tycker jag det låter som att du ska försöka få tid hos ngn annan, eller vänta tills din vanliga har tid.

2 är en ganska stor storlek.

Är 2 en stor storlek? Tycker inte jag. Min ena häst har 3or och den andra 4or. En är ett kallblod och andra en varmblodstravare.

Kanske hovisen menade stor häst (inga ponnies alltså).

Jag tycker i och för sig att det verkar ganska vanligt att vissa hovslagare skor med för stora skor.

min ex medryttarhäst (kallblodstr.) hade under en hovslagare gått upp till 2:or i skor, bytte hovslagare, o nu har han 0:or som tidigare igen, och hovformen ser mkt bättre ut.

Jag tycker i och för sig att det verkar ganska vanligt att vissa hovslagare skor med för stora skor.

min ex medryttarhäst (kallblodstr.) hade under en hovslagare gått upp till 2:or i skor, bytte hovslagare, o nu har han 0:or som tidigare igen, och hovformen ser mkt bättre ut.

Jag tycker tvärtom, man skor med för små skor, för att de säkert skall hållas på.....

Ursäkta att jag trådkapar lite men vad är att sko trångt egentligen? Är det när skon sticker ut för lite bakåt eller när hovväggen växer över vid sidorna innan det är dags att sko?

Hej ! Har en fråga till bukes " hovisar " ...
Min häst ska skos nu till vintern , har gått oskodd en period men behöver nu skor pga underlag . Min vanliga hovis har inte tid just nu så jag har fått tid hos en annan . När vi pratade om sko storlek på hästen så hävdade han att " ingen häst ska skos med mindre än 2 i storlek...Jag hävdar med bestämdhet att min pålle har mindre än 2-or men det köper han inte . Säger att det fixar han till på städet , men visst att man kan fixa bredden på städet men längden då ?
Skons skalmar ( eller vad det heter ) måste ju vara alldeles för långa då . Hur fixar man det ? Menar han att det ska sticka ut 1-1½ cm ?
Detta är en häst med historik av att trampa av sig skorna , det måste ju vara som upplagt för honom att kliva av sig skorna ...eller?
Hjälp mig ! För och nackdelar ? Vad säger jag åt hovis ?
Mvh Lycklig
Pratar du och din sk hovslagare om samma skomärke för det första?
Olika skomärken kan ha olika nummermärkning,därför kan man inte på telefon säga att en häst har ett visst nummer på skorna om man inte också nämner skomodellen.(tex Kearkheart,Mustac,Werkman osv);)

Hej ! Tack för din hjälp tidigare. Ja jag vet inte vad han menade annat än att han sa : ingen häst ska skos med mindre än 2 i storlek.
Han pratade då om stor häst får man väl anta . Det var det uttalandet som jag reagerade på också , det spelade ingen roll hur jag än försökte prata med honom för INGEN HÄST SKA SKOS MED MINDRE ÄN 2 ...Så sa han och så var det bara !
Mvh Lycklig

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 272
Hästvård Jag har en fyraårig islandshäst som bara precis är inriden - tränad så pass mycket att han kan ridas från punkt A till punkt B i ett...
Svar
4
· Visningar
809
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 242
Senast: Marvin
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 331
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka