Hovproblem 1åring

Sv: Hovproblem 1åring

Nej inte alls.

KL

Nu har hovis varit ute. Han har hört sig för och studerade sprickan ett slag och är övertygad om att det är en olycka, alltså sprickan har på något sätt uppkommit av yttre våld.
Han trodde på hovböld som hittat ut vid kronranden och förklarade mycket hur läkningen skulle gå till och hur det skulle se ut.

Han plastade hoven och om plasten inte försvinner eller hästen blir halt kommer han åter om 6 veckor.

Nej inte alls.

KL

Nu har hovis varit ute. Han har hört sig för och studerade sprickan ett slag och är övertygad om att det är en olycka, alltså sprickan har på något sätt uppkommit av yttre våld.
Han trodde på hovböld som hittat ut vid kronranden och förklarade mycket hur läkningen skulle gå till och hur det skulle se ut.

Han plastade hoven och om plasten inte försvinner eller hästen blir halt kommer han åter om 6 veckor.

Nej, nej nej ingen plast. Det gror gott om skit under.

Skar hovisen ren sprickan?

nej, han vågade inte det då han inte ville göra stor åverkan på hoven. Han raspade, skruvade och plastade (dvs la någon blandning i hålen o sprickan, dock inte uppåt kronranden).

Edit: Jag har insett att plastad hov är fel benämning, sorry, mitt fel!

Senast ändrad:

En hovspricka måste skäras ren. De anaeroba bakterierna trivs jättebra i en spricka och dom orsakar inget bra där. Skär man upp och tillsätter syre och torka så dör dom.

Tillsätter man plast eller nåt annat tätt i sprickan så kommer dessa bakterier att gotta till sig ännu bättre. Då är det bättre att skära upp och vid en bra vård inte tillföra nåt värre än det redan är. Man måste veta hur djup sprickan är och vad som finns under om man ska vara säker på att man inte gör det hela värre.

Han ville inte göra åverkan på hoven men blir hon halt kommer han och skär upp allt.
Jag litar på hans bedömning då han både varit lärare på Skara och även vikarierande klinikhovis.
Jag ska smörja kronranden o blåspraya området.

Hej!
Jag är själv hovlsagare. Sprickan ser helt ofarlig ut och såret set ut som ett brännsår och har inget med sprickan o göra.
Där emot ser det ut som du har hålvägg på hö. bak, den borde han verka upp så det inte packas mer skit i den. Annars ser det inget ovanligt ut :)
Ingen skada på kronranden på nån av sprickorna, så det borde gå att få bort dom utan problem.

Han blir inte halt om du skär upp allt

Ha inte på något, inte blå spray!, jävla skit som häst folk använder, det enda det är lite bra till är att ha på gamla sår :D

vilken hovslagare är det? är det hans, hans, peter, jörgen el emil så ska du lyssna på dom, dom vet va dom gör.

Mvh Per

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
Jag är själv hovlsagare. Sprickan ser helt ofarlig ut och såret set ut som ett brännsår och har inget med sprickan o göra.
Där emot ser det ut som du har hålvägg på hö. bak, den borde han verka upp så det inte packas mer skit i den. Annars ser det inget ovanligt ut :)
Ingen skada på kronranden på nån av sprickorna, så det borde gå att få bort dom utan problem.

Ha inte på något, inte blå spray!, jävla skit som häst folk använder, det enda det är lite bra till är att ha på gamla sår :D

vilken hovslagare är det? är det hans, hans, peter, jörgen el emil så ska du lyssna på dom, dom vet va dom gör.

Mvh Per

Bakbensbilderna är inte Trådskaparens häst..

Det jag är orolig för är de uppvallade kanterna på sprickan och bredden på sprickan. Min häst såg i stort sett lika dan ut..

Flera hovisar hade samma tänk att det inte skulle skäras upp och att det såg helt ofarligt ut. Hade det blivit ordentligt gjort så hade vi sett omfattningen av skadan och jag hade sluppit en resa till Uppsala med henne. Likaså hade det inte blivit samma bestående skador. Min häst har numera både rotation och sänkning av hovbenet. Hur det slutar vet vi inte ännu.. Jag vet inte ens om hon någonsin kommer att bli så pass bra att det går att använda henne igen, eller om det blir avlivning.. Och nu har jag hållts ett år med det..

Hej!

Mvh Per

Blir lite pinsamt om det nu är ngn av alla dom som du namnger här som har varit inblandad, speciellt eftersom du själv skriver vad som borde göras samtidigt som du skriver att dom vet va dom gör.

Utan att verka otrevlig så vill jag påstå att jag personligen på sista tiden ifrågasatt vad vissa har för behandlingsplan i sitt utförande, vill även påpeka att du har missat att nämna namnet på den enda i detta område som verkligen har både ödmjukhet, erfarenhet,kunskap och främst fortfarande kvar sitt intresse för att vara stålt över sitt yrkesutövande.

Jag håller med dig ang. sprayen.

Nej inte alls.

KL

Detta låter bra för en spricka som uppkommer genom yttre trauma behöver väldigt sällan fixeras eftersom den inte uppkommit genom belastning. En belastnings spricka måste fixeras och man måste även försöka se orsaken och häva orsaken till den uppkommande belastnings sprickan.

En spricka orsakad av "enbart" ett trauma räcker det "oftast" med att avlasta området runt sprickan samt renskära utan att överarbeta så självläker den.

En horisontell spricka är mkt mindre allvarlig än en vertikal.

Som mul nämde så bör all typ av plast i direkt anslutning till sprickan undvikas,, anledningen är att dagens plaster till 90% är 2 komponentare och har en förföjd värmeutveckling under härdningsfasen samt att allt utrymme under plasten blir väldigt syrefattigt vilket bakterier som lever i syrefattig miljö bara älskar och expliderar vid värmeutveckling.

I dom fallen jag "tvingats" kompletera med plast för att stabelisera den primära fixeringen så brukar jag gå till väga. Börja med att renskära sprickan från allt underminerat horn, söka orsaken till om sprickan beror på överbelastning eller ett yttre trauma. Genom statisk och dynamisk balans försöka se om denna spricka är aktiv i belastning eller i obelastad fas.

Är det en överbelastnings spricka som behöver kompleteras med ytterligare fixering av plast så lägger jag ett sugrör i den renskurna sprickan, fixerar hela sprickan och sedan kompleterar med plasten. När plasten har härdat så tar jag bort sugröret och vi har en fri syrekanal genom hela sprickan.

Hästägaren har sedan inga problem med att (med individuella intervaller" se till att sprickan hela tiden är ren från närmiljön

Jag säger inte att detta är det enda rätta, jag säger att detta är enligt min erfarenhet det jag uppleft som minst arbetskrävande och tillfriskande.

Den sprickan som inte har sår över sig är ja nästan 99% säker på att den inte går alls djupt, den går inte ens hela vägen ner till marken. om det var min kund skulle jag karva ur längst upp och kolla djupet, men såna sprickor är väldigt vanliga och ofarliga.
Den andra sprickan som har sår över sig ser lite värre ut, under den så är det nog skit och behövs nog verkas rent, korta tår så trycket försvinner från väggen.

Blir lite pinsamt om det nu är ngn av alla dom som du namnger här som har varit inblandad, speciellt eftersom du själv skriver vad som borde göras samtidigt som du skriver att dom vet va dom gör.

Utan att verka otrevlig så vill jag påstå att jag personligen på sista tiden ifrågasatt vad vissa har för behandlingsplan i sitt utförande, vill även påpeka att du har missat att nämna namnet på den enda i detta område som verkligen har både ödmjukhet, erfarenhet,kunskap och främst fortfarande kvar sitt intresse för att vara stålt över sitt yrkesutövande.

Jag håller med dig ang. sprayen.

Till o börja med så fanns bara dom lärarna när jag gick utbildningen, den du nämner jobbade nog inte där då i så fall.

Behandlingsplanen jag har på en ettåring är, att hålla efter alla vinklar så gott det går, och hålla rent från hålväggar m.m, håller man efter fötterna på hästarna blir det sälla nå problem. Och det är inte alltid vi hovslagare som är problemet, många gånger drar hästägarna på vekningen på unghästar i den åldern tills det är för sent sen, tror dom man ska kunna göra underverk på en verkning.
I snitt byter hästen hela sin fot på ett år, och sprickan på den här hästen kommer helt vara bort först när den är två eftersom den går ända upp, såna saker är inte gjort på en/två verkning som många tror.
Är hoven skadad kanske man måste titta på hästen var 4:e vecka till och med.

Till o börja med så fanns bara dom lärarna när jag gick utbildningen, den du nämner jobbade nog inte där då i så fall.

Behandlingsplanen jag har på en ettåring är, att hålla efter alla vinklar så gott det går, och hålla rent från hålväggar m.m, håller man efter fötterna på hästarna blir det sälla nå problem. Och det är inte alltid vi hovslagare som är problemet, många gånger drar hästägarna på vekningen på unghästar i den åldern tills det är för sent sen,

Jo då den jag tänker på har varit aktiv redan på skara tiden. Numera verksam på BYS då skara "den enda hovslagarskolan i sverige" gått i graven.

Naturligtvis är det inte alltid "vi" hovslagare som är problemet,, många ggr är det även ett mkt mera närliggande miljöproblem som är boven i dramat..

För dagen ser man mer som en regel att hästägare har hovproblem med sina hästar helt ovetande om att problemen endast beror på egen bristande kunskap i egen närmiljö (läs för stor besättning på för liten areal, bristande underhåll av hagar/boxmiljö, felaktig utfodring som för dagen tyvärr till stor del beror på bristande analys av detta "förbannade" hösilage mm mm.

Hittade en ganska bra hemsida appropå tänkvärda ord om fölets första levnadstid och vad man bör tänka på..

Jag vill inte påstå att jag ser negativt till dessa råd som deras hovslagare delger, snarare önskar bara att detta budskap sprids till även utomstående personer som bedriver uppfödning om än i liten skala.

Notera speciellt rådet om fölets första års kontroll/verknings intervaller.

http://www.lovstastuteri.com/semin/info/rad-fran-hovslagaren/

kl

Uppdatering: Ni alla hade fel ;) Plasten sitter kvar, hovbölden är borta och hästen har inte varit halt eller oren överhuvudtaget. Der ser väldigt bra ut helt enkelt. Nästa vecka kommer hovis igen och ska titta och fixa.

kl

Uppdatering: Ni alla hade fel ;) Plasten sitter kvar, hovbölden är borta och hästen har inte varit halt eller oren överhuvudtaget. Der ser väldigt bra ut helt enkelt. Nästa vecka kommer hovis igen och ska titta och fixa.

En bild säger mer än tusen ord.;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 898
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan! Mitt 17-åriga sto har gått och blivit halt helt plötsligt. I söndags var hon blockhalt på vänster bakben, och inte har det...
2
Svar
29
· Visningar
2 932
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 345
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka