Hovproblem?

S

selfrejection

Hästen jag rider hade i dag blod på sin hov och när vi undersökte saken såg det ut som ett sår. Jag tvättade rent och upptäckte att han har som en vit geggig rand på hoven, precis där "benet" blir hov. Den andra bakhoven hade likadant, men mindre.

Vet någon vad detta kan vara? Just nu står han i en väldigt geggig hage pga att vattenkoppen där har läckt. Kan det ha med leran att göra?

Sv: Hovproblem?

En bild hade underlättat men jag gissar att du menar hästens "nagelband" (heter säkert nåt finare egentligen). Det blir så på min häst också så fort hon får blöta hovar. Jag har som sagt fått lära mig att det är hästens "nagelband" som blir lite vitaktiga och uppluckrade när de blir blöta. Du behöver nog inte oroa dig skulle jag tro. :)
Detta hade inget med såret att göra eller? Jag tolkade ditt inlägg som att du mest undrade över den vita geggiga randen och inte såret i sig.

Jag undrade väl egentligen över vad allt berodde på, men såret kan ju komma från det där och såret såg man ganska tydligt så det är jag inte så orolig för :)

Vad brukar du göra med din häst när hon får så här? Ställa henne på ett torrare ställe eller smörjer du med något eller så? :)

Jag hade nog inte oroat mig över uppblötta "nagelband", det är helt normalt att det blir så.

Men ser det olika ut på båda fötterna utan att hästen har skillnad i hornfärg eller liknande så kanske en bild underlättar. Satt såret i kronranden?

Vilken lyx förresten att ha geggig hage pga läckande vattenkopp, här är det lera över kotorna pga läckande moln. Vattenkoppen kan ju lagas... ;)

Jag kan försöka fixa en bild idag eller under helgen.
Det såg ut som att det vita hade lossnat och därför det hade börjat blöda.

Haha, det beror nog på läckande moln också, men vattenkoppen hade nog förvärrat det hela lite :p

Det låter på din beskrivning som bärrandsröta. Ta gärna en bild så man kan ge bättre råd än att gissa sig till saker ;) :)

aha, är det ovanpå hoven alltså, då har jag totalt missuppfattat :o Är det kronranden som menas då?

Ja jag tror hon menar kronranden, den brukar bli vit och svampig när det är väldigt blött ute eller snö :)

Nja, sömhorn är väl hela det yttre lagret av hovhornet.
Nja, riktigt så enkelt är det inte!

Hovväggen består av tre lager:

-Stratum externum = sömhorn som nedåt övergår i stratum tectorium = glasyrlager

-Stratum medium = vägghorn

- Stratum internum = lammellager

Stratum externum (sömhorn) bildar övergången mellan hud och hovvägg. Sömhornets huvuduppgifter är att skydda kronranden och dess hornproduktion och bilda en stark övergång mellan hud och hornkapsel.

Det blev ingen bild på "geggan" eftersom den hade försvunnit redan på fredagen när han hade stått inne över natten. Nu står han i en mycket torrare hage tills det har fryst ordentligt så jag hoppas att det inte kommer tillbaka. Och gör det det så vet jag vad det är nu :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 890
Senast: starcraft
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
1 016
Senast: Noak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix