Hovolja/fett/tjära...

T

Tempiko

okeej, nu ska Heidi fråga knasiga frågor igen..:angel: ja, iaf, ja har länge undrat vad det egentligen är för skillnad på hovolja, hovfett och hovtjära?? vad hjälper dom för och vad är alltså bäst att använda för torra hovar?

//Heidi :devil:

Sv: Hovolja/fett/tjära...

Jag har tyvärr ingen koll på hovolja- tjära eller -fett, men bäst för torra hovar är vatten har jag fått höra. Min hovslagare tipsade sen om vanlig matolja för att hålla fukten kvar i hoven.

Hovfett och hovolja har samma effekt, dvs det smörjer hoven. Hovtjära torkar ut och det kan man vilja ha vid tex strålröta, bärrandsröta ect. Vatten torkar ut hoven så det är inte att tänka på, det enda som händer att hoven blir torr och spröd. Man måste tillföra fett direkt på hovarna och detta bör kombineras med god kosthållning. Det finns mycket man kan ge hästen som förstärker hovens textur.

Det sägs att man kan ställa hästens hovar i en hink med vatten och låta de stå där ett tag. Detta ska vara det bästa för torra hovar.

Hovfett och hovolja används för att stärka hästens hovar och göra hoven mjuk. Istället för hovfett eller hovolja kan man använda vanlig olivolja eller matolja!

Hovtjära använder man vid tex stålröta för att torka upp hoven.

Hovens hornkvalitet är beroende av flera saker såsom arv, miljö, sjukdom mm.

Bevisat är dock att vätska utifrån dunstar inom 2 timmar.

Man förbättrar bäst hornets kvalitet med underlag i box, fuktigt bättre än snustorrt, välavägd foderstat, kunning hovslagare. Samt solljus + bete. (Vet att det är omöjligt nu)

Liknande trådar

Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 184
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nattliga tankar och funderingar, tillika mitt första dagboksinlägg. Ursäkta om det blir rörigt. För några dagar sedan skrev jag i...
2
Svar
29
· Visningar
3 110
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
392
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Före sommaren konstaterade jag med en lite uppgiven suck att jag behövde göra en halvhalt i matintaget igen, för att stoppa upp den...
Svar
0
· Visningar
358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Textilåtervinning
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar