Hovproblem 1åring

Sv: Hovproblem 1åring

det som är allra bäst är ju gastroguard och det är på recept, kostar ett par tusen, men som sagt väldigt bra.
Sen kan du ju prova med ex vanlig bakjäst först, aloevera juice t ex

Det är bra råd du ger även om dom endast behandlar det secundära,, jag vill poängtera att man i ett redan mkt tidigare stadie måste se över det primära problemet.

En frisk mage ger friska hovar. Jag tycker att man börjar med magen . Tar man hovarna utan att göra nåt åt magproblemet så tror jag det återkommer med problem med sprickor o dyligt.
Såklart måste man ha bra hovvård också
Jag brukar dessutom gnugga in alosin i hovranden på hästar med torra/sköra hovar.

Det är bra råd du ger även om dom endast behandlar det secundära,, jag vill poängtera att man i ett redan mkt tidigare stadie måste se över det primära problemet.

Jag tycker att denna tråd blir mer kunskapsgivande om du berättar vad du anser vara det primära problemet och vad ts bör göra. Efter att ha läst dina inlägg så verkar det som att du menar att hovsprickan har uppkommit pga ett foderbyte för två månader sedan.

Är det så du menar? Och vad kan man göra när den väl har uppkommit, backa tillbaka i tiden?

Jag ser ett klart samband med detta du delger..

Vissa hästägare får panik när dom tycker sina unghästar inte växer i takt med vad dom själva har tagit del av i kunskap. Man missar att även hästar är individer och växer individuellt,, Man gör en panik rockard och "pang" så exploderar tillväxten..

En fråga ni som är kvinnor och har barn. Utvecklas alla barn i exakt samma takt eller kan föl och unghästar vara mera tidigare eller senare utvecklade precis som barn??

Mitt råd är att behandla ett föl/åring precis som du behandlar ett barn upp till 5 års ålder.

Jag fattar inte? Hon föll ur runt mitten/slutet av april, eller ja, hon gjorde ju det innan med men det var då vi ökade, med krafft muskel. Hon började växa då och jag mätte vikten. Hon blev väldigt fin men började gå ner igen och började växa fortare. Veterinären sa att hon var tunn också och jag skulle möta upp med mer kvalitativ mat.
Vi bytte foder och hon har lagt på sig på ryggen och rumpan och står sen ca 2 veckor tillbaka stilla i växten.

Så jag fattar inte vad du menar?

jag upplever inte att hoven är sned.

Nu har jag en bild på såret. Hästen är ohalt idag med.

32582723.jpg

Som man ser har sprickan utvidgat sig också.

Nu ser hoven rakare ut,måste ha varit bilden som var lite sne.

Men om man kikar på såret så ser det ut som om såret följer med ner i hoven,man ser tydligt som en "ring" om man kikar,samt att sprickan stannar precis vid "ringen". Ser även ut som en prick mitt i såret? Den kan inte ha haft någon hovböld som hittat ut?

Bra om hovis kommer snart. Jag hade skaffat en annan hovslagare som man kan få tag i och prata med vid behov.

Jag har god erfarenhet av att ge Kiselgur till hästar som har problem med sprickbildning i hovarna. För ett par år sedan fick ena unghästen sprickor, efter ett par månader med Kiselgur så var de mycket bättre. Jag har sedan dess fortsatt ge honom detta, och han har inte haft problemet mer.

Jag vet inte. Hästen har aldrig varit halt, ingen värme eller något. Såret har kommit i söndags, jag var där i lördags och då fanns det inte där.
Hon är feberfri, äter bra, dricker o springer runt som vanligt.

Jag hade en häst som flera gånger fick likadana sår, på bägge fram. Min teori var att han slog ihop med bakhovarna på nåt sätt när han for runt.
Fråga min inte hur, men det är den enda förklaring jag har.
Den hästen var otroligt rörlig, óch kunde i princip galoppera stillastående.

Ja, jag vet inte som sagt inte men rent logiskt borde ju såret sitta ihop med sprickan tycker jag, men visst, det behöver ju inte vara så. Såret finns bara på vänster fram.
Min leker mycket och ska hela tiden attackera stenar i alla dess slag, man ska hoppa över dem, sparka på dem, gräva på dem osv. Det kan ju ha hänt något annat. Jag har tvättat det med sårtvätt och sen haft blåspray på o som synes var det rent och fint igår (det regnade också).

Alltså, det jag menar är att såret inte behöver hänga ihop med sprickan. Två olika fel...

Eller så har hon fått sprickan för att hon dängt ihop benen tidigare, utan att det blev sår.

Min pålla hade problem med en jätte spricka i ena hoven.

Min hovis jag hade då var väldigt tydlig med att det är jätte viktigt att hålla rent, så det inte kommer in smuts som kan bilda hovbölder. (jag använde mig av kopparsulfat, men hörde även att Hoof Putty ska vara väldigt bra)
Sprickan blev bra och växte med tiden bort.

Men det senaste året, så har hon haft problem med hovbölder, och en hovböld sprack upp precis vid kronraden, och fick ett liknande sår som din.

Jag tänker lite spricka=böld=sår?
Bara en liten tanke. Min visade hälta, men det berode tyvärr pga hovbenssänkning :/

Hoppas du fått tag på din hovis, min var exakt lika dan.. men vad gör man, när man har den bästa i länet;)

jag upplever inte att hoven är sned.

Nu har jag en bild på såret. Hästen är ohalt idag med.

32582723.jpg

Som man ser har sprickan utvidgat sig också.

Nu ska vi se här..:

Du har fått en spricka som vidgar sig och med det kommer det in bakterier, bakterierna och smutsen gör att det spränger, det blir en infektion och infektionen tar enklaste vägen ut = kronranden.

Jag har hållt på med en sån här sen maj i fjol.. (eller hur Coari?)

Det du ska göra är att:

Se till att en hovslagare skär rent sprickan ordentligt. Ev behöver du åka till en klinik för att göra detta, för att jag tror att det kan behövas ett gips för att få död på ev bakterier som tuggar i sig hoven innifrån.

Sen ska sprickan avlastas och låsas. Det finns ett flertal sätt att göra. Se bara till att det blir ordentligt gjort så det inte epricker upp igen (jag talar för egen erfarenhet)

Det kan låsas med ett bleck med skruvar i, men ju flera hål det blir i hoven, ju större är risken att det kan gå i bakterier och tugga sig vidare.

Det kan låsas med skor.

Det kan låsas med söm/tjock tråd.

Anledningen till att sprickan kommit är troligtvis en felbelastning som kan komma av flera olika saker. Felverkning, vilket gör att en viss punkt belastas mera. Olycka, bärrandsröta, hovböld kan nog ge samma spricka osv.

Det du ska se upp med är att kolla ev hovbenet. Är det en spricka precis över det så kan hovbenet släppa och du får en rotering/ sänkning. (Det var det som hände min häst..)

Kom ihåg: Det tar ett år innan sprickan är nere om allt går bra. Var försiktig och noga med hästen!!

tack! Det känns som att hovis inte riktigt brytt sig då. han sa att jag skulle hålla koll på sprickan vilket jag gjort varje dag. Jag har även ringt hovis några gånger då jag tyckt det blivit värre men han har inte ringt tillbaka eller svarat.

Klinik, behövs det så gör jag ju det, men närmsta klinik har jag 15 mil enkel resa till.

Hovis ska komma idag och han har sagt att han ska nita den. Han var osäker förra gången då han inte ville det för han tyckte det var för lite att fästa i.

Jag har även blåsprayat sprickan och såret.

Nu känns det inte alls bra :(

tack! Det känns som att hovis inte riktigt brytt sig då. han sa att jag skulle hålla koll på sprickan vilket jag gjort varje dag. Jag har även ringt hovis några gånger då jag tyckt det blivit värre men han har inte ringt tillbaka eller svarat.

Klinik, behövs det så gör jag ju det, men närmsta klinik har jag 15 mil enkel resa till.

Hovis ska komma idag och han har sagt att han ska nita den. Han var osäker förra gången då han inte ville det för han tyckte det var för lite att fästa i.

Jag har även blåsprayat sprickan och såret.

Nu känns det inte alls bra :(

Det måste nitas eller hållas ihop på nåt sätt. Hoven blir som en klöv och av rörelsen och vikten på hoven så kommer den att klyvas hela tiden om den inte blir fast. Om jag inte sett fel så ser det ut som om kanterna i sprickan viks ut och precis så såg min ut med.

Var noga nu med att hoven ska inte bara nitas utan skäras ren och sen ska sprickan stoppas, antingen genom att dom skär ur så den inte kan spricka vidare eller borra ett hål så den inte spricker vidare.

Är det för lite att fästa i så får hovslagaren tillverka en sko som passar hästen.

Inte för att skrämma dig, men det kan vara lite bråttom att fixa detta, det kan bli skador på hoven för livet om det blir fel.

Jag pm:ar dig mitt nummer så kan du gärna ringa mig om du vill.

tolkar jag bilden rätt om jag tror att sprickan sitter mitt fram i tån?

i korthet - såna beror oftast på att hästen belastar tån hårt vid överrullningen och åtgärdas i längden bäst genom att man underlättar överrullningen så att belastningen på tån minskar.
Det är inte särskilt ovanligt med såna sprickor som går nerifrån och upp till kronranden, de är sällan halta av dem. Men jag har aldrig sett någon som fått sår i kronranden av en sådan, så jag hade nog velat få den uppkollad mer noggrant än vad en hovslagare kan göra på hemmaplan.

Jag har själv haft häst med rejäla tåsprickor båda fram, som åtgärdades på flera olika sätt av flera olika hovslagare (varav två gånger på olika sätt på klinik). Det var först när jag själv utbildat mig och började sko henne själv (med tåriktade framskor) som sprickorna började växa bort. (och självklart är jag världsbäst! :P)

den sitter inte exakt rakt fram men i närheten. Den dök upp typ, det var inget som började och sen växte utan det har varit likadant hela tiden förutom att det övre har blivit lite djupare.

Såret har uppkommit inom 24 timmar då det inte fanns alls dagen innan och heller ingen indikation på att det skulle komma ett sår. Hästen ohalt. Dagen när jag såg såret såg det ut som på bilden.

Bra att du är världsbäst, du får svara på alla mina frågor och komma o fixa hoven :p

*kl*

Jag har ju sett sprickan i verkligheten och lägger till, eftersom det inte riktigt framkommer nu på slutet att sprickan går inte rakt ner och ut i tån utan viker av åt vänster (framifrån sett) en bit innan tån. På första bilden syns det om man vet att det ser ut så.

Vet inte om det har någon egentligt stor betydelse för jag har inte haft så stora sprickor på mina hästar, men rent logiskt borde det innebära att sprickan inte har med överrullningen att göra?

Ja precis, såhär ser ju sprickan ut, och det var ju svängen som gjorde hovis osäker

32512425.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 898
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan! Mitt 17-åriga sto har gått och blivit halt helt plötsligt. I söndags var hon blockhalt på vänster bakben, och inte har det...
2
Svar
29
· Visningar
2 932
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 345
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka