hovskabb?!

nettizen

Trådstartare
Kan detta vara hovskabb?

Är höger ben på baksidan av framknät.

http://cdn05.dayviews.com/103/_u9/_u3/_u5/_u3/_u4/u935345/24459_1354915247/hovskabb.jpg

http://cdn05.dayviews.com/104/_u9/_u3/_u5/_u3/_u4/u935345/43647_1354915284/lr_mugg.jpg

Sen stampar/skakar han med höger bakbenet rätt ofta nu det sista och där längst ner på kronranden ser det ut som det är klippt en bit (fast kanske avgnagt då)

http://cdn05.dayviews.com/103/_u9/_u3/_u5/_u3/_u4/u935345/18802_1354915326.jpg

/Nettizen

Sv: hovskabb?!

Min islandshäst har rasp i knävecken båda fram, ser ungefär ut som på dina bilder. Har provat att tvätta med Lactacyd och sen smörja på vaselin, hjälpte inte så bra. Vet har skrivit ut en kräm, Fucidin 2% som jag nu kommer att behandla med. Han hade likadant förra året.

Skabb eller pälsätare kanske? Ring och rådfråga veterinär :)

Att pälsen är avgnagd kan bero på att hästen gnager själv på grund av klådan.

Ser precis ut som fotskabb. Väldigt vanligt. Framför allt då han stampar och håret är "avhugget".

Inte alla veterinärer som vet vad fotskabb är men har lyckats hitta två varav han som var ute och tog prov på våra var riktigt kunnig faktiskt. Så ja, fråga vet och ta ett ordentligt skrapprov, enda "felet" med det är att även om det inte visar något kan det ändå vara fotskabb. Prova en kur x 3 med matolja, enkelt att börja med.
Gno in rejält med matolja på alla fyra ben från knä och ner, låt sitta ett par dygn, tvätta rent och vänta en vecka. Gör så tre gånger. Fick bort ALLA symtom på min nordsvensk på det sättet, faktiskt riktigt förvånad själv så bra det funkade! :) Det mjukgör, undviker torrsprickor och ruvorna faller av lätt, samtidigt som skabbdjuren kvävs av oljan.
Kan kanske vara svårt att behandla vintertid om man inte har tillgång till utrymme med plusgrader.

Senast ändrad:

Man kan tro det, men har provat ALLT och det var matolja som gjorde grejen. Sebacil, Frontline, Switch, Flusa, Ivomec, alla gifter man kan komma på. Oljan var bäst helt klart. amkm här på forumet som tipsat.

Men var det konstaterat att det var skabb då?

Det är ju jättebra om matolja funkar, det är ju både miljövänligt och billigt, men jag är skeptiker av naturen. Och förhoppningsvis kommer inte min häst drabbas då hon är av en ras med obefintligt hovskägg :D

Så här står det i alla fall på SVAs hemsida:

Fotskabb

Ser precis ut som fotskabb. Väldigt vanligt. Framför allt då han stampar och håret är "avhugget".

Inte alla veterinärer som vet vad fotskabb är men har lyckats hitta två varav han som var ute och tog prov på våra var riktigt kunnig faktiskt. Så ja, fråga vet och ta ett ordentligt skrapprov, enda "felet" med det är att även om det inte visar något kan det ändå vara fotskabb. Prova en kur x 3 med matolja, enkelt att börja med.
Gno in rejält med matolja på alla fyra ben från knä och ner, låt sitta ett par dygn, tvätta rent och vänta en vecka. Gör så tre gånger. Fick bort ALLA symtom på min nordsvensk på det sättet, faktiskt riktigt förvånad själv så bra det funkade! :) Det mjukgör, undviker torrsprickor och ruvorna faller av lätt, samtidigt som skabbdjuren kvävs av oljan.
Kan kanske vara svårt att behandla vintertid om man inte har tillgång till utrymme med plusgrader.

Ska definitivt ringa och rådfråga med veterinär på måndag.. Problemet just nu är att jag har ingenstans där det är plusgrader :cool:

Ja, definitivt, riktigt allvarlig skabb på båda hästarna. En ardenner från en hästhandlare/marknad och en nordis.

Tipsaren har själv kontrollerat i mikroskop, något vanligt medel = levande skabbdjur, olja = stendöda skabb. Olika behandlingar funkar ju olika på alla hästar. Har behandlat enligt alla konstens regler med Frontline (såg bra ut men det kom tillbaka efter ett par månader), Sebacil (hjälpte inte för fem öre, var bara hemskt att andas in och äckligt giftigt), ohyreschampo (funkade ej och svårt att behandla med då det inte löddrade alls), rakat bort nästan allt hovskägg etc, avmaskning med Ivomec.

Kan givetvis inte lova att olja funkar på alla, men det är enkelt och billigt att prova, inte skadligt för någon och man behöver inga handskar på sig = lättare att applicera.

I kombination med oljan på benen sanerade jag även hela stallet, lät det stå tomt i 2 månader samt slängde precis all "gammal" strö, och tvättade borstar + all utrustning för andra gången.

Senast ändrad:

Ja, definitivt, riktigt allvarlig skabb på båda hästarna. En ardenner från en hästhandlare/marknad och en nordis.

Tipsaren har själv kontrollerat i mikroskop, något vanligt medel = levande skabbdjur, olja = stendöda skabb. Olika behandlingar funkar ju olika på alla hästar. Har behandlat enligt alla konstens regler med Frontline (såg bra ut men det kom tillbaka efter ett par månader), Sebacil (hjälpte inte för fem öre, var bara hemskt att andas in och äckligt giftigt), ohyreschampo (funkade ej och svårt att behandla med då det inte löddrade alls), rakat bort nästan allt hovskägg etc, avmaskning med Ivomec.

Kan givetvis inte lova att olja funkar på alla, men det är enkelt och billigt att prova, inte skadligt för någon och man behöver inga handskar på sig = lättare att applicera.

I kombination med oljan på benen sanerade jag även hela stallet, lät det stå tomt i 2 månader samt slängde precis all "gammal" strö, och tvättade borstar + all utrustning för andra gången.

Låter ju värt ett försök problemet nu är ju minusgraderna =/

Om det där är skabb, som bild 1 och 2 visar, så har min häst haft det i 13 år och det har inte förvärrats....... Speciellt på sommaren ser hon ut så, sen läker det framåt vintern och jag kan borsta bort den döda huden . Eftersom jag tror att det har med hennes eksem att göra, så kanske det är mina eksem salvor som gör så det läker, men skabb tror jag defenetivt inte att det är .

Hej från Hambo

Måste ju inte vara skabb, men det kan mycket väl vara det. Inte alla hästar har symptom, jag hävdar å det bestämdaste (kan man säga så på svenska språket ;) )skabb är mycket, mycket vanligare än man tror.

Rasp är ju ett sekundärt symptom på skabben. Hästar kan ha skabb utan att ha ett endaste symptom medan andra blir utsatta för ett oerhört stort lidande med stora vätskande sår.

Men jag har också haft en häst som troligen inte hade skabb, på henne hjälpte det att ta bort all melass i fodret så det var troligen annat hudproblem.

Många hästar går med dessa problem utan att någon märker det alls har jag märkt, hästägare känner tydligen inte igenom hovskägget på sina hästar. Eller så ignorerar de problemen.

Senast ändrad:

En till som provat matolja med bra resultat på hovskabb.

Va en gammal hästkarl som berätta de och tänkte de var värt ett försök då tinkern som kom hade sår i karlederna så var de inte lockande att ha dit starka gifter. Farbrorn sa 2 dagar med olja och 2 dagar utan och de skulle man göra tills allt försvunnit. Jag tvättade ur oljan med klorhexidin schampoo.

Min tanke var att prova tills såren läkt men när de hade läkt så var skabben helt borta. Redan efter andra vändan med oljan så hade de mesta stampningarna försvunnit. Kommer dock inte riktigt ihåg hur många gånger de blev men kanske 5-8 gånger

Tack allihopa för era svar iaf =) ska verkligen prova matolja, men det blir ju jättesvårt nu med minusgrader =( ska man smörja dem torra "såren" lr tvätta enbart där och torka torrt?

/Nettizen

ser precis ut som rasp prova att få socatyl utskriven av vet funkar fin med denna sulfasalva

Man skriver inte ut nåt utan att kolla vad det är för bakterier först, om man är seriös, om det ens är bakterier

Vi har nog problem med resistens som det är

Tack allihopa för era svar iaf =) ska verkligen prova matolja, men det blir ju jättesvårt nu med minusgrader =( ska man smörja dem torra "såren" lr tvätta enbart där och torka torrt?

/Nettizen

kan dem ha matolja på benen nu när det är ca 2 plusgrader? blir det kallt/fruset? och i hela hovskägget oxå? och vad har ni tvättat rent det med sen? alltså så man får bort oljan?

/nettizen

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 242
Senast: squarepants
·
S
Däggdjur Behöver hjälp med vad dom har för färger! Finns det några färg experter här? :) 1: 2: 3: 4...
Svar
3
· Visningar
1 044
A
Hästvård Min nordsvensk har haft fotskabb i över 3 år. jag upptäckte när jag fick honom att han hade en massa hudflagor på skenbenen ifrån knäet...
Svar
16
· Visningar
5 050
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka