Hovproblem *Bilder*

Cicci

Trådstartare
Vad är det för fel med hovarna på denna häst? Det ser ungefär lika ut på alla fyra hovarna. Hästen i fråga har gått barfota i många år. Skrapar man med hovkratsen så är det mjukt och lite mjöligt i botten på groparna. Jag har aldrig sett något likande.

pc150335_50cdf9459606ee5940a89764.jpg

pc150339_50cdf95cddf2b33149002e96.jpg

pc150343_50cdf976e087c3500c8d18d5.jpg

pc150344_50cdf98d9606ee59100cd4e6.jpg

EDIT: Det är inte min häst utan jag har bara hand om den tillfälligt

Sv: Hovproblem *Bilder*

Jag tycker att det ser ut som white line disease.
min häst hade det tidigare i höstas och behövde både vet och hovis.
Efter uppskuren fot och gips klarar han sig nu med sjukbeslag och sandhage!

Hej om det är det vita som är på höger sida på sista bilden, mellan hörnstöden och hovväggen på sista bilden så är det bara lite död sula. Något annat vitt smuligt ser jag ej på bilderna, de första två dvs framhovarna ser man inte så bra, tror rent allmänt att det är dags att verka dom. Den sulan som har dött, nöts bort av sig själv eller så kan man skrapa bort den med hovkratsen. Det är vanlig att hästar som går barfota nöter bort sin döda sula men just där bakom traktvinkeln är det lite skyddat därför blir den lätt kvar. Alltså inget farligt alls, jag skulle möjligen skrapa bort det vid verkning för att tydligare se hur höga hörnstöden är.

Skodda hästar har ofta massor av död sula när man tar bort den gamla skon vid omskoning, där är det skon som skyddar den döda sulan och gör att den inte nöts av mot marken.

White line disease är vad vi brukar kalla bärrandsröta i Sverige och det sitter i lamellranden. Lamellranden blir försvagad och skit kommer in i den och det bildas bakterier och hålväggar innanför hovväggen, dessa brukar man ibland öppna upp och ibland även gipsa.

Senast ändrad:

Jag tycker att det ser ut som white line disease.
min häst hade det tidigare i höstas och behövde både vet och hovis.
Efter uppskuren fot och gips klarar han sig nu med sjukbeslag och sandhage!

Men oj! Det var väl att ta i? Vad grundar du det på?

TS: jag tycker också att det ser ut som helt normal död sula som kanske inte nötts bort i snön. Prata med hovis nästa gång så får du säkert bra svar :idea:

Svarar alla

Tack för att ni har tagit er tid att svara. Hovarna ser fina ut undertill förutom de djupa "groparna" vid traktstöden. Därför är jag lite kritisk till om det skulle vara white line disease, den borde väl påverka hela lamellranden? Död sula låter rimligt men är det vanligt att det blir så djupa gropar? Dum fråga kanske men det är väl ingen risk att jag skrapar bort så mycket sula att jag kommer in till hovbenet?

Jag ska rekommendera ägaren att prata med en hovslagare men eftersom det inte är min häst kan jag inte göra så mycket mer så länge hästen inte far uppenbart illa, vilket den inte gör för tillfället. Hovvården är dock lite eftersatt på grund av ohälsa hos ägaren vilket har medfört att hästen har väldigt tjocka sulor. Därför är det svårt att verka ner hovarna mycket eftersom du då måste verka i sulan fram i tån.

Det bästa är väl att ta dit hovslagare som verkar och som kan säga vad han/hon anser om hovarna.

Groparna bildas i kanten av hörnstöden eftersom de är så höga att de skyddar den delen av sulan att slitas naturligt. Det är inget konstigt eller farligt och du kan absolut inte skada hoven om du bara skrapar med en hovkrats tex.

Jag tycker inte att den ser fasligt illa ut, man hade kanske kunnat raspa lite runt hovväggen för att minska risken för flisor, men som sagt, be du ägaren ta ut en hovis med rimliga intervaller så löser det sig.

Hej igen Cissi, det blir djupa gropar när hoven är förvuxen eller overkad, det blir en liten skyddad ravin mellan traktvinkeln och hovväggen. När hoven blir för hög så kan hästen släppa sula dvs den blir smulig för att hovväggen lättare ska kunna brytas av, dvs verka sig själv. Det är hästens naturliga sätt att skydda sina hovar från felaktig belastning. När hästen verkar sig själv blir det inte vackert men det fungerar bättre än att gå med felbelastade hovar. Och nej du kommer inte in till hovbenet om du skrapar bort död smulig sula.

Tjocka (levande) sulor är bra för att de skyddar inre vävnader och hovbenet, det är något man eftersträvar och verkar för att få. Det de flesta kallar tunn sula är i själva verket att hovbenet är för nära sulan vilket medför smärta när hästen rör sig (sulömhet) Nej man MÅSTE ALDRIG verka i levande frisk sula i tån eller någon annanstans om man är kunnig.

Men som sagt tidigare så är det inte din häst, så hovvården är upp till hästägaren, och det är inget större fel på hovarna det är bara dags för verkning vilket det är ca var 4-5 vecka på barfota hästar. Jag svarade på ditt inlägg bara för att lugna dig så du inte skulle tro att du måste gipsa hovarna.:angel:

Den behöver verkas fram.
Den är lång o understucken.

Sen ser man en antydning till blödning i hela lamellranden bak i kanten mot sulan..

Hur ser hovarna ut på utsidan o fram från ovan?

Lite fotvård :grin: skulle inte skada- nu.

Svarar alla.

Tack igen för alla svar! Jag kan ta lite fler bilder när jag ska ut i stallet senare idag. Håller med om att det var dags för hovslagare igår men det är svårt när det inte är min häst. Jag har försökt fått tag på ägaren men hon är oanträffbar.

Jag har vana av att underhållsverka så om jag raspar lite (ej i frisk sula), trimmar traktstöden och rundar kanterna (mustang roll) så borde väl hästen klara sig till efter jul och nyår? Förhoppningsvis har ägaren då kommit tillbaka annars får jag ringa ut hovslagaren själv. Lägger jag ut för hovslagare är jag tveksam till att jag får pengarna tillbaka därför väntar jag gärna och hoppas på att ägaren dyker upp igen. Tycker ni däremot allihopa att hovslagare är ett måste så ringer jag givetvis ut en sådan.

Jag har nu tagit fler bilder och när jag ändå var i stallet så åkte raspen och hivkniven fram. Ni får titta på bilderna och säga vad ni tycker. Jag är fullt medveten om att jag inte är ett proffs och i vanliga fall underhållsverkar jag bara mellan hovis-besöken på min egna häst som har bra benställning och sliter jämnt.

Ser det helt förskräckligt ut ringer jag givetvis ut hovis men tror ni att hästen kan gå i hagen tom efter nyår utan besök av hovis så avvaktar jag.

Bilder finns här:
http://jjhs.blogg.se/?tmp=311022

Den där rids väl inte o verkas inte heller.:confused:

Den behöver verkas ordentligt.

Tar du bara ner trakterna är risken stor att de viker under sig mer.

Jag har nu tagit fler bilder och när jag ändå var i stallet så åkte raspen och hivkniven fram. Ni får titta på bilderna och säga vad ni tycker. Jag är fullt medveten om att jag inte är ett proffs och i vanliga fall underhållsverkar jag bara mellan hovis-besöken på min egna häst som har bra benställning och sliter jämnt.

Ser det helt förskräckligt ut ringer jag givetvis ut hovis men tror ni att hästen kan gå i hagen tom efter nyår utan besök av hovis så avvaktar jag.

Bilder finns här:
http://jjhs.blogg.se/?tmp=311022

Jag tycker det ser förskräckligt ut, både före och efter. Förstår inte varför man inte anlitar ett proffs som kan utföra en fysiologisk verkning i stället för att kladda själv i tron om att det inte kan vara så farligt.

Jag säger inte att du är en djurplågare eller helt värdelös,, jag menar bara att du förmodligen är bra på andra saker och var å en ska göra det den är bra på.;)

axel: Nej hästen i fråga har inte blivit riden på ett tag och på grund av ohälsa hos ägaren så är hovvården eftersatt.

coari: Vad tyckte du såg förskräckligt ut? Jag tar gärna emot konstruktiv kritik. Det är inte min häst och jag lägger hellre ner de pengar som en verkning kostar på mina hästar än på en häst som inte är min.

]

Den här hästen hade behövt verkas för flera veckor sedan. Och de här bilderna bekräftar det.
Om dessa bilderna är efter att du grejat, var det inte helt framgångsrikt.
Jag tycker som coari: gör det du är bra på och låt ett proffs verka hästen.

Jag skulle nog inte heller givit mig på att verka en häst som inte är mitt ansvar...

Oavsett, det är en rejält knivig sits som ägaren satt dig i genom att göra sig anträffbar. Vad hästen om hästen hastigt blir allvarligt sjuk?

Antagligen klarar den sig till efter nyår, om den bara går i hagen. Men det är väl inget som garanterar att hästen blir omskött då heller, om ägaren struntat i den hittills. Och en verkning kostar faktiskt oftast nästan ingenting, så jag skulle tagit ut hästens ordinarie hovis och frågat om denna kan skicka en räkning till ägaren, annars hade jag lagt ut själv faktiskt.

Jag har fått en hel del svar, tack.

Jag kommer att avvakta med hovslagare tom efter nyår och hoppas att jag under tiden får tag på ägaren. Om inte så ringer jag ut hovslagare då.

Hästen behöver verkas! Det smuliga är död vävnad/sula=inget farligt. Håligheterna har skapats pga dålig hovvård, hoven har växt för mycket=inget farligt i sig just nu men hela hoven behöver verkas. :)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 993
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 426
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
790
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka